
تعداد نشریات | 21 |
تعداد شمارهها | 610 |
تعداد مقالات | 9,026 |
تعداد مشاهده مقاله | 67,082,756 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 7,656,167 |
تأثیر خودآموزی کلامی بر بهبود سازگاری اجتماعی کودکان مبتلا به اختلال سلوک | ||
روان شناسی بالینی | ||
مقاله 3، دوره 1، شماره 2، تیر 1388 اصل مقاله (232.28 K) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22075/jcp.2017.1971 | ||
نویسندگان | ||
T Hashemi* ؛ A Eghbali؛ M. M Alilo | ||
تاریخ دریافت: 10 بهمن 1395، تاریخ بازنگری: 04 اسفند 1403، تاریخ پذیرش: 10 بهمن 1395 | ||
چکیده | ||
مقدمه: این تحقیق به بررسی تأثیر آموزش خودآموزی کلامی بر علائم مرضی و سازگاری اجتماعی کودکان مبتلا به اختلال سلوک میپردازد. به عبارتی دسترسی به این مسأله که آیا آموزش خودآموزی کلامی میتواند در بهبود علائم مرضی و سازگاری اجتماعی کودکان مبتلا به اختلال سلوک تأثیر مثبتی داشته باشد یا خیر، هدفی بود که پژوهش به قصد دستیابی به آنها انجام پذیرفت. روش: این پژوهش از نوع طرح تجربی )آزمایشی) بود که در آن نمونهای شامل 20 نفر از دانش آموزان مبتلا به اختلال سلوک از مدارس شهر تبریز انتخاب و پس از جایگزینی تصادفی در دو گروه آزمایشی و کنترل مورد مطالعه قرار گرفتند. در فرایند طرح، گروه آزمایشی در مدت 10 جلسه تحت آموزش خودآموزی کلامی قرار گرفت و گروه کنترل هیچ مداخلهای دریافت نکرد. یافتهها: نتایج تحلیلهای به عمل آمده نشان داد که کاربرد و آموزش خودآموزی کلامی در کودکان مبتلا به اختلال سلوک موجب بهبود سازگاری اجتماعی و روابط بین فردی آنها میگردد. این یافتهها حائز تلویحات نظری و عملی در زمینههای بالینی بوده و به طور تفضیلی در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته است. نتیجهگیری: نتایج نشان داد که کاربرد و آموزش خود آموزی کلامی موجب بهبود سازگاری اجتماعی و روابط بین فردی دانش آموزان دارای اختلال سلوک میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
اختلال سلوک؛ خودآموزیکلامی؛ سازگاری اجتماعی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Effect of Verbal Self â Instruction on Social Adjustment in Children with Conduct Disorder | ||
نویسندگان [English] | ||
T Hashemi؛ A Eghbali؛ M. M Alilo | ||
چکیده [English] | ||
Introduction: The present study aimed to examine the effectiveness of verbal self â instruction on social adjustment in children with conduct disorder. Method: In this experimental research, 20 students (Fourth & Fifth grades) with conduct disorder were selected from Tabriz Schools and randomly assigned into experimental and control groups. Subjects selected according to DSM-IV-TR criteria and CSI-4. The experimental group instructed through verbal self instruction training for 10 sessions and the control group received no intervention. Results: The findings indicate that the application of verbal self-instruction had significant effects on social adjustment and interpersonal relations in students with conduct disorder. Conclusion: This program can be helpful to improve social adjustment and interpersonal relations in students with conduct disorder | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Conduct Disorder, Verbal Self-Instruction, Social Adjustment | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 666 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,190 |