
تعداد نشریات | 21 |
تعداد شمارهها | 610 |
تعداد مقالات | 9,029 |
تعداد مشاهده مقاله | 67,082,952 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 7,656,405 |
تعیین نشانههای ترسیم خود در نقاشی سه گروه از کودکان دارای مشکلات درونیسازیشده، برونیسازیشده و بهنجار | ||
روان شناسی بالینی | ||
مقاله 4، دوره 1، شماره 1، فروردین 1388، صفحه 19-34 اصل مقاله (264.3 K) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22075/jcp.2017.1994 | ||
نویسندگان | ||
مونا مرادی مطلق* ؛ علیرضا عابدین؛ محمود حیدری | ||
دانشگاه شهید بهشتی | ||
تاریخ دریافت: 10 بهمن 1395، تاریخ بازنگری: 04 اسفند 1403، تاریخ پذیرش: 10 بهمن 1395 | ||
چکیده | ||
چکیده مقدمه: پژوهش حاضر با هدف تعیین نشانه های »ترسیم خود« در نقاشی سه گروه از کودکان دارای مشکلات درونی سازی شده، برونی سازی شده و بهنجار به اجرا درآمده است. روش: برای شناسایی ٣٠ دانش آموز درونی سازی شده، ٣٠ دانش آموز برونی سازی شده و ٣٠ دانش آموز بهنجار، با استفاده از شیوه نمونه گیری هدفمند ، تعداد ٤٠٠٠ فرم سیاهه رفتاری کودک در ٣٤ دبستان منطقه شش آموزش و پرورش شهر تهران توزیع گشت و از میان فرم های تکمیل شده 90 n= دانشآموز دختر و پسر انتخاب شدند. آزمون »ترسیم خود« بصورت انفرادی بر روی گروه های نمونه به اجرا درآمد و نقاشی های جمع آوری شده بر اساس جدولی متشکل از ١٥٠ نشانه ترسیمی مورد تفسیر قرار گرفت. یافته ها:آزمون خی دو نشان داد که فراوانی ترسیم ١١ نشانه ازجمله: ترسیم در پایین صفحه یا در حاشیه آن، عدم ترسیم موها، ترسیم تنه به شکل مربع-مستطیل و غیره در کودکان درونی سازی شده و ١١ نشانه از جمله : ترسیم سر بزرگ، ارزنده سازی موها، ترسیم دست ها به شکل کمان رو به پایین و غیره در کودکان برونی سازی شده بطور معنادار بالا بوده است. نتیجه گیری: نشانه ها بیانگر نمادهای ناارزنده سازی خود، پایین بودن اعتماد به نفس و بازداری در گروه درونی سازی شده و نمادهای ارزنده سازی خود و تمرکز بر خویشتن در گروه برونی سازی شده است. | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The assessment of the distinctive indicators in "Self-Figure Drawings" of three groups of children with internalizing problems, Externalizing Problems, and Normal Children | ||
نویسندگان [English] | ||
Mona Moradi Motlagh؛ Ali Reza Abedin؛ Mahmood Heydari | ||
چکیده [English] | ||
Abstract Introduction: The purpose of present project was to examine the distinctive indicators in Self-Figure drawings in three groups of children with internalizing problems, those with externalizing problems, and the normal children. Method: A total of 4000 Child Behavior Checklist were administered in 34 boys and girls elementary schools in six different Tehran school districts .Using a purposeful sampling method n= 90 students (30 in each group) were selected and Individual Self-Figure drawings were collected and interpreted using the indicators chart. Results: A Chi square analysis reflected significant differences between three groups. The internalizing group showed the higher rate for 11indicators such as :drawing by the edge or down the page, drawing no hair, drawing the trunk in the shape of a square, while The externalizing group showed the higher rate for 11 indicators such as :drawing big head, accentuated hair, arms like arrows and downward. Conclusions: The observed indicators in internalizing group corresponds low self-steam and inhibition, whereas those of externalizing group corresponds self-valuation and centralization of self | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 776 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 882 |