
تعداد نشریات | 21 |
تعداد شمارهها | 610 |
تعداد مقالات | 9,026 |
تعداد مشاهده مقاله | 67,082,737 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 7,656,160 |
فراشناخت، کنشهای اجرایی و اضطراب: به سوی یک دیدگاه یکپارچهنگر برای تکمیل مدل ولز از اضطراب | ||
روان شناسی بالینی | ||
مقاله 1، دوره 7، شماره 2 - شماره پیاپی 26، شهریور 1394، صفحه 1-14 اصل مقاله (489.73 K) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22075/jcp.2017.2195 | ||
نویسنده | ||
مهناز شاهقلیان* | ||
استادیار، گروه روانشناسی عمومی دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 10 بهمن 1395، تاریخ بازنگری: 04 اسفند 1403، تاریخ پذیرش: 10 بهمن 1395 | ||
چکیده | ||
مقدمه: هرچند پژوهشهای زیادی از مدل مطرح شده توسط ولز در حوزه فراشناخت حمایت کردهاند؛ به نظر میرسد این مدل در توضیح پارهای ابهامات مطرح شده در بحث از تفاوتهای فردی در مطالعه شخصیت و یا در بحث از نارساییهای شناختی، ناتوان است. پژوهش حاضر با بررسی کنشهای اجراییِ معادل پردازشهای فراشناختی در افراد اضطراب بالا و اضطراب پایین در پی ارائه الگوی پیشنهادی برای تکمیل الگوی ولز درباره ارتباط فراشناخت و اضطراب است. روش: 200 نفر از دانشجویان دختر دانشگاه تربیت مدرس، پرسشنامههای فراشناخت، نارساییهای شناختی، دست برتری واترلو و فرم تجدید نظر شده پرسشنامه شخصیتی آیزنک را تکمیل کردند. هدف از اجرای پرسشنامههای فراشناخت و نارساییهای شناختی کنترل معیارهای ورود بود. بعد از کنترل معیارهای ورود، با در نظر گرفتن نمرههای انتهایی توزیع در دو بعد برونگردی و نورزگرایی پرسشنامه آیزنک، 2 گروه 15 نفره شامل اضطراب بالا و اضطراب پایین مشخص شدند. از آزمودنیهای انتخاب شده آزمون استروپ و آزمون دستهبندی کارتهای ویسکانسین گرفته شد. یافتهها: نتایج نشان داد کیفیت پردازشهای فراشناختی در آزمودنیهای اضطراب پایین بهتر از اضطراب بالا است. نتیجهگیری: به نظر میرسد الگوی پیشنهادی در پژوهش حاضر توانسته است سؤالات مطرح شده در حوزه فراشناخت را که مدل ولز از توضیح آنها ناتوان است، پاسخ دهد. البته خاطر نشان میشود که استحکام جایگاه این الگو به تدابیر پژوهشی بیشتری نیازمند است. | ||
کلیدواژهها | ||
فراشناخت؛ کنشهای اجرایی؛ اضطراب | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Metacognition, Executive Functions and Anxiety: Towards an Integrated Approach to Complete Wells Anxiety Model | ||
نویسندگان [English] | ||
M Shahgholian | ||
چکیده [English] | ||
Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA MicrosoftInternetExplorer4 Inrtodaction: Although many studies have supported the model proposed by Wells in metacognition, it seems that this model is unable to explain some of the ambiguities were raised in the discussion of individual differences in personality study or cognitive failures. The present study examined metacognitive processing to highlight role of executive functions in high anxiety and low anxiety individuals, then proposed model for the complete Wells pattern about the relationship between metacognition and anxiety. Method: 200 female students in Tarbiat Modares University completed the Metacognition Questionnaire, Cognitive Failures Questionnaire and Revised Eysenck Personality Questionnaire. The purpose of MCQ-30 and CFQ were to control the inclusion criteria. Then according to extreme scores in extraversion and neuroticism dimensions of EPQ-R, two groups (each group 15 subjects) including high anxiety and low anxiety were selected. Finally, the Stroop test and the Wisconsin card sorting test completed. Results: Results showed that metacognitive processing in low anxiety was better thanhigh anxiety. Conclusion: It seems that the model proposed in this study is able to answer the questions on metacognition that Wells model is unable to explain them. Although the strength of this model is the need for more research measures. /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Table Normal" mso-tstyle-rowband-size:0 mso-tstyle-colband-size:0 mso-style-noshow:yes mso-style-priority:99 mso-style-qformat:yes mso-style-parent:"" mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt mso-para-margin:0cm mso-para-margin-bottom:.0001pt mso-pagination:widow-orphan font-size:10.0pt font-family:"Times New Roman","serif"} | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Metacognition, executive Functions, Anxiety | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,340 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,856 |