
تعداد نشریات | 21 |
تعداد شمارهها | 610 |
تعداد مقالات | 9,027 |
تعداد مشاهده مقاله | 67,082,825 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 7,656,340 |
تأثیر آموزش مدیریت استرس به شیوه شناختی-رفتاری بر اضطراب، افسردگی و اختلال شناختی بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس | ||
روان شناسی بالینی | ||
مقاله 4، دوره 5، شماره 4 - شماره پیاپی 20، دی 1392، صفحه 43-53 اصل مقاله (431.96 K) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22075/jcp.2017.2144 | ||
نویسندگان | ||
سیده نرجس زمانی* ؛ عباس رحمتی؛ مسعود فضیلت پور | ||
دانشگاه شهید باهنر کرمان | ||
تاریخ دریافت: 10 بهمن 1395، تاریخ بازنگری: 04 اسفند 1403، تاریخ پذیرش: 10 بهمن 1395 | ||
چکیده | ||
مقدمه: هدف مطالعه حاضر بررسی تأثیر آموزش مدیریت استرس به شیوه شناختی- رفتاری بر اضطراب، افسردگی و اختلال شناختی بیماران مولتیپل اسکلروزیس بود. روش: جامعه آماری شامل همه بیماران مبتلا به ام اس در شهر بندرعباس بود. در یک طرح نیمه آزمایشی،54 شرکتکننده به صورت در دسترس از بیماران انتخاب شدند و به طور تصادفی به دو گروه مداخله و گواه تقسیم شدند. ارزیابی روانی شامل مصاحبه با دو روانشناسی بالینی و تکمیل پرسشنامههای استرس، اضطراب و افسردگی و اختلال شناختی بود. شاخصهای اضطراب، افسردگی و اختلال شناختی در سه مقطع قبل از جلسات مداخله، بعد از مداخله و دو ماه بعد از پایان جلسات مداخله گردآوری شدند. دادهها به کمک آمارههای توصیفی و آزمون تحلیل واریانس آمیخته تحلیل شدند. یافتهها: یافتهها نشاندادند که شاخصهای اضطراب و افسردگی پس از مداخله به شیوه شناختی- رفتاری و در دوره پیگیری به طور معناداری کاهش یافتند. به علاوه، عملکرد شناختی بیماران نیز پس از مداخله بهبود معناداری نشان داد. نتیجهگیری: نتایج پژوهش حاکی از اثربخشی مدیریت شناختی- رفتاری استرس بر کاهش اضطراب، افسردگی و اختلال شناختی در بیماران مولتیپل اسکلروز میباشد، لذا توجه جدی به درمانهای روانشناختی در این بیماران مفید به نظر میرسد. | ||
کلیدواژهها | ||
واژههایکلیدی: آموزش مدیریت استرس به شیوه شناختی- رفتاری؛ اضطراب؛ افسردگی؛ اختلال شناختی؛ مولتیپل اسکلروز | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Effect of Cognitive â Behavioral Stress Management Training on Anxiety, Depression and Cognitive Disorder of Individuals with Multiple Sclerosis | ||
نویسندگان [English] | ||
Seyedeh Narjes Zamani؛ َAbbas Rahmati؛ Masoud Fazilatpoor | ||
چکیده [English] | ||
Introduction: The study aimed to examine the effect of cognitiveâbehavioral stress management training on anxiety, depression and cognitive disorder of individuals with Multiple Sclerosis. Method: The statistical society was all the patients with MS in Bandar Abbas city. In a semiexperimental design and using convenience sampling, 54 participants were selected among those patients and they were divided in two groups of intervention and control by random. Mental evaluation includes a clinical interview by two clinical psychologist, completion of depression, anxiety, stress (DASS) and cognitive impairment (MMSE) measures. Anxiety, depression and cognitive impairment measures were completed at three stages prior to, six weeks later and two months after the intervening sessions. Data were subjected to descriptive statistics and the analysis with a mixed ANOVA design. Results: Findings showed significant decreases in the measures of depression and anxiety and in posttest and follow up after cognitive-behavioral intervention. In addition, the cognitive performance of patients showed significant improvement after intervention. Conclusion: The results indicated the effectiveness of cognitive-behavioral stress management in reducing anxiety, depression and cognitive impairments in Multiple Sclerosis patients therefore, serious attention to psychological treatments for these patients appears to be useful. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Keywords: Cognitive–Behavioral Stress Management Training, Anxiety, depression, Cognitive Impairment, Multiple sclerosis | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,453 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,568 |