
تعداد نشریات | 21 |
تعداد شمارهها | 610 |
تعداد مقالات | 9,026 |
تعداد مشاهده مقاله | 67,082,742 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 7,656,160 |
آشناییزدایی زبانی در آثار داستانی جلال آلاحمد | ||
مطالعات زبانی و بلاغی | ||
مقاله 5، دوره 5، شماره 10، دی 1393، صفحه 105-126 اصل مقاله (190.1 K) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22075/jlrs.2017.1834 | ||
نویسنده | ||
سمیّه صادقیان* | ||
اصفهان، شهرک ولیعصر، خیابان مولانا، خیابان عرفان، فرعی 12، پلاک 297، واحد 1.منزل اسکندری. | ||
تاریخ دریافت: 09 بهمن 1395، تاریخ بازنگری: 04 اسفند 1403، تاریخ پذیرش: 09 بهمن 1395 | ||
چکیده | ||
فرمالیستها کارکرد ادبیات را آشناییزدایی از ادراک معمول و روزمرۀ ما نسبت به محیط اطراف میدانستند. طبق این نظریه، متن ادبی حاصل شگردهای آشناییزداینده در سطوح مختلف صورت، معنا و ژانرهای ادبی است. ساختارگرایان با بسط این مطلب، نقش ادبی را به عنوان یکی از نقشهای زبانی مطرح نمودند که با آشناییزدایی در زبان شکل میگیرد؛ لذا انواع آشناییزدایی و برجستهسازی در زبان را بیان کردند. با بررسی زبان جلال آلاحمد در دو اثر «مدیر مدرسه» و «پنج داستان»، افزون بر یافتن مصادیقی برای آنچه به عنوان شیوههای برجستهسازی برشمردهاند، به نمونههایی دست مییابیم که زبان را آشناییزدایی میکند؛ اما زبانشناسان مطرح نکردهاند.جلال آلاحمد، علاوه بر کاربرد برخی هنجارگریزیهای معمول و فراگیر، زبان محاوره را در قالبی تازه و زیبا با عنوان زبان داستان میریزد و با ایجاز به شیوههای متعدد، نثر تلگرافی را به نام خود میکند و به واژگان وسعت معنایی میبخشد. | ||
کلیدواژهها | ||
آشناییزدایی؛ برجستهسازی؛ آلاحمد؛ مدیر مدرسه؛ پنج داستان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The language Defamiliarization in the stories of Ale Ahmad (based on Modir Madreseh and Panj Dastan) | ||
چکیده [English] | ||
Formalists considered that the function of literature was to "defamilarize" the ordinary and the everyday perception of surroundings. A literary text is derived from “defamiliarization” techniques at different levels of form, meaning and even literary genres. Constructivists extended this topic and proposed the literary role as one of the linguistic roles, which is formed by “defamiliarization” in language. Therefore, they expressed various kinds of “defamiliarization” and “foregrounding” in language. By studying the language used by Al-e Ahmad in his two books entitled “Modir-e Madreseh” (The School Principal) and “Panj Dastan” (Five Stories), we find examples for what are referred to as “foregrounding techniques”, we also come across with examples that “defamilarize” the language; although they are not developed by linguists. In addition to employing some common and pervasive syntactic deviation cases, Al-e Ahmad uses the colloquial language in a new beautiful form as the story language. By summarizing in many ways, he becomes author of “telegraphic prose” and extends the semantic area of words. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Defamiliarization, foregrounding, Ale Ahmad, Modir Madreseh, Panj Dastan | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,653 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,325 |