
تعداد نشریات | 21 |
تعداد شمارهها | 610 |
تعداد مقالات | 9,028 |
تعداد مشاهده مقاله | 67,082,917 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 7,656,370 |
ساخت و اعتباریابی مقیاس خودیابی (SDS) براساس نظریه های مختلف شخصیت در دانشجویان | ||
روان شناسی بالینی | ||
مقاله 6، دوره 6، شماره 3 - شماره پیاپی 23، دی 1393، صفحه 55-68 اصل مقاله (815.22 K) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22075/jcp.2017.2173 | ||
نویسندگان | ||
افضل اکبری بلوطبنگان* ؛ علیمحمد رضایی | ||
تاریخ دریافت: 10 بهمن 1395، تاریخ بازنگری: 04 اسفند 1403، تاریخ پذیرش: 10 بهمن 1395 | ||
چکیده | ||
مقدمه: هدف از پژوهش حاضر ساخت و اعتباریابی مقیاسی جهت سنجش خودیابی بر اساس نظریه های مختلف شخصیت در دانشجویان دانشگاه سمنان بود. روش: پژوهش حاضر توصیفی و از نوع مطالعات همبستگی بود. بدین منظور تعداد 350 نفر از دانشجویان به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب و به ابزارهای محققساخته خودیابی، عزت نفس روزنبرگ، افسردگی و اضطراب بک پاسخ دادند. برای تحلیل دادهها از روش تحلیل عاملی، ضریب آلفای کرونباخ و همبستگی پیرسون استفاده شد. یافتهها: نتایج تحلیل عاملی نشان داد که مقیاس محقق ساخته خودیابی چهار عامل خودآگاهی، مجذوبیت، استعلا و رشد شخصی را اندازهگیری میکند. همچنین نتایج همبستگی پیرسون نشان داد که خودیابی با عزتنفس ، اضطراب و افسردگی رابطه معناداری دارد. علاوه بر آن اعتبار مقیاس خودیابی با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ برای کل مقیاس 89/0 و هر کدام از خرده مقیاسها شامل خودآگاهی 89/0، مجذوبیت 89/0، استعلا 84/0 و رشد شخصی 88/0 به دست آمد. نتیجهگیری: یافتههای پژوهش بیانگر این است که مقیاس SDS در جامعه دانشجویان از خصوصیات روانسنجی قابل قبولی برخوردار است و میتوان از آن به عنوان ابزاری معتبر در پژوهشهای روانشناختی استفاده کرد. | ||
کلیدواژهها | ||
خودیابی؛ ساخت؛ روایی؛ پایایی؛ تحلیل عاملی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Construction and Validation to Self-Discovery Scale (SDS) Based on Different Theories of Personality in Students | ||
نویسندگان [English] | ||
A Akbari-Balootbangan,؛ A.M Rezaei, | ||
چکیده [English] | ||
Introduction: The purpose of this study was to construction and validation of a scale to measure self-discovery based on different theories of personality in the students of Semnan College. Method: The present study was descriptive and of correlation studies' type. For this purpose, 350 students were selected by multi-stage cluster sampling method & answered researcher-made instruments of self-discovery scale (SDS), Rosenberg Self-esteem, & Beck depression and anxiety. Factor analysis method, Cranachâs alpha coefficient and The Pearson correlation was used to analyze the data. Results: The factor analysis results showed that the researcher- made scale (SDS) measures four factors including self-consciousness, attraction, Personal Growth and the transcendence. Also Pearson correlation results showed that the self-discovery has meaningful relationship with self-esteem (r=0.317 & pâ¤.01), anxiety (r=-0.266 & pâ¤.01) and depression (r=-0.380 & pâ¤.01). Furthermore, self-discovery scale validity obtained 0.89 by Cranachâs alpha coefficient for the total scale, and each of the subscales, including self-consciousness, 0.89, attraction, 0.89, Personal Growth, 0.88 and transcendence, 0.84. Conclusion: The research Findings show that SDS has acceptable psychometrics properties in the student universe and can be used as reliable and valid instrument in psychological researches. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Self-Discovery Scale (SDS), Structure, Validity, Reliability, factor analysis | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,452 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,280 |