
تعداد نشریات | 21 |
تعداد شمارهها | 610 |
تعداد مقالات | 9,028 |
تعداد مشاهده مقاله | 67,082,831 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 7,656,340 |
جایگاه موازنه در بدیع و بررسی آن در دیوان انوری | ||
مطالعات زبانی و بلاغی | ||
مقاله 5، دوره 4، شماره 7، مرداد 1392، صفحه 107-126 اصل مقاله (257.39 K) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22075/jlrs.2017.1794 | ||
نویسنده | ||
مهری گلشنی راد* | ||
تاریخ دریافت: 09 بهمن 1395، تاریخ بازنگری: 04 اسفند 1403، تاریخ پذیرش: 09 بهمن 1395 | ||
چکیده | ||
این مقاله به بررسی موازنه و انواع آن در دیوان انوری میپردازد. موازنه یکی از صنایع لفظی در علم بدیع است که باعث ایجاد موسیقی بیشتر در شعر و در نتیجه جذابیت و گیرایی آن میشود. موازنه از تقابل سجعهای متوازن و گاه متوازی شکل میگیرد. در این پژوهش ما انواع دیگری از موازنه را در دیوان انوری مشاهده میکنیم که در کمتر کتاب بدیعی به آن پرداخته شده است؛ و آن وجود موازنه در دو بیت متوالی است، به این صورت که مصرع اوّل بیت نخست با مصرع اوّل بیت دوم و مصرع دوم بیت اوّل نیز با مصرع دوم بیت دوم موازنه دارند. نوع سوم آن نیز به این صورت است که فقط دو مصرع اوّل در دو بیت متوالی با یکدیگر موازن باشند یا دو مصرع دوم. ما در این پژوهش با آوردن شواهدی برای هر کدام از این انواع به تبیین آنها پرداختهایم. نتایج به دست آمده حاکی از این است که این صنعت ادبی و انواع آن در دیوان انوری از پر بسامدترین آرایههاست، و از آنجا که انوری شاعری مدحگوی است از این شگرد برای تأثیر بیشتر در مخاطب خود سود جسته است. | ||
کلیدواژهها | ||
انوری؛ بدیع؛ موازنۀ یک بیتی؛ موازنۀ دو بیتی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The place of Balance in rhetorics and the âinvestigation of its status in Anvariâs divan | ||
چکیده [English] | ||
This article deals with balance and its variety in âAnvariâs divan. Balance is one of the verbal devices in ârhetorics that creates more music in a poem and results in its âcharm and charisma. Balance forms from the contrast âbetween the balanced and sometimes parallel rhymes. In this âstudy, we observe other kinds of balance in the Anvariâs âdivan, which have been dealt with in few rhetorical books âand by that we mean the balance in two consecutive distiches, âin the way that the first verse of the first distich is in balance âwith the first verse of the second distich , and the second âverse of the first distich is in balance with the second verse âof the second distich. The third type is also the case that only âthe first two verses or the second two verses in the two âconsecutive distiches are in balance with each other. In this âstudy, we tried to explain them by providing evidence for âeach of these types.The results suggest that this literary âdevice and its variants in Anvariâs divan are among the most âfrequent literary arrays which were used. And since Anvari is âa panegyrist poet, he took the advantage of using this literary âdevice to have more impact on his audience. â | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Anvari, rhetorics, mono-distich balance, couplet balance | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,067 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,053 |