
تعداد نشریات | 21 |
تعداد شمارهها | 610 |
تعداد مقالات | 9,028 |
تعداد مشاهده مقاله | 67,082,840 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 7,656,343 |
سازهها در مجموعه «حنجره زخمی تغزل» حسین منزوی | ||
مطالعات زبانی و بلاغی | ||
مقاله 3، دوره 6، شماره 11، تیر 1394، صفحه 47-68 اصل مقاله (183.17 K) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22075/jlrs.2017.1839 | ||
نویسندگان | ||
زیور دهقانی* ؛ شمس الحاجیه اردلانی؛ سید احمد کازرونی | ||
تاریخ دریافت: 09 بهمن 1395، تاریخ بازنگری: 04 اسفند 1403، تاریخ پذیرش: 09 بهمن 1395 | ||
چکیده | ||
تکرار و دوران از محورهای اصلی شکلگیری عناصر موسیقایی است. این الگو که در نظام موسیقایی شعر معاصر نیز تشخص دارد، سه حوزۀ موسیقی درونی، بیرونی و کناری را در بر میگیرد. منزوی با تکیه بر این الگوها موسیقی اشعار خود را آفریده است. این پژوهش بر آن است تا با بررسی آرایههای موسیقیآفرین در غزلهای مجموعۀ «حنجره زخمی تغزل» روش بکارگیری این عناصر و کارکردشان در اشعار منزوی را نشان دهد. یافتههای این پژوهش بیانگر این است که منزوی برای غنای موسیقی غزل خود شیوههای متعددی را به کار میگیرد، از جمله: توجه به تنوع اوزان عروضی، بکارگیری اوزان پرکاربرد، ایجاد تناسب معنا و درونمایه با اوزان عروضی ، بهرهگیری از جناس، تکرار، تضاد. کارکرد موسیقایی قافیه و ردیف سبب همآوایی در اشعار وی شده است. به طور کلی عناصر ساختار موسیقایی شعر منزوی در چهار ردۀ موسیقایی دستهبندی میشود؛ موسیقی بیرونی، موسیقی کناری، موسیقی درونی و موسیقی معنوی. | ||
کلیدواژهها | ||
حسین منزوی؛ عناصر موسیقی آفرین؛ حنجرۀ زخمی تغزل؛ موسیقی بیرونی؛ موسیقی کناری | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Poems Collection Structures of "HANJAREY ZAKHMI TAGHAZOL (The Sore Larynx Lyricism)" of Hussein Monzavi | ||
چکیده [English] | ||
Repetition and circle are the main axes of the formation of musical elements. This pattern is also found in the musical system of modern poetry and covers three inner, outer and aside music areas. Based on these patterns, Monzavi has created the music of his poems. This study aims to examine the music creator arrays in sonnets of the collection "HANJAREY ZAKHMI TAGHAZOL" (sore throat lyricism) and the method of using these elements and also their function in Monzavi poems has been shown. The findings of this research suggest that Monzavi use different ways for the musical richness of his own lyrics including: paying attention to the diversity of prosodic rhythms, employing useful rhythms, create proper meaning and thematic with the rhythm of prosody, pun utilizing, repetition, contrast, rhymes musical function that make his poems unison, totally, Monzavi poem musicality elements classified in four categories: Outer music, aside music, internal music and spiritual music. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Hossein Monzavi, Music Creator Elements, HANJAREY ZAKHMI TAGHAZOL" (Sore Throat Lyricism), Outer Music, Aside Music, internal music | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,342 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,782 |