| تعداد نشریات | 21 |
| تعداد شمارهها | 671 |
| تعداد مقالات | 9,767 |
| تعداد مشاهده مقاله | 69,524,996 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 48,648,745 |
تطبیق سبکشناسانه نگاره معراج پیامبر در نگارگری و نقاشی پشت شیشه | ||
| نشریه هنرهای کاربردی | ||
| دوره 5، شماره 3 - شماره پیاپی 19، آذر 1404، صفحه 95-110 اصل مقاله (967.24 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22075/aaj.2025.34778.1273 | ||
| نویسندگان | ||
| سما قبادی1؛ معصومه زمانی سعدآبادی2؛ مهران هوشیار* 3 | ||
| 1دانشجوی کارشناسی، گروه نقاشی ایرانی، دانشکده هنرهای تجسمی، دانشگاه هنر اسلامی تبریز، تبریز، ایران. | ||
| 2دانش آموخته دکتری، گروه مطالعات عالی هنر، دانشکده هنرهای تجسمی، دانشکدگان هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
| 3دانشیار، گروه مطالعات عالی هنر، دانشکده هنر، دانشگاه سوره، تهران، ایران. | ||
| تاریخ دریافت: 27 تیر 1403، تاریخ بازنگری: 16 آبان 1403، تاریخ پذیرش: 12 آذر 1403 | ||
| چکیده | ||
| معراج پیامبر همواره جزو آن دسته از روایات بوده که در هر دوره اسلامی به آن پرداخته شده و در زبان و حوزه های مختلف هنری اعم از نگارگری و نقاشی پشت شیشه نفوذ پیدا کرده است. بررسی تفاوت و تشابه این آثار، از منظر سبک شناختی و با تأکید بر عناصر بصری مهم در هر اثر هدف پژوهش حاضر است تا بدین پرسش اساسی که هنر نگارگری و نقاشی پشت شیشه با موضوع معراج پیامبر از چه ویژگی های سبک شناختی برخوردار بوده و وجه تشابه و تمایز این آثار کدام است؟ پاسخ دهد. در این راستا اطلاعات از طریق منابع اسنادی گردآوری شده و به شیوه توصیفی- تحلیلی مورد مطالعه قرار گرفته است. نتایج پژوهش با مطالعه و بررسی تطبیقی مؤلفههای فنی از قبیل روشهای ترسیم و مؤلفه های بصری مانند فرم، رنگ و تزیینات 4 نگاره و 4 نقاشی پشت شیشه منتخب حاکی از آن است که علی رغم وجود عناصر ثابت اعم از پیامبر (ص)، براق، جبرئیل و فرشته در تمام آثار که وجه اشتراک این هنرها است، تفاوت هایی در نحوه پرداختن به موضوع، نحوه ترسیم هر عنصر، حضور سایر نقوش از جمله نقش شیر به عنوان نمادی از امام علی (ع)، خطوط و رنگ گذاری قابل شناسایی است. در نگارگری طراحی هر عنصر نسبت به نقاشی پشت شیشه منعطف تر و پویاتر بوده، به جزئیات بیشتر پرداخته شده و از تنوع رنگی بسیار بهره گرفته شده است اما در نقاشی پشت شیشه رنگ گذاری به شیوه تخت بوده و همچنین پیامبر (ص) محور اصلی موضوع معراج در هنر نقاشی پشت شیشه است در حالی که در نگارگری به عناصر دیگر نیز بسیار توجه شده است. | ||
| کلیدواژهها | ||
| نگارگری؛ نقاشی پشت شیشه؛ معراج پیامبر؛ سبکشناسی | ||
| موضوعات | ||
| تحلیل کاربردی آثار و اشیاء تاریخی کهن | ||
| عنوان مقاله [English] | ||
| Stylistics Comparison of Prophet’s Ascension in Painting and Reverse Painting on Glass | ||
| نویسندگان [English] | ||
| Sama Ghobadi1؛ Masoumeh Zamani Saadabadi2؛ Mehran Houshiar3 | ||
| 1Bachelor's Student, Iranian Painting Department, Faculty of Visual Arts, Tabriz Islamic Art University, Tabriz, Iran. | ||
| 2Ph.D. Graduate, Department of Advanced Art Studies, Faculty of Visual Arts, College of Fine Arts, University of Tehran, Tehran, Iran. | ||
| 3Associate Professor, Department of Advanced Studies in Art, Faculty of Arts, Soore University, Tehran, Iran. | ||
| چکیده [English] | ||
| The ascension of the Prophet has always been one of those narratives that have been discussed in every Islamic period and have influenced the language and various fields of art, including Iranian painting and Reverse Painting on glass. Throughout history, artists have used religious and Islamic elements and symbols such as Prophet, Baraq, Gabriel, Angel, Lion and other elements in this field. Ascension in each of the arts of Iranian painting and Reverse Painting on glass has unique features that distinguish it from other works. Examining the differences and similarities of these works, from the perspective of stylistics and emphasizing the important visual elements in each work, is the aim of the present research is to answer the basic question that what stylistic features the art of Iranian painting and Reverse Painting on glass with the subject of the ascension of the Prophet and What are the similarities and differences between these works. In this regard, information has been collected through library sources and studied in a descriptive-analytical way. The results of the research by studying and comparing technical components such as drawing methods and visual components such as form, colour and decorations of 4 Iranian paintings and 4 Reverse Painting on glass indicate that despite the presence of fixed elements such as the Prophet (PBUH), Baraq, Gabriel And in all the works of Fereshte, which is the common feature of these arts, differences in the way of dealing with the subject, the way of drawing each element, the presence of other motifs, including the lion as a symbol of Imam Ali (AS), lines and colouring can be identified. In the Iranian painting, the design of each element is more flexible and dynamic compared to the Reverse Painting on glass, more details are paid and a variety of colours are used a lot, but in the Reverse Painting on glass, the colouring is done in a flat way, and also the Prophet (PBUH) is the main focus of the subject. Ascension in the art of Reverse Painting on glass, while in Iranian painting, other elements are also paid much attention. | ||
| کلیدواژهها [English] | ||
| Painting, Reverse Painting on Glass, Ascension of the Prophet, Stylistics | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 12 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2 |
||