
تعداد نشریات | 21 |
تعداد شمارهها | 610 |
تعداد مقالات | 9,028 |
تعداد مشاهده مقاله | 67,082,840 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 7,656,343 |
تحلیل انرژی و اگزرژی سیستم تولید قدرت یک موتور دیزل دریایی | ||
مدل سازی در مهندسی | ||
مقاله 5، دوره 9، شماره 25، مرداد 1390، صفحه 47-56 اصل مقاله (405.09 K) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22075/jme.2017.1588 | ||
نویسندگان | ||
رضا نیرومند* ؛ محمدحسن سعیدی | ||
تاریخ دریافت: 09 بهمن 1395، تاریخ بازنگری: 04 اسفند 1403، تاریخ پذیرش: 09 بهمن 1395 | ||
چکیده | ||
این مقاله به تحلیل انرژی و اگزرژی سیستم تولید قدرت یک موتور دیزل دریایی kW2700 میپردازد. سیستم تولید قدرت شامل موتور دیزل، توربوشارژر، مدارخنک کاری دمابالا و دماپائین آب و مبدلهای حرارتی میباشد. درون خنککن میانی، دمای هوای فشرده شدهی بعد از کمپرسور به وسیلهی مدار دمابالا ودماپائین سیستم خنککاری پائین میآید. همچنین، روغن موتور درون مبدل روغن به کمک مدار دماپائین خنک میشود. تحلیل اگزرژی کمک میکند تا نقاط بحرانی که بیشترین بازگشتناپذیریها درآن رخ میدهد شناسایی شوند. نتایج این تحقیق میتواند به منظور بهبود عملکرد سیستم مورد استفاده قرار گیرد. نتایج بدست آمده نشان میدهد تخریب اگزرژی در موتور دیزل % 9/41 اگزرژی سوخت ورودی و % 9/86 کل تخریب اگزرژی سیستم را شامل میشود. با وجود اینکه خنککن میانی و مبدل روغن % 18 اتلاف حرارتی سیستم را شامل میشوند ولی کمتر از % 8/1 از اگزرژی سوخت ورودی را هدر میدهند. همچنین درحالی که توربوشارژر نقشی در بالانس انرژی سیستم بازی نمیکند، موجب میشود % 5/4 از اگزرژی سوخت ورودی تخریب شود. | ||
کلیدواژهها | ||
موتور دیزل دریایی؛ انرژی؛ اگزرژی؛ راندمان؛ بازگشتناپذیری | ||
عنوان مقاله [English] | ||
ENERGY AND EXERGY ANALYSIS OF POWER GENERATION SYSTEM OF A MARINE DIESEL ENGINE | ||
نویسندگان [English] | ||
Niroomand؛ Saidi | ||
چکیده [English] | ||
This paper presents energy and exergy analysis of the power generation system of a 2700 kW marine diesel engine. The power generation system is consisted of diesel engine, turbocharger, high and low temperature water cooling system, and heat exchangers. Compressed air is passed through the compressor and is cooled using an intercooler by high and low temperature cooling system. In addition, oil temperature is lowered in the oil heat exchanger via the low temperature cooling system. Implementation of exergy analysis leads to identifying critical points with maximum entropy generation. Outcomes of this research can be used in order to improve performance characteristics of the system. Obtained results show that the exergy destruction in diesel engine is 41.9 % of inlet fuelâs exergy and 86.9 % of the total exergy of the system. Although 18 % of heat dissipation occurs at the intercooler and oil heat exchanger, they waste less than 1.8 % of inlet fuelâs exergy. While the turbocharger plays no role in the energy balance of the system, it dissipates 4.5% of inlet fuelâs exergy. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Marine Diesel Engine, Energy, Exergy, Efficiency, Irreversibility | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,274 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,710 |