
تعداد نشریات | 21 |
تعداد شمارهها | 610 |
تعداد مقالات | 9,029 |
تعداد مشاهده مقاله | 67,082,929 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 7,656,388 |
اثر بخشی آموزش راهبردهای تنظیم هیجان بر کاهش هیجانخواهی در افراد وابسته به مواد مخدر | ||
روان شناسی بالینی | ||
مقاله 4، دوره 8، شماره 2 - شماره پیاپی 30، تیر 1395، صفحه 33-42 اصل مقاله (793.18 K) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22075/jcp.2017.2234 | ||
نویسندگان | ||
احمد برجعلی1؛ یوسف اعظمی* 2؛ حامد چوپان3 | ||
1دانشیار، گروه روانشناسی بالینی دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران | ||
2دانشجوی دکتری تخصصی روانشناسی دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران | ||
3کارشناس ارشد مشاوره توانبخشی دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 10 بهمن 1395، تاریخ بازنگری: 04 اسفند 1403، تاریخ پذیرش: 10 بهمن 1395 | ||
چکیده | ||
مقدمه: هیجان خواهی به عنوان یک نیاز با منشاء عصبی _ زیستی، به داشتن احساسات و تجربههای متنوع، جدید، پیچیده و خطرناک تعریف شده است. پژوهش های اخیر نیز در این ارتباط نشان میدهند که یکی از عوامل مهم در آسیبپذیری در سوء مصرف و وابستگی به مواد و الکل، سطح هیجان خواهی بالاست. بنابراین، پژوهش حاضر با هدف اثر بخشی آموزش راهبردهای تنظیم هیجان بر کاهش هیجانخواهی در افراد وابسته به مواد مخدر انجام شد. روش: پژوهش حاضر از نوع شبه آزمایشی است که در آن از طرح پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش را کلیه افراد وابسته به مواد مراجعه کننده به کلینیکهای ترک اعتیاد شهرستان مریوان تشکیل میدهند. نمونهگیری در طی دو مرحله انجام شد در مرحله اول از نمونهگیری در دسترس و در مرحله دوم از گمارش تصادفی استفاده شد. برای جمعآوری داده ها از مقیاس هیجانخواهی زاکرمن استفاده گردید. برای تحلیل دادهها از روش تحلیل کوواریانس چند متغیره استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد که آموزش تنظیم هیجان به جز مولفه هیجانجویی و ماجراجویی، موجب کاهش مولفههای تجربهجویی، بازداریزدایی و حساسیت به یکنواختی و همچنین متغیر هیجانخواهی کل، میشود. نتیجهگیری: با توجه به اینکه صفت هیجانخواهی یکی از عوامل خطر برای گرایش و عود مجدد به سوی مصرف مواد است، لذا براساس یافتههای پژوهش پیشنهاد میگردد از راهبردهای تنظیم هیجان برای کنترل این صفت در افراد وابسته به مواد استفاده شود. | ||
کلیدواژهها | ||
تنظیم هیجان؛ هیجانخواهی؛ اعتیاد | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Effectiveness of Emotion Regulation Strategies Training on Reducing of Sensation Seeking in Drug-Dependent Persons | ||
نویسندگان [English] | ||
A Borjali,1؛ Y. Aazami,2؛ H Chopan,3 | ||
چکیده [English] | ||
Introduction:Sensation seeking has been defined as needs with neurological and biological origin, variety of new, complex and dangerous feelings and experiences. In this regard recent researches also suggest that a high level of sensation seeking is one of the most important factors in vulnerability to substance abuse and alcohol abuse and dependence. Therefore, this study aimedto investigate The Effectiveness of emotion regulation strategies training on reducing of sensation seeking in drug-dependent persons. Method: The study was quasi-experimental research with the pretest - posttest design and control group. The population consists all of drug-dependent persons who referred to addiction treatment clinics in Marivan city.Sampling was done in two steps; convenience sampling was used in the first step and then randomized assignment was used in the second step. Zuckerman's Sensation Seeking Scale was used to collect data. Multivariate analysis of covariance was used to analyze data. Results: The results showed that emotion regulation strategies training except the thrill and adventure seeking reduce components of prevent deforestation, sensitivity to uniform and total sensation seeking. Conclusion: Because the sensation seeking trait is one of risk factors for recurrence tendency toward substance abuse, therefore, it's suggested based on research's findings that emotion regulation strategies can be used for controlling this trait is substance abusers. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
emotion regulation, sensation seeking, Addiction | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,683 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,041 |