
تعداد نشریات | 21 |
تعداد شمارهها | 660 |
تعداد مقالات | 9,672 |
تعداد مشاهده مقاله | 68,811,198 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 48,333,569 |
کاربرد نمایش خلاق در آموزش مهارت بازخورد به نوجوانان 15-13 سال (مطالعه موردی: مدرسه ی پسرانه در شهرستان رباط کریم) | ||
نشریه هنرهای کاربردی | ||
دوره 5، شماره 1 - شماره پیاپی 17، خرداد 1404، صفحه 63-75 اصل مقاله (706.43 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22075/aaj.2024.34320.1250 | ||
نویسندگان | ||
امیرحسین کشاورزجبلی1؛ مهدی حامدسقایان* 2 | ||
1دانش آموخته کارشناسی ارشد، گروه بازیگری، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران. | ||
2دانشیار، گروه بازیگری و کارگردانی، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران. | ||
تاریخ دریافت: 13 خرداد 1403، تاریخ بازنگری: 04 آذر 1403، تاریخ پذیرش: 10 آذر 1403 | ||
چکیده | ||
نوجوانی دوره دوم زندگی و مهمترین دوران زندگی هر فرد میباشد. این دوره با تغییرات زیستی و نشانههای بلوغ آغاز شده و با انتقال به دوران جوانی و انتخاب نقش اجتماعی به پایان میرسد. این دوره با تغییرات جسمانی، اجتماعی، هیجانی و شناختی بسیاری همراه است. نوجوان مایل به برقراری روابط اجتماعی گسترده و تعامل با همسالان خود است اما این تغییرات علاوه بر فشار بر نوجوان با ایجاد تعارض باعث میشوند که او ارتباط مناسب با دوستان، اعضای خانواده و معلمان را از دست بدهد. هدف پژوهش اثبات این فرضیه است که آموزش مهارت بازخورد به شیوه نمایش خلاق که، فرآیندی است، هدفمند و بداهه که نقشآفرینان با مشارکت در اجرا به وسیله بداههپردازی و فاصلهگذاری در کمال سادگی با آفرینش نشانهها زیر نظر مربی به فعالیت میپردازند، موجب ارتقاء مهارت بازخورد در نوجوانان 15-13 سال میشود. این پژوهش به روش توصیفی تحلیلی و با استفاده از منابع اسنادی و اینترنتی که در طی آن ویژگی ها، اهداف و ابزارهای نمایش خلاق مورد مطالعه قرار گرفتهاست، انجام گرفته و همچنین با همراهی یک جمع 55 نفره به عنوان گروه اصلی و 40 نفره به عنوان گروه شاهد متشکل از دو مدرسهی پسرانه مقطع اول متوسطه شهرستان رباط کریم که گروه اصلی تحت آموزش به مدت 12 جلسه بوده و گروه شاهد هیچ گونه آموزشی ندیده است. سؤال اصلی تحقیق آن است که نمایش خلاق چگونه میتواند موجب ارتقای مهارت بازخورد در نوجوانان ۱۳ تا ۱۵ ساله شود؟ بررسی تأثیرات آموزش به این شیوه در طی دو مرحلهی پیش آزمون و پس از آزمون با استفاده از پرسشنامه سنجش مهارتهای ارتباطی بارتون به روش تحلیل «کوواریانس» و با نرم افزار «SPSS» به صورت کمی و کیفی مورد تحلیل قرار گرفته است. با تحلیل نتایج به دستآمده درستی فرضیه مطرح شده مورد اثبات قرار میگیرد و نشان میدهد که میتوان از نمایش خلاق، ابزار و ویژگی هایش به عنوان یک شیوهی کاربردی در حوزهی آموزش اثربخش مهارتهای ارتباطی به گروه سنی نوجوانان پسر 15-13 بهره برد. به طور مثال بررسی تغییرات پارامترهای مهارت بازخورد (غیرکلامی) دوگروه، شاهد تفاوت قابل توجهی میان رشد میانگین گروه اصلی (0.71) و گروه شاهد (0.2) در دو مرحلهی پیش و پس از آزمون میباشیم که این تفاوت نشان میدهد آموزش های صورت گرفته به شیوه نمایش خلاق بر ارتقاء مهارت بازخورد مؤثر بوده است. | ||
کلیدواژهها | ||
نمایشخلاق؛ مهارتهایارتباطی؛ مهارتهای زندگی؛ نوجوان؛ مهارت بازخورد | ||
موضوعات | ||
تبیین علوم و فنون کاربردی در عرصه هنر | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Application of Creative Drama in Training Feedback Skill to 13-15 years old Teenagers (A case study of a boy’s high school in Robat Karim city) | ||
نویسندگان [English] | ||
Amir Hossein Keshavarz Jebeli1؛ Mehdi HamedSaghaeian2 | ||
1Master's Degree Graduate, Acting Department, Faculty of Art and Architecture, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran. | ||
2Associate Professor, Department of Acting &, Directing, Faculty of Art and Architectur, Tarbiat Modares University, Tehra, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
Adolescence is the second period of life and the most important period of every person's life. This period starts with biological changes and signs of puberty and transition, and ends with youth and choosing a social role. The purpose of this research is to investigate the effect of feedback skill training by using creative drama which is a purposeful and improvisational process in which the role-players participate in improvisation under the supervision of a teacher, it was possible to improve this skill in 13 to 15 year-old teenagers.This research that uses descriptive and analytical method, was carried out using library and internet resources and a total of 55 people as the main group and 40 people as the control group consisted of students of two primary schools for boys in the first middle level of the city of Rabat Karim. The main group had 12 weeks of education when the control group had none. The main research question is: How can creative drama improve feedback skills in adolescents aged 13 to 15? The effects of training in this way during the previous two stages of pre-test and post-test using Barton's communication skills questionnaire and using «covariance analysis» method and «SPSS » software have been studied and the results have been analyzed quantitatively and qualitatively. By analyzing the obtained results, the correctness of the proposed hypothesis is proved and it shows that it is possible to benefit from the creative display, its tools and features as a practical method in the field of effective teaching of communication skills to the age group of 13-15 male teenagers. For example, examining the changes in feedback skill parameters (non-verbal) of the two groups, we see a significant difference between the average growth of the main group (0.71) and the control group (0.2) in the two stages before and after the test, which shows that the training provided to The method of creative presentation has been effective in improving feedback skills. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Creative Drama, Communicative Skills, Life Skills, Adolescent, Feedback Skill | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 14 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 9 |