
تعداد نشریات | 21 |
تعداد شمارهها | 610 |
تعداد مقالات | 9,028 |
تعداد مشاهده مقاله | 67,082,918 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 7,656,375 |
بررسی اثربخشی آموزش گروهی مدیریت استرس به شیوهی شناختی- رفتاری بر اضطراب و افسردگی افراد مبتلا به سوء مصر ف مواد تحت درمان نگهدارنده با متادون | ||
روان شناسی بالینی | ||
مقاله 6، دوره 4، شماره 4 - شماره پیاپی 16، دی 1391، صفحه 41-50 اصل مقاله (182.43 K) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22075/jcp.2017.2106 | ||
نویسندگان | ||
فاطمه جندقی* 1؛ حمیدطاهر نشاطدوست2؛ مهرداد کلانتری2؛ شیدا جبلعاملی2 | ||
1گروه روانشناسی عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد زرند، کرمان، ایران | ||
2گروه روانشناسی دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران | ||
تاریخ دریافت: 10 بهمن 1395، تاریخ بازنگری: 04 اسفند 1403، تاریخ پذیرش: 10 بهمن 1395 | ||
چکیده | ||
مقدمه: هدف از انجام این پژوهش، بررسی اثربخشی آموزش گروهی مدیریت استرس به شیوهی شناختی- رفتاری بر اضطراب و افسردگی افراد مبتلا به سوء مصر ف مواد تحت درمان نگهدارنده با متادون بود. روش: تعداد 20 فرد مبتلا به سوء مصر ف مواد تحت درمان نگهدارنده با متادون به شیوه تصادفی از مرکز ترک اعتیاد پویا در رفسنجان انتخاب شده و در دو گروه آزمایش (10 نفر) و گروه گواه (10 نفر) قرار گرفتند. آموزش گروهی مدیریت استرس به شیوه شناختی- رفتاری، طی نه جلسه بر گروه آزمایش انجام شد. زیرمقیاسهای اضطراب و افسردگی فهرست وارسی 90 سؤالی نشانگان مرضی در دو مرحله پیش آزمون و پس آزمون توسط کلیه شرکت کنندگان تکمیل شد. یافتهها: نتایج تحلیل کواریانس نشان داد که میانگین نمرات پس آزمون اضطراب و افسردگی گروه آزمایش نسبت به گروه گواه کاهش معناداری داشته است. نتیجهگیری: نتایج این پژوهش نشان داد که آموزش گروهی مدیریت استرس به شیوه شناختی- رفتاری میتواند به عنوان یک روش مداخلهای مفید، برای افراد مبتلا به سوء مصر ف مواد تحت درمان نگهدارنده با متادون به کار رود. | ||
کلیدواژهها | ||
واژههایکلیدی: آموزش گروهی مدیریت استرس به شیوه شناختی- رفتاری؛ اضطراب؛ افسردگی؛ سوء مصر ف مواد؛ درمان نگهدارنده با متادون | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Effectiveness of Cognitive-Behavioral Stress Management Group Training on Anxiety and Depression of Addicts under Methadone Maintenance Therapy (MMT) | ||
نویسندگان [English] | ||
Fatemeh Jandaghi1؛ Hamid-Taher Neshat-Doost2؛ Mehrdad Kalantari2؛ Sheida Jabal-Ameli2 | ||
چکیده [English] | ||
Introduction: The purpose of this research was to investigate the effectiveness of cognitive-behavioral stress management group training on anxiety and depression of addicts who were under methadone maintenance therapy (MMT). Method: 20 addicts who were under MMT were selected randomly from Pooya Addiction withdrawal Center in Rafsanjan and then assigned into an experimental group (n=10) and a control group (n=10). The experimental group received cognitive-behavioral stress management group training in 9 sessions. All participants completed the anxiety and depression subscales of SCL-90-R test as the pre-test and the post-test. Results: Results of MANCOVA showed that the mean scores of anxiety and depression have significantly decreased in the experimental group than the control group in the post-test (p=0/01). Conclusion: The results of this research showed that cognitive-behavioral stress management group training can be used as a useful interventional method for addicts who are under MMT. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Keywords: Cognitive-Behavioral Stress Management Group Training, Anxiety, depression, Addict, Methadone Maintenance Therapy (MMT) | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,038 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 859 |