
تعداد نشریات | 21 |
تعداد شمارهها | 660 |
تعداد مقالات | 9,672 |
تعداد مشاهده مقاله | 68,811,201 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 48,333,571 |
تحلیل خط نستعلیق بر مبنای نشانه شناسی لایه ای (مورد مطالعاتی چلیپای میرعماد الحسنی) | ||
نشریه هنرهای کاربردی | ||
دوره 5، شماره 1 - شماره پیاپی 17، خرداد 1404، صفحه 95-109 اصل مقاله (725.63 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22075/aaj.2023.31708.1191 | ||
نویسندگان | ||
سپیده بیات1؛ بیتا مصباح* 2 | ||
1دانش آموخته کارشناسی ارشد، گروه پژوهش هنر، دانشکده هنر، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران. | ||
2استادیار، گروه پژوهش هنر، دانشکده هنر، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران. | ||
تاریخ دریافت: 14 شهریور 1402، تاریخ بازنگری: 22 مهر 1402، تاریخ پذیرش: 05 دی 1402 | ||
چکیده | ||
خط نستعلیق از ابداعات ایرانیان است و در تمام اجزاء و ترکیبات مؤلفه هایی دارد که به بیانِ وجوهِ زیبایی ظاهر و باطن در کنار یکدیگر می پردازد. درخشان ترین فصل در خط به دست میرعماد الحسنی رقم خورد. سرآمدِ خوشنویسانِ تمام اعصار، در دوره صفویه به هنرنمایی پرداخت و بیشتر در قالب چلیپا مشق نمود. میرعماد استادانه نستعلیق را با توجه به اصول و قواعد، کتابت کرد و به صفا و شأن در این هنر رسید. استاد با توجه به حسن تشکیل، کلمات را به زیباترین شکل، تحریر و با استفاده از حسن وضع و حسن همجواری عناصر را کنار هم چیده است. یکی از روش های مورد استفاده برای تحلیل خوشنویسی، نشانه شناسی لایه ای است که در دو سطح کلامی و غیرکلامی و سه بخش دلالتیِ زبانی، غیرزبانی و پیرازبانی بررسی می گردد. هدفِ این مقاله بررسی یک قطعه خوشنویسی در قالب چلیپا به روش نشانه شناسی لایه ای است که حاصل رمزگان هایی در متن و لایه های متنی خط است و پاسخ به این سؤال که آیا یک قطعه خوشنویسی با نشانه های کلامی و غیرکلامی سازگار است و می تواند در ابلاغ مفهوم به مخاطب مانند متن نوشتاری عمل نماید؟ برای این مقصود چلیپایی از میرعماد با تکیه بر منابع مکتوب و از طریق پژوهش اسنادی و به صورت توصیفی- تحلیلی مورد بررسی قرار گرفت. نتیجه حاصل از این پژوهش نشان می دهد سطحی که خوشنویسی را از سایر نوشتارها متمایز می کند، سطح غیرکلامی است که شامل دلالت غیرزبانی و پیرازبانی است و خوشنویسی می تواند همانند یک متن با لایه های مختلف، معنا را به مخاطب منتقل کند. | ||
کلیدواژهها | ||
نشانه شناسی لایهای؛ میرعماد الحسنی؛ نستعلیق؛ چلیپا | ||
موضوعات | ||
نظریات تحلیلی و روزآمد در رابطه با هنر | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Analysis of Nastaliq Script Based on layered Semiotics (A Case Stady of Mir Emad al-Hasani’s Chalipa) | ||
نویسندگان [English] | ||
Sepideh Bayat1؛ Bita Mesbah2 | ||
1Master's Degree Student, Art Research Department, Faculty of Art, Semnan University, Semnan, Iran. | ||
2Assistant Professor, Art Research Department, Faculty of Art, Semnan University, Semnan, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
Nastaliq script is one of the inventions of Iranian artists in which every detail and element conveys beauty the interior and exterior beauty of the component script.The most brilliant Composition in Nastaliq named Chalipa was achieved by MirEmad known as the best calligrapher of all ages during the Safavid esra.he mostly practiced in the form of Chalipa.Mir Emad masterfully wrote Nastaliq according to the principles and rules and achieved the stage of purity and dignity in this art.he had put the elements together in the most beautiful way,Considering the accurate composition according good arrangement and good proximity of elements.One of the methods used to analyze calligraphy is layered semiotics,which is investigated on two verbal and non-verbal levels and three parts of linguistic,non-linguistic and para-linguistic denotation.Layered semiotics considers the text to have several layers,some of which are more important than others.In the implications that are related to the text,all layers can be equally effective Meaning is also the result of the interaction between textual layers,cognitive knowledge and codes, and every non-verbal and verbal sign acquires meaning in a communicative action within a complex. The purpose of this article is to examine a piece of calligraphy using the method of layered semiotics,which is the result of ciphers in the text and the textual layers of the line, and to answer the question of whether a piece of calligraphy is compatible with verbal and non-verbal signs.Can it act like a written text in communicating the concept to the audience?For this purpose,Mir Emad's crucifix was analyzed relying to written sources and through documentary research in an analytical-descriptive manner The result of the research shows that the level which distinguishes calligraphy from other writings is the non-verbal level,that includes non-linguistic and para-linguistic meanings, and calligraphy can convey meaning just like a text with different layers. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Mir Emad al-Hasani, layered Semiotics, Chalipa, Nastaliq | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 15 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 9 |