
تعداد نشریات | 21 |
تعداد شمارهها | 610 |
تعداد مقالات | 9,029 |
تعداد مشاهده مقاله | 67,082,940 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 7,656,398 |
بررسی و تحلیل عوامل موثر بر بهرهوری کل عوامل تولید حمل و نقل جادهای ایران | ||
مدلسازی اقتصادسنجی | ||
مقاله 6، دوره 1، شماره 1، شهریور 1393، صفحه 97-134 اصل مقاله (948.86 K) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22075/jem.2017.1499 | ||
نویسندگان | ||
اسفندیار جهانگرد* 1؛ علیرضا امینی2؛ علیرضا فرهادی کیا3؛ علاءالدین ازوجی3 | ||
1استادیار گروه اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی | ||
2استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز | ||
3کارشناس معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی | ||
تاریخ دریافت: 09 بهمن 1395، تاریخ بازنگری: 04 اسفند 1403، تاریخ پذیرش: 09 بهمن 1395 | ||
چکیده | ||
بخش حمل و نقل جادهای، یکی از بخشهای پیشرو، با اهمیت و مزیتدار در کشور است. در صورت تغییر رویکرد آن به سمت ارتقای بهرهوری میتوان از منابع این بخش استفاده کاراتری داشت و به تحقق اهداف برنامههای توسعه پنج ساله رسید. این مقاله شامل دو قسمت است که یکی محاسبه شاخصهای بهرهوری عمومی و اختصاصی و دیگری برآورد مدل بهرهوری بخش حمل و نقل جادهای است. در گام اول شاخصهای بهرهوری عمومی بخشحمل و نقل جادهای در دوره 1372-1386 محاسبه میشود. در گام دوم الگوی تصریح شده بهرهوری کل عوامل تولید به تفکیک بار و مسافر در دوره 1384 تا 1388 به شکل دادههای تابلویی تخمین زده میشود. نتایج نشان میدهد که بهرهوری کل عوامل تولید حمل و نقل جادهای بطور متوسط سالانه 2/0 درصد کاهش یافته است. همچنین مدل برآوردی نشان میدهد که متوسط سالهای تحصیل، سابقه رانندگان و کیفیت و کمیت زیر ساخت های جادهای همگی اثر مثبت و معنی دار بر بهرهوری دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
بهرهوری؛ کل عوامل تولید؛ حمل و نقل جادهای | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Investigation and Analyzing Effective Factors of TFP Iranâs Road Transport | ||
نویسندگان [English] | ||
Esfandiar Jahangard1؛ Alireza Amini2؛ Alireza Farhadikia3؛ Alaedin Ezoji3 | ||
1Assistant Professor, Allameh Tabatabaei University | ||
2Assistant Professor ,Islamic Azad University | ||
3Expert in Economics | ||
چکیده [English] | ||
 Road Transport sector is one of leader, significant and beneficial sectors. By changing Road Transportâ approach to improving productivity the resources of this sector could be used effectively and helps to reach determined goals in the five-year plan. This paper attempts to compute and analyze general and specific productivity indicators and estimate road transport productivity model. In first step, general productivity indicators of road transport sector have computed for the period of 1372-1386. In second step, total factor productivity model of cargo and passenger transport sector has estimated for the period of 1384 to 1388 in form of panel data. Results from the first step demonstrate that total factor productivity decreased 0.2 percent average annual. In second step, It is showed that average education years, driversâ experience, quality and quantity of road infrastructures, all have positive and significant effect on TFP. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Road Transport sector, Total factor productivity | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,901 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,940 |