
تعداد نشریات | 21 |
تعداد شمارهها | 610 |
تعداد مقالات | 9,028 |
تعداد مشاهده مقاله | 67,082,919 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 7,656,375 |
اثر بخشی آموزش مهارتهای ارتباطی به والدین با الگوی یادگیری جانشینی بر بهبود روابط مادر – دختر در دانش آموزان دختر پایه سوم مقطع راهنمایی شهریار | ||
روان شناسی بالینی | ||
مقاله 3، دوره 7، شماره 4 - شماره پیاپی 28، دی 1394، صفحه 27-36 اصل مقاله (626.76 K) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22075/jcp.2017.2215 | ||
نویسندگان | ||
ایمان ا... بیگدلی1؛ هادی صفری* 2؛ علی جعفر محمدی3 | ||
1دانشیار، گروه روان شناسی دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران | ||
2دانشجوی دکتری روان شناسی دانشگاه سمنان، سمنان، ایران | ||
3کارشناس ارشد مشاوره دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 10 بهمن 1395، تاریخ بازنگری: 04 اسفند 1403، تاریخ پذیرش: 10 بهمن 1395 | ||
چکیده | ||
مقدمه: شکل گیری تعارضات رفتاری بین والدین و فرزندان همواره از مشکلات رایج دوره نوجوانی است که در این دوره رخ می دهد. هدف پژوهش حاضر تعیین اثر بخشی آموزش مهارتهای ارتباطی والدین با الگوی یادگیری جانشینی بر بهبود روابط مادر- دختر در دانش آموزان سال سوم راهنمایی بود. روش: جامعه پژوهش حاضر شامل دانش آموزان دختر سوم راهنمایی در سال تحصیلی 92-91 شهر شهریار و ماداران آنها بود که تعداد 30 دانش آموز به همراه مادرانشان به شیوه نمونه گیری خوشه ای تصادفی انتخاب شدند و در دو گروه 15 نفری آزمایشی و گواه جایگزین و کاربندی تصادفی شدند. گروه آزمایشی (مادران) طی 3 هفته و در هر هفته 2 جلسه دو ساعته، مهارتهای ارتباطی با الگوی یادگیری جانشینی را از طریق ارائه فیلم و همچنین مهارت حل تعارض و تصمیم گیری به عنوان روش مداخله دریافت کردند. هر دو گروه (دانش آموزان) پرسشنامه 15 سوالی فنون تعارض (استراس ، 1979) را قبل از مداخله به عنوان پیش آزمون و بعد از مداخله به عنوان پس آزمون تکمیل کردند. یافته ها: نتایج بدست آمده با استفاده از تحلیل کواریانس بیانگر تفاوت معنی دار بین تعارض، پرخاشگری کلامی، پرخاشگری جسمانی دانش آموزان با والدین خود و همچنین افزایش توانایی استفاده از راهبردهای استدلالی در دانش آموزان بود. نتیجه گیری: به نظر می رسد مهارت ارتباطی ضعیف در والدین منجر به پرخاشگری (کلامی و جسمانی)، کاهش راهبردهای استدلال و به طورکلی تعارض در فرزندان با والدین شود. | ||
کلیدواژهها | ||
روابط مادر – دختر؛ مهارت های ارتباطی؛ یادگیری جانشینی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Eeffectiveness of Communication Skills Training to Parents with Learning Pattern of Succession on Improving of Mother - Girl relations amongGirlStudents in Third grade of Shahriar city | ||
نویسندگان [English] | ||
I Bigdeli1؛ H Safari2؛ AJ Mohammadi3 | ||
چکیده [English] | ||
Introduction: Formation of behavioral conflicts between parents and children is always the common problems in teen years which occur during this period. This study aimed to evaluate effectiveness of communication skills training to parents with learning pattern of succession on improving of mother - girl relations among girl students in Third grade of Shahriar city. Method: populationof this study included all of students and their mothers in Shahriar cityin the2012-2013 academic years that 30 students accompanied by their mothers were selected by random cluster sampling method in two secondary schools of this city and were divided in two groups of control and experimental with 15 participants randomly. Mothers' Group during 3 weeks and 2 sessions of two hours each week received learning communication skills with the pattern of succession through video presentations as well as intervention skills, conflict resolution and decision. Students whose mothers were in the group receiving combination and also students whose mothers had not received training completed 15 questions techniques of conflict questionnaire (Strauss, 1979) before the intervention as pre-test and post-test after intervention. The collected data were analyzed by statistical multivariate analysis of covariance with SPSS software. Results: The results showed significant reduction in conflict, verbal aggression and physical aggression of students with their parents as well as increased ability to use reasoning strategies students in the experimental group (students who their mothers had received training) in comparison to the children with mothers in control group. Conclusion: It seems that poor communication skills of parents lead to aggression (verbal and physical), reduce overall strategy of argument and conflict on children with the parents. Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Table Normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-qformat:yes; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin-top:0cm; mso-para-margin-right:0cm; mso-para-margin-bottom:8.0pt; mso-para-margin-left:0cm; line-height:107%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin;} | ||
کلیدواژهها [English] | ||
tactics of conflict, mother - daughter relations, communication skills, learning succession | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,231 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,150 |