
تعداد نشریات | 21 |
تعداد شمارهها | 610 |
تعداد مقالات | 9,027 |
تعداد مشاهده مقاله | 67,082,822 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 7,656,335 |
اثربخشی مدیریت استرس به شیوه شناختی- رفتاری بر ارتقای بهزیستی روانشناختی، عاطفی و اجتماعی دانشجویان دارای احساس غربت | ||
روان شناسی بالینی | ||
مقاله 5، دوره 5، شماره 1 - شماره پیاپی 17، فروردین 1392، صفحه 47-56 اصل مقاله (385.72 K) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22075/jcp.2017.2115 | ||
نویسندگان | ||
نیکزاد قنبری* ؛ مجتبی حبیبی؛ سلوی شمس الدینی | ||
تاریخ دریافت: 10 بهمن 1395، تاریخ بازنگری: 04 اسفند 1403، تاریخ پذیرش: 10 بهمن 1395 | ||
چکیده | ||
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی مدیریت استرس به شیوه شناختی- رفتاری بر ارتقای بهزیستی روانشناختی، عاطفی و اجتماعی دانشجویان غیر بومی سال اول دارای احساس غربت طراحی شده است. روش: با استفاده از یک غربالگری اولیه، 228 دانشجوی سال اول دانشگاه، 2 هفته بعد از آغاز سال تحصیلی از طریق پرسشنامه احساس غربت ارزیابی شدند. از این تعداد 88 دانشجو بر اساس اکتساب نمره 1 انحراف معیار بالاتر از میانگین، دچار احساس غربت تشخیص داده شدند که از بین آنها تعداد 40 نفر به صورت تصادفی ساده انتخاب و در دو گروه کنترل و آزمایش قرار گرفتند. با استفاده از یک طرح آزمایشی پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل، گروه آزمایش طی 10 جلسه تحت شیوههای آموزش مدیریت استرس به شیوه شناختی- رفتاری قرار گرفت، در حالی که در این مدت گروه کنترل هیچ مداخلهای را دریافت نکردند. هر دو گروه در پیش آزمون و پس آزمون با استفاده از مقیاسهای بهزیستی روانشناختی، بهزیستی عاطفی و بهزیستی اجتماعی مورد ارزیابی قرار گرفتند و نتایج با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیری تحلیل شد. یافتهها: نتایج نشان داد که بین دو گروه در پیش آزمون تفاوت معنیدار وجود نداشت، اما آموزش مدیریت استرس به شیوه شناختی- رفتاری در گروه آزمایش، نمرات بهزیستی روانشناختی، عاطفی و اجتماعی را به طور معنیداری افزایش داد. نتیجهگیری: برنامه آموزش مدیریت استرس به شیوه شناختی- رفتاری میتواند جزء برنامههای مداخلاتی در گروههای هدف و جمعیت عمومی مراکز مشاوره دانشگاهها قرار گیرد تا از طریق افزایش بهزیستی روانشناختی عاطفی و اجتماعی دانشجویان، به افزایش بهرهوری محیط آموزشی دانشگاه کمک نماید. | ||
کلیدواژهها | ||
واژههایکلیدی: احساس غربت؛ بهزیستی؛ مدیریت استرس به شیوه شناختی- رفتاری؛ دانشجویان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Effectiveness of Cognitive-Behavioral Stress Management in Promotion Psychological, Emotional, and Social well-being of Homesick University Students | ||
نویسندگان [English] | ||
Nikzad Ghanbari؛ Mojtaba Habibi؛ Salva Shamsodini | ||
چکیده [English] | ||
Introduction: The aim of present study was to determine the effectiveness of cognitive- behavioral stress management on promotion psychological, emotional and social well-being in non-native freshman university students who affected by homesickness state. Method: Eighty eight students were screened based on acquiring scores upper than mean (one standard deviation higher than mean) among 228 non-native freshman, who found to be suffering homesickness. Forty students were selected by simple random sampling assigned into the intervention and control groups. With a pre-test and post-test control group design, subjects in the experimental group, undergone 10 sessions of cognitive-behavioral stress management training both groups were evaluated using well-being questionnaire in pre-test and post-test, data analyzed by MANCOVA. Results: Findings showed that there were not significant differences between two groups in pre-test, but cognitive-behavioral stress management training, significantly increases psychological, emotional and social well-being scores in experimental group. Conclusion: The cognitive behavioral stress management training, could be intervention program in target groups and general population in university counseling centers, and with enhancing psychological well-being of university students, increase education to productivity of university. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Keywords: Homesickness, well-being, Cognitive-Behavioral Stress Management, University Students | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,127 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,843 |