| تعداد نشریات | 21 |
| تعداد شمارهها | 675 |
| تعداد مقالات | 9,847 |
| تعداد مشاهده مقاله | 69,903,107 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 49,219,377 |
تحلیل گفتمان انتقادی رمان «سمفونی مردگان» از عباس معروفی بر اساس مدل وندایک | ||
| مطالعات زبانی و بلاغی | ||
| دوره 16، شماره 42، دی 1404، صفحه 69-106 اصل مقاله (1.33 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22075/jlrs.2025.37690.2658 | ||
| نویسندگان | ||
| سارا حسینی* 1؛ عباسعلی آهنگر2 | ||
| 1دکترای زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه ایلام، ایلام، ایران (نویسنده مسئول) | ||
| 2استاد زبانشناسی ، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران. | ||
| تاریخ دریافت: 19 اردیبهشت 1404، تاریخ بازنگری: 25 اردیبهشت 1404، تاریخ پذیرش: 31 اردیبهشت 1404 | ||
| چکیده | ||
| تحلیل گفتمان انتقادی یکی از شاخههای تحلیل گفتمان است که به بررسی رابطۀ میان زبان، قدرت و ایدئولوژی میپردازد. تئون ون دایک مدلی ارائه نموده که با بهکارگیری انواع راهبردهای چهارگانۀ صورینحوی، محتواییمعنایی، بلاغی و سیاسیاجتماعی به فهم مربع ایدئولوژیک مستتر در پردازش شخصیتها کمک میکند. این امر میتواند ما را به درک متفاوتی از چرایی حوادث و وقایع داستان برساند. در رمان سمفونی مردگان، روند رو به جلوی داستان نشان میدهد که مرگ همۀ شخصیتها حتمی است؛ مرگهایی که رنگ تراژیک اثر را بیش از پیش میکنند. سرگردانی و رنج پایانناپذیر شخصیتهای داستان، جدال همیشگی آنها و تقابلی که بهروشنی، آنها را در دو گروه «خودی» و «غیرخودی» جای میدهد جایی برای طرح تقابلی وسیعتر و البته در ابعاد سیاسی و اجتماعی است که تقابل میان ایرانی بهعنوان «خودی» و بیگانگان متجاوز به خاک ایران بهعنوان «غیرخودی» است؛ «غیرخودی»، عامل قحطی و فقر و گرسنگی فراگیر مردم است که حیطههای خصوصی زندگی مردم را نیز درنوردیده است. پژوهش حاضر با استفاده از روش توصیفی - تحلیلی و با هدف دستیابی به چرایی تقسیم شخصیتهای داستان به دو گروه «خودی» و «غیرخودی»، به این نتیجه رسیده است که مدل وندایک با طرح تصویری بهتر از شکل واقعی «خودیها» و نیز تصویری بدتر از شکل واقعی «غیرخودیها»، سعی دارد تصویر تراژیک حاصل از مرگ و تباهی خودیها را بغرنجتر از حد معمول نشان دهد. رمان سمفونی مردگان از راهبردهایی فرعی چون ساخت منفی، ساخت شبهاسنادی و اسنادی، توصیف کنشگر، مقایسه، خلاف واقع، قربانیسازی، اجماع، بیان هنجار و... برای پیشبرد چهار راهبرد اصلی بهره برده است که هریک در فهم نهایی خواننده از داستان مؤثرند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| تحلیل گفتمان انتقادی؛ راهبردهای ایدئولوژیکی؛ مربع ایدئولوژیک؛ ون دایک؛ سمفونی مردگان | ||
| عنوان مقاله [English] | ||
| A Critical Discourse Analysis of Abbās Ma’roufi’s Symphony of the Dead Based on the Van Dijk Model | ||
| نویسندگان [English] | ||
| Sara Hosseini1؛ Abbasali Ahangar2 | ||
| 1PhD in Persian Language and Literature, University of Ilam, Ilam, Iran (Corresponding Author) | ||
| 2Professor of Linguistics - University of Sistan and Baluchestan, Zahedan, Iran. | ||
| چکیده [English] | ||
| Critical discourse analysis is a branch of discourse analysis that deals with the relationship between language, power, and ideology. Teun A. Van Dijk has presented a new model that uses a variety of four-fold strategies: formal-syntactic, content-semantic, rhetorical, and socio-political to help understand the ideological square hidden in the processing of characters. This can lead us to a different understanding of why incidents occur in a story. In Symphony of the Dead, the forward progress of the story shows that the death of all the characters, which further enhance the tragic tone of the work, is inevitable. The endless wandering and suffering of the characters in the story, their constant conflict, and the confrontation that clearly places them in the two "insiders" and "outsiders" provide a place to plot a broader confrontation, of course, in political and social dimensions; the confrontation between Iranians as "insiders" and foreigners invading Iranian territory as "outsiders". Also invading the private spheres of people's lives, the "out-group" is the cause of widespread famine, poverty, and hunger among the people. Also, the results show that van Dijk model, by presenting a better image of the true "insiders" and a worse image of the true "outsiders", attempts to display the tragic image resulting from the death and destruction of "insiders" in a more complex way than usual. Symphony of the Dead uses sub-strategies such as negative construction, pseudo-cleft and cleft constructions, actor description, comparison, counterfactual, victimization, consensus, norm expression, etc. to develop the four main strategies, each of which is effective in the reader's final understanding of the story. | ||
| کلیدواژهها [English] | ||
| Critical Discourse Analysis, Ideological Strategies, Van Dijk’s Ideological Square, Symphony of the Dead | ||
|
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 22 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 9 |
||