
تعداد نشریات | 21 |
تعداد شمارهها | 653 |
تعداد مقالات | 9,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 68,461,573 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 47,919,970 |
تاثیر بیو اتانول به عنوان افزودنی سوخت بنزین بر عملکرد و آلایندگی یک موتور بنزینی: از دیدگاه ارزیابی چرخه حیات | ||
مدل سازی در مهندسی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 23 شهریور 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله مکانیک | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22075/jme.2025.35960.2757 | ||
نویسندگان | ||
هادی غایبی* ؛ سینا فیض اله زاده اردبیلی؛ محمد حسین زاده | ||
دانشگاه محقق اردبیلی | ||
تاریخ دریافت: 27 آبان 1403، تاریخ بازنگری: 03 تیر 1404، تاریخ پذیرش: 27 مرداد 1404 | ||
چکیده | ||
هدف از اجرای این پژوهش ارزیابی چرخه حیات تاثیر استفاده از بیواتانول در موتور بنزینی و انتشار گازهای گلخانهای در هر یک از مراحل میباشد.تولید بیواتانول در زمان ماند پنج روزه از زیست توده مورد استفاده به دست آمد. در این تحقیق انجام آزمون موتور با یک موتور دوزمانه تک سیلندر انجام گرفت. پارامترهای عملکردی (توان ترمزی، مصرف سوخت ویژه ترمزی و بازده ترمزی موتور) و پارامترهای آلایندگی (انتشار دی اکسیدکربن، انتشار مونوکسیدکربن و انتشار اکسیدهای نیتروژن) ثبت شدند. سپس سیاهه چرخه تولید توان (برای تولید ۱ کیلووات توان) تهیه شد. در ادامه با به کارگیری استاندارد ISO14040 و روش ارزیابی IMPACT2002+، ارزیابی چرخه حیات با نرم افزار SIMAPRO انجام شد. مطابق با نتایج به دست آمده از مرحله آزمون عملکردی موتور، افزایش درصد بیواتانول در سوخت بنزین، میزان تولید توان را کاهش داد. همچنین افزایش درصد بیواتانول در سوخت بنزین موجب افزایش مصرف سوخت ویژه ترمزی شد. در ادامه با افزایش درصد بیواتانول در سوخت بنزین، از صفر تا پنج درصد، میزان بازدهی حرارتی ترمزی موتور کاهش یافته و از پنج تا هفت درصد افزایش یافت. مطابق با نتایج به دست آمده از بررسی آلایندگی موتور، افزایش درصد بیواتانول از صفر تا دو درصد موجب افزایش انتشار مونوکسیدکربن شده و از ۲ تا هفت درصد موجب کاهش انتشار مونوکسیدکربن شد. با بررسی نتایج ارزیابی چرخه حیات میتوان عنوان کرد افزایش میزان بیواتانول در سوخت حاوی بنزین از صفر تا هفت درصد به طور متوسط EQ، r، CCh و HH را به میزان ۲ الی ۲۰ درصد کاهش داد. | ||
کلیدواژهها | ||
افزودنیهای سوخت؛ بیواتانول؛ موتور اشتعال جرقه ای؛ ارزیابی چرخه حیات؛ تولید توان پایدار | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The effect of bioethanol as a gasoline fuel additive on the performance and emissions of a gasoline engine: from a life cycle assessment perspective | ||
نویسندگان [English] | ||
هادی غایبی؛ Sina Faizollahzadeh Ardabili؛ Mohammad Hosseinzadeh | ||
دانشگاه محقق اردبیلی | ||
چکیده [English] | ||
This research aims to evaluate the life cycle of the impact of using bioethanol in gasoline engines and the emission of greenhouse gases in each of the above stages. The production of bioethanol was obtained from the used biomass in a retention time of five days. In this research, the engine test was done with a two-stroke, single-cylinder engine. Performance parameters (braking power, brake-specific fuel consumption, and engine braking efficiency) and emission parameters (carbon dioxide emission, carbon monoxide emission, and nitrogen oxide emission) were recorded. Then, the list of power production cycles (to produce 1 kW of power) was prepared. Next, by applying the ISO14040 standard and the IMPACT2002+ assessment method, the life cycle assessment was performed with SIMAPRO software. According to the results obtained from the engine's performance test stage, increasing the bioethanol percentage in gasoline fuel reduced the amount of power production. Also, increasing the rate of bioethanol in gasoline fuel increased the consumption of special brake fuel. Further, with the increase in the percentage of bioethanol in gasoline fuel, from zero to five percent, the braking thermal efficiency of the engine decreased and increased from five to seven percent. According to the results obtained from the engine emission study, increasing the percentage of bioethanol from zero to two percent increased the emission of carbon monoxide, and from 2 to seven percent decreased the emission of carbon monoxide. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Bioethanol, spark ignition engine, life cycle assessment, sustainable power generation | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1 |