
تعداد نشریات | 21 |
تعداد شمارهها | 610 |
تعداد مقالات | 9,028 |
تعداد مشاهده مقاله | 67,082,917 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 7,656,370 |
هنجارگریزی معنایی بر گستره کارکردهای مجازی حواس (با نگاهی تطبیقی به شعر معاصر ایران و عراق) | ||
مطالعات زبانی و بلاغی | ||
مقاله 8، دوره 7، شماره 14، اسفند 1395، صفحه 161-192 اصل مقاله (285.04 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22075/jlrs.2017.6690. | ||
نویسنده | ||
رضا کیانی* | ||
کرمانشاه، اسلام آبادغرب، روبروی فرمانداری، خیابان شهید باهنر، منزل کیانی، پلاک24 | ||
تاریخ دریافت: 21 اردیبهشت 1395، تاریخ بازنگری: 10 بهمن 1395، تاریخ پذیرش: 24 بهمن 1395 | ||
چکیده | ||
از شگردهایی که شاعر به واسطهی آن، مخاطب را به دریافت نامتعاف از امور عادی میرساند، آمیزش حواس بایکدیگر و نسبتِ عملکردِ یک حسّ به حسّ دیگر است. این شیوه که در زبان فارسی «حسّآمیزی» نام دارد و معادل اصطلاح «تراسلُ الحواس» در زبان عربی است، مختص به ادبیّات امروزین نیست و رگههایی از کاربرد آن، در آثار دینی و ادبی گذشته قابل مشاهده است. با این حال؛ خیالانگیزی کارکردهای مجازی حواس در شعر معاصر، خطرپذیری بیوقفـــهی شاعران در کاربردهای متنوّع است که آنان را به گُریز از تصویرپردازیهای تکراری و حرکت بر مسیرهای نامکشوف در این زمینه سوق داده است. در این پژوهش بر آن هستیم با نگاهی تطبیقی به شعر معاصر ایران و عراق به این پرسش پاسخ دهیم: مهمترین کارکردهایی که به شکل مشترک در سرودههای شاعران این دو سرزمین، رابطهی معمول میان نشانه و مصداق را درهم ریخته و در عرصهی معنایی حواس پنجگانه، چالش ایجاد نموده،کدامند؟ نتایج این پژوهش نشان میدهد که شیوههای نوین تصویرپردازیهای شاعرانه در سرودههای شاعران این دو سرزمین، با «اعتماد برانگارههای ذهنی» و «آشناییزدایی از کارکردهای حقیقی حواس»، جلوههایی مشابه از هنجارگریزی معنایی را ارائه نموده است. | ||
کلیدواژهها | ||
هنجارگریزی معنایی؛ حسّآمیزی؛ ادبیّات تطبیقی؛ شعر معاصر | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Semantic deviation in actual use of the senses (Contemporary Poetry of Iran and Iraq) | ||
نویسندگان [English] | ||
reza kiani | ||
چکیده [English] | ||
Five senses play a significant role in the formation of the rhetorical images in the poetry and give it artistic dimensions contribute to the deepening of vision which the poet seeks to its transfer.The senses consensus allows the poet to the field to suggest investment in one or more hactin, and allows him to convey his feelings from its usual strange to deviation level. This means that, the five senses leave its usual functions to odd jobs intersect logically familiar with its functions to achieve what he wants from the poet purposes unable to deliver normal installation.From this standpoint, This article pays to the survey and annotation the term of "Synesthesia" as one of the instruments of "semantic deviation" in Contemporary Poetry of Iran and Iraq.The questions that arise here and try to answer them, are summarized as follows: How used both Poets of Iran and Iraq the Correspondance technique in their poetry? | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Semantic deviation, Correspondance, Comparative Literature, Contemporary Poetry | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,339 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 935 |