
تعداد نشریات | 21 |
تعداد شمارهها | 610 |
تعداد مقالات | 9,029 |
تعداد مشاهده مقاله | 67,082,937 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 7,656,395 |
مقایسه اثربخشی آموزش کنشهای اجرایی و بازی درمانی در بهبود حافظه کاری، نگهداری توجه و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مبتلا به نارسایی در حساب | ||
روان شناسی بالینی | ||
مقاله 1، دوره 5، شماره 4 - شماره پیاپی 20، دی 1392، صفحه 1-16 اصل مقاله (513.9 K) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22075/jcp.2017.2141 | ||
نویسندگان | ||
محمد نریمانی1؛ اسماعیل سلیمانی* 2؛ عادل زاهد بابلان2؛ عباس ابوالقاسمی2 | ||
1دانشگاه محقق اردبیلی | ||
2دانشگاه آزاد واحد اردبیل | ||
تاریخ دریافت: 10 بهمن 1395، تاریخ بازنگری: 04 اسفند 1403، تاریخ پذیرش: 10 بهمن 1395 | ||
چکیده | ||
مقدمه: هدف اصلی پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی آموزش کنشهای اجرایی و بازی درمانی مبتنی بر توجه در بهبود حافظه کاری، نگهداری توجه و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مبتلا به نارسایی حساب بود. روش: روش تحقیق پژوهش حاضر آزمایشی با کارآزمایی بالینی بود که با طرح پیش آزمون و پس آزمون چندگروهی انجام شد. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان ناتوان در ریاضی پایه چهارم، پنجم و ششم ابتدایی در سال تحصیلی 92-1391 بود(136نفر)، که از بین آنها 32 دانش آموز مبتلا به نارسایی در حساب به صورت نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده در پژوهش حاضر شامل پرسشنامه محقق ساخته، آزمون هوشی ریون، آزمون ریاضی کی مت، مقیاس حافظه ی عددی وکسلر، آزمون عملکرد پیوسته و آزمون پیشرفت تحصیلی ریاضی شلو بود. برای تجزیه و تحلیل داده های گردآوری شده از آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیری استفاده شد. یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد که بین گروه های آزمایش و گروه کنترل در حافظه کاری، نگهداری توجه و پیشرفت تحصیلی بعد از ارائه متغیر مستقل تفاوت معناداری وجود دارد. همچنین نتایج آزمون بن فرونی جهت مقایسه میانگین ها نشان داد که آموزش کنش های اجرایی بر حافظه کاری، و بازی درمانی مبتنی بر توجه بر نگهداری توجه، به طور معناداری مؤثرتر است. نتیجهگیری: بنابر یافته های این مطالعه می توان نتیجه گیری نمود که مداخله کنش های اجرایی و بازی درمانی مبتنی بر توجه، سبب بهبود حافظه کاری، نگهداری توجه و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دارای نارسایی در حساب می شود و می توان از آنها به عنوان یک روش مداخله ای مؤثر سود جست. | ||
کلیدواژهها | ||
واژههایکلیدی: کنشهای اجرایی؛ بازی درمانی؛ پیشرفت تحصیلی؛ نارسایی در حساب؛ حافظه کاری؛ نگهداری توجه | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Comparsion the Effectiveness of Executive Functionals and Play Therapy on Improving of Working Memory, Attention Care and Academic Achievement in Students with Math Learning Disorder | ||
نویسندگان [English] | ||
Mohammad Narimani1؛ Esmail Soleymani2؛ Adel Zahed Babolan2؛ َAbbas Abolghasemi2 | ||
چکیده [English] | ||
Introduction: The main objective of this study was to comparsion the effectiveness of executive functional and play therapy on the bases of attention on improving of working memory, attention and academic achievement in students with math learning disorder. Method: The research method of this study is a pilot study with clinical trial that pre-test and post-test has done with control group. To attain this goal, target population includes students all of fourth, fifth and sixth grade with math learning disability, specific learning disabilities schools of Bilesavar in grade school year 92-1391(N=136), 32 students with math learning disability in the population were selected by simple random sampling. Tools used in this study include: Researcher made questionnaire, Raven's IQ test, Key- Matt math test, Shelve math achievement test, Wechsler Numerical Memory Scale and continuous performance test. Data were analyzed by MANCOVA test. Results: The results showed a significant difference between experimental and control group in working memory, attention, and achievement after the independent variable (001/0 M P). Also Bonferony test results pro mean comparison showed influence more significantly more effective executive functions Training on working memory and play therapy on attention care. Conclusion: According to the findings, it can be concluded executive function intervention and play therapy, Improves working memory, attention, and academic achievement of students with disabilities in math and they can be an effective intervention technique advantage. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Keywords: Executive Function, Play therapy, Academic Achievement, Math Learning Disability | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,562 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,630 |