
تعداد نشریات | 21 |
تعداد شمارهها | 610 |
تعداد مقالات | 9,029 |
تعداد مشاهده مقاله | 67,082,968 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 7,656,405 |
اثر بخشی آموزش خود- دلسوزی شناختی و درمان متمرکز بر هیجان بر بهبود کیفیت زندگی دانش آموزان مبتلا به افسردگی | ||
روان شناسی بالینی | ||
مقاله 5، دوره 6، شماره 1 - شماره پیاپی 21، فروردین 1393، صفحه 53-64 اصل مقاله (223.8 K) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22075/jcp.2017.2154 | ||
نویسندگان | ||
رضا گل پور* ؛ عباس ابوالقاسمی؛ بتول احدی؛ محمد نریمانی | ||
تاریخ دریافت: 10 بهمن 1395، تاریخ بازنگری: 04 اسفند 1403، تاریخ پذیرش: 10 بهمن 1395 | ||
چکیده | ||
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثر بخشی آموزش خود- دلسوزی شناختی و درمان متمرکز بر هیجان بر بهبود کیفیت زندگی دانشآموزان مبتلا به افسردگی انجام شده است. روش: طرح پژوهش حاضر آزمایشی از نوع پیشآزمون و پسآزمون با دو گروه آزمایش و یک گروه گواه بود. نمونه آماری شامل تعداد 48 نفر از دانش آموزان افسرده مراجعه کننده به مراکز مشاوره آموزش و پرورش شهر نوشهر با روش نمونه گیری تصادفی انتخاب و در گروههای آزمایش (خود-دلسوزی شناختی و درمان متمرکز بر هیجان) و کنترل گمارده شدند. ابزار های مورد استفاده در پژوهش حاضر، شامل پرسشنامه افسردگی و کیفیت زندگی بود. یافتهها: نتایج تحلیل واریانس چند متغیره نشان داد که آموزش خود-دلسوزی شناختی و درمان متمرکز بر هیجان در گروه آزمایش، در مقایسه با گروه کنترل در بهبود کیفیت زندگی دانش آموزان افسرده مؤثر بود. همچنین آموزش خود -دلسوزی شناختی درمقایسه با درمان متمرکز بر هیجان، بر بهبود افسردگی دانش آموزان افسرده مؤثرتر بود. نتیجه گیری: بر اساس یافته ها، می توان گفت که آموزش خود-دلسوزی عامل تأثیرگذار مهمی بر کیفیت زندگی و افسردگی می باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش خود- دلسوزی شناختی؛ درمان متمرکز بر هیجان؛ کیفیت زندگی؛ افسردگی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Effectiveness of Cognitive Self-Compassion Training and Emotion-Focused Therapy on Quality of Life with Depression Disorder | ||
نویسندگان [English] | ||
R Golpour؛ A Abolghasemi؛ B Ahadi؛ M Narimani | ||
چکیده [English] | ||
Introduction: The aim of present research was examined the effectiveness of cognitive self-compassion training and emotion-focused therapy on quality of life in students with depression disorder. Method: This study deign was experimental with pre-test, post test using two experimental and one control groups. The study population consisted of 48 depressed students who came to Now-Shahr Counseling Centers in Education were selected by simple random sampling and were assigned to experimental (cognitive self-compassion training and emotion-focused therapy) and control groups. The instrument were used in this study consisted of Depression and Quality of Life Inventory. Results: The results of multivariate analysis of variance showed that cognitive self-compassion training and emotion-focused therapy compared with the control group were affected on quality of life in students with depression disorder. Also cognitive self-compassion training compared with emotion-focused therapy and control group was more effective in improving depression in depressed students. Conclusion: Based on the research findings, these results illustrate that self-compassion training is an important factor for quality of life and depression. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Cognitive Self-Compassion Training, Emotion-Focused Therapy, Quality of Life and Depression | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,761 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,978 |