| تعداد نشریات | 21 |
| تعداد شمارهها | 671 |
| تعداد مقالات | 9,760 |
| تعداد مشاهده مقاله | 69,423,520 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 48,594,605 |
نقش چاپ سنگی در تنوع سبک مصورسازی شاهنامه در دوره قاجار با تمرکز بر نگاره پادشاهی جمشید | ||
| نشریه هنرهای کاربردی | ||
| دوره 5، شماره 3 - شماره پیاپی 19، آذر 1404، صفحه 23-42 اصل مقاله (1.72 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22075/aaj.2025.35321.1294 | ||
| نویسندگان | ||
| مرضیه زمانی پور1؛ فرهاد خسروی بیژائم* 2 | ||
| 1دانش آموخته کارشناسی ارشد، گروه پژوهش هنر، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بیرجند، بیرجند، ایران. | ||
| 2دانشیار، گروه کتابت و نگارگری، دانشکده صنایع دستی، دانشگاه هنر اصفهان، اصفهان، ایران. | ||
| تاریخ دریافت: 23 مهر 1403، تاریخ بازنگری: 07 اسفند 1403، تاریخ پذیرش: 10 اسفند 1403 | ||
| چکیده | ||
| دوره قاجار، دورانی میان سنتهای پیشین و نوآوریهای آینده است و به همین دلیل، برآیندی از هنر سنتگرای ایران، خودآگاهی تاریخی مردم و آشنایی روز افزون با مظاهر فرهنگ و هنر غرب، در هنر این دوره به چشم می خورد. از آن جا که بخشی از فرهنگ ایران زمین از طریق هنر نگارگری، حفظ و بقاء یافت و تصاویر چاپسنگی نیز دنباله رو نگارگری پیشین بود، می توان با تأمل در نگاره های چاپ سنگی، به تجزیه و تحلیل عوامل فرهنگی مؤثر بر آن پرداخت. لذا پژوهش حاضر می کوشد تا به این پرسش پاسخ دهد که: سبکهای مختلف تأثیرگذار بر نقوش شاهنامه های چاپسنگی دوره قاجار چه بوده است؟ اطلاعات این پژوهش، به صورت اسنادی تدوین گردیده و جهت دستیابی به نتایج از روش توصیفی- تحلیلی استفاده شده است. بدین منظور، از پانزده نگاره مشترک در پنج شاهنامه که در سالهای 1265 هـ.ق، 1275 هـ.ق، 1307 هـ.ق، 1316 هـ.ق و 1319 هـ.ق، تصویرگری و چاپسنگی شده اند؛ نگاره پادشاهی جمشید، به عنوان اولین نگاره مشترک در شاهنامه ها مورد مطالعه قرار گرفته است. نتایج نشان میدهد که تصاویر شاهنامههای چاپ سنگی، توانست نوعی تعامل چندسویه میان نقوش باستانی، هنر دوران اسلامی و جلوه های نقاشی اروپایی را با حفظ هویت و فرهنگ خویش ایجاد نماید. نتایج همچنین بیانگر آن است که با وجود تأثیرپذیری تمامی نمونه ها از فرهنگ باستان گرایی، شاهنامه 1307 هـ.ق و 1319 هـ.ق، در این زمینه بیشترین تأثیرپذیری را داشته است. مهم ترین عامل تأثیرگذار در تصویرگری شاهنامه های 1265 هـ.ق و 1275 هـ.ق، فرهنگ نگارگری ایرانی- اسلامی و کم اثرترین عامل، اسلوب نقاشی اروپایی است. شیوههای نقاشی اروپایی به تدریج در نسخههای بعدی، به مؤثرترین مؤلفه فرهنگی تبدیل میشوند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| سبک های تصویرگری؛ عوامل فرهنگی؛ چاپ سنگی؛ شاهنامه قاجاری؛ نگاره پادشاهی جمشید؛ کتاب آرایی قاجار | ||
| موضوعات | ||
| هنر و هویت ملی و فرهنگی | ||
| عنوان مقاله [English] | ||
| The Role of Lithography in the Diversity of Shahnameh Illustration Styles During the Qajar Era, Focusing on the Image of the Jamshid Kingdom | ||
| نویسندگان [English] | ||
| Marziyeh Zamanipour1؛ Farhad Khosravi Bizhaem2 | ||
| 1Master's Degree Student, Art Research Department, Islamic Azad University, Birjand Branch, Birjand, Iran. | ||
| 2Associate Professor, Department of Calligraphy and Persian Painting, Faculty of Handicrafts, Art University of Isfahan, Isfahan, Iran. | ||
| چکیده [English] | ||
| The Qajar era is a special period between traditions and future innovations manners in Iran. In according, the consequence of traditional Iranian arts, historical self-awareness of the people and increasing familiarity with the manifestations of Western culture and art, can be seen in the art of this era. Since a part of the culture of Iran was preserved through the Persian paintings and lithographic images, it is admissible to analyze the cultural factors affecting lithographic paintings. Therefore, the present study tries to answer the question: What were the illustration styles influencing the motifs of the Shahnamehs printed in the Qajar period? The information of this research has been compiled as a library method. Then, descriptive and analytical methods have been used to achieve the results. For this purpose, from the fifteen common paintings in the five Shahnamehs that have been illustrated and printed in 1265 AH, 1275 AH, 1307 AH, 1316 AH and 1319 AH; The paintings of Jamshid's kingdom has been studied as the first same paintings in these Shahnamehs. The results show that the images of lithographed Shahnamehs were able to create a kind of multifaceted interaction between ancient motifs, Islamic art and European painting effects while preserving their identity and culture. The results also indicate that despite the influence of all examples of archaic culture, Shahnamehs 1307 AH and 1319 AH, had the greatest impact in this regard. The most important influential factor in the illustration of Shahnamehs of 1265 AH and 1275 AH is the Iranian-Islamic painting culture and the least effective factor is the of European painting styles. European paintings gradually became the most influential cultural component in later editions. | ||
| کلیدواژهها [English] | ||
| Illustration Styles, Cultural Factors, Lithography, Qajar Shahnameh, Images of Jamshid Kingdom, The Qajar Art of the Book | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 7 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3 |
||