
تعداد نشریات | 21 |
تعداد شمارهها | 610 |
تعداد مقالات | 9,029 |
تعداد مشاهده مقاله | 67,082,952 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 7,656,405 |
اثربخشی برنامه گروهی والدگری مثبت بر رابطه مادر- کودک در کودکان با اختلال بیش فعالی/ نارسایی توجه | ||
روان شناسی بالینی | ||
مقاله 7، دوره 4، شماره 3 - شماره پیاپی 15، مهر 1391، صفحه 63-73 اصل مقاله (155.11 K) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22075/jcp.2017.2098 | ||
نویسندگان | ||
ثریا عابدیشاپورآبادی1؛ معصومه پورمحمدرضایتجریشی* 1؛ پروانه محمدخانی2؛ مرجان فرضی1 | ||
1دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی | ||
2گروه روانشناسی بالینی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران | ||
تاریخ دریافت: 10 بهمن 1395، تاریخ بازنگری: 04 اسفند 1403، تاریخ پذیرش: 10 بهمن 1395 | ||
چکیده | ||
چکیده مقدمه: هدف از مطالعه حاضر، تعیین اثربخشی برنامه گروهی والدگری مثبت بر روابط مادر- کودک در کودکان 4 تا 10 سال با اختلال بیش فعالی/ نارسایی توجه بود. روش: جامعه آماری شامل مادران 25 کودک با اختلال بیش فعالی/ نارسایی توجه مراجعه کننده به مراکز درمانی اخوان و رفیده شهر تهران بودند که به شیوه در دسترس انتخاب شدند و در 8 جلسه آموزشی برنامه گروهی والدگری مثبت (2 ماه؛ هفتهای 1 جلسه) شرکت کردند. مادران مقیاس رابطه والد- کودک، را قبل و بعد از شرکت در جلسات آموزشی تکمیل کردند. در پایان جلسات آموزشی، دادههای حاصل از پیش آزمون و پس آزمون با استفاده از تحلیل واریانس یک متغیری با اندازهگیریهای مکرر و آزمون تعقیبی بونفرونی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: نتایج نشان داد که اجرای برنامه گروهی والدگری مثبت به مادران کودکان دارای اختلال بیش فعالی/ نارسایی توجه منجر به کاهش معنادار تعارض و وابستگی و افزایش نزدیکی و به طور کلی موجب بهبود رابطه مادر- کودک شده است. نتیجهگیری: با توجه به نتایج پژوهش حاضر، آموزش گروهی برنامه والدگری مثبت میتواند رابطه مادر- کودک را بهبود بخشد. | ||
کلیدواژهها | ||
واژههایکلیدی: برنامه والدگری مثبت؛ رابطه مادر- کودک؛ اختلال بیش فعالی/ نارسایی توجه | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Effectiveness of Group Training Positive Parenting Program (Triple-P) on Parent-Child Relationship in Children with Attention Deficit/ Hyperactivity Disorders | ||
نویسندگان [English] | ||
Soraya Abedi-Shapourabadi1؛ Masoomeh Pourmohamadreza-Tajrishi1؛ Parvaneh Mohamadkhani2؛ Marjan Farzi1 | ||
چکیده [English] | ||
Abstract Introduction: The purpose of the study was to determine the effectiveness of group training positive parenting program (Triple-P) on parent-child relationship in ADHD children aged 4-10 years old. Method: The statistical population consisted of mothers of twenty-five children with ADHD. A number of mothers selected from Akhavan and Rofeide Centers in convenience from Akhavan and Rofeide Centers. They attended in 8 sessions (for 2 months one hour for each session) and trained with positive parenting program. Mothers completed Parent-Child Relationship Scale, before and after participating in training sessions. At the end of 8th session, data collected from pre-test and post-test situations and analyzed by analysis of variance with repeated measures and post-hoc Bonfroni test post-test situations and analyzed by dependent t-test. Results: The results showed that implementing of group training positive parenting program led to reduction in conflict, dependency, also increase in closeness and improvement of mother-child relationship. Conclusion: Group training positive parenting program can improve mother-child relations. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Keywords: Positive parenting program, mother-child relationship, Attention Deficit/ Hyperactivity Disorder | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,012 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 942 |