
تعداد نشریات | 21 |
تعداد شمارهها | 610 |
تعداد مقالات | 9,028 |
تعداد مشاهده مقاله | 67,082,908 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 7,656,366 |
اعتباریابی و پایایی سنجی پرسشنامه درجهبندی رفتاری کنش وری اجرایی پیشدبستان-فرم والدین | ||
روان شناسی بالینی | ||
مقاله 7، دوره 9، شماره 1 - شماره پیاپی 33، خرداد 1396، صفحه 75-84 اصل مقاله (1.02 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22075/jcp.2017.9982. | ||
نویسندگان | ||
علی مشهدی* 1؛ جعفر حسنی2؛ سعید تیموری3 | ||
1دانشیار، گروه روانشناسی بالینی دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران | ||
2دانشیار، گروه روانشناسی بالینی دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران | ||
3دانشیار، گروه روانشناسی بالینی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تربت جام، تربت جام، ایران | ||
تاریخ دریافت: 15 فروردین 1395، تاریخ بازنگری: 23 خرداد 1396، تاریخ پذیرش: 23 خرداد 1396 | ||
چکیده | ||
مقدمه: پرسشنامه درجهبندی رفتاری کنشوری اجرایی پیشدبستان- فرم والدین، ابزاری است که برای سنجش کنشهای اجرایی کودکان پیش دبستان در محیطهای طبیعی و روزمره زندگی طراحی شده است. هدف این پژوهش بررسی اعتبار، پایایی و ساختار عاملی تأییدی فرم والدین این پرسشنامه بود. روش: در یک طرح همبستگی دادههای 390 کودک 2 تا 6 ساله در مقطع پیش دبستان شهر مشهد به شیوه نمونهبرداری تصادفی خوشه ای از طریق والدین گردآوری شد. پایایی پرسشنامه از طریق همسانی درونی و همبستگیهای مجموعهی ماده مورد بررسی قرار گرفت و اعتبار آن با استفاده از همبستگی بین خرده مقیاسها و تحلیل عاملی تأییدی بررسی شد. یافتهها: نتایج نشان داد که ضرایب پایایی به دست آمده در هر دو جنس و کل به لحاظ روانسنجی برای تمام خرده مقیاسها و کل مقیاس رضایتبخش بود. همچنین خرده مقیاسها از همسانی درونی مطلوبی برخوردار بودند و روابط درونی خوبی بین خرده مقیاسها وجود داشت. نتایج تحلیل عاملی تأییدی پنج عاملی اصلی مرتبه اول شامل: بازداری، تغییر، مهار هیجانی، حافظه کاری، برنامهریزی/ سازماندهی و سه عامل مرتبه دوم شامل: خود مهار گری بازداری، انعطافپذیری و فراشناخت فرم والدین این آزمون را تأیید نمود. نتیجه گیری: پرسشنامه درجهبندی رفتاری کنشوری اجرایی پیشدبستان- فرم والدین ابزار مطلوبی برای غربال گری، تشخیص، پژوهش و سایر زمینههای مداخلاتی در جامعه ایران است. | ||
کلیدواژهها | ||
کنش وری اجرایی؛ کودکان پیش دبستان؛ اعتبار؛ پایایی تحلیل عاملی تأییدی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Psychometric Properties of Preschool Behavior Rating Inventory of Executive Function: Parent Form | ||
نویسندگان [English] | ||
A. Mashhadi,1؛ J Hasani2؛ S Teymouri,3 | ||
1دانشیار، گروه روانشناسی بالینی دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران | ||
2دانشیار، گروه روانشناسی بالینی دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران | ||
3دانشیار، گروه روانشناسی بالینی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تربت جام، تربت جام، ایران | ||
چکیده [English] | ||
Introduction: Preschool Behavior Rating Inventory of Executive Function-parent form-has been designed to assess executive function in pre-school children in natural environments. The aim of this study was to investigate validity, reliability and confirmatory factor structure of parent form of this inventory. Method: In correlational design data were collected among 390 children aged 2 to 5.9 years old through cluster random sampling method in pre-school children of Mashhad city by parents. Inventory's reliability was investigated by internal consistency and correlations and its validity was evaluated by correlation between subscales and confirmatory factor analysis. Results: The results showed that reliability coefficient in both genders and for all subscales and total scale were highly satisfactory. Also subscales had good internal consistency and there were good inter-relationships between subscales. Confirmatory factor analysis confirmed five main factor of the first order including: Inhibition changes, emotional inhibition, working memory, planning / organization and three factors of second order including inhibition self-control, flexibility and metacognition of Behavior Rating Inventory of Executive Function-parent form. Conclusion: Behavior rating executive function preschool -parents form-is an ideal tool for screening, diagnosis, research and other areas of intervention in Iranian society. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
BRIEF-P, preschool children, executive function, Reliability, Confirmatory Factor Analysis | ||
مراجع | ||
1- Zelazo PD, Craik FI, Booth L. Executive function across the life span. Acta psychologica. 2004 Mar 31; 115(2): 167-83. 2- Barkley RA. Executive functions: What they are, how they work, and why they evolved. Guilford Press; 2012. 3- Goldstein S, Naglieri JA, Princiotta D, Otero TM. Introduction: a history of executive functioning as a theoretical and clinical construct. InHandbook of executive functioning 2014 (pp. 3-12). Springer New York. 4- Gioia GA, Isquith PK, Kenworthy L, Barton RM. Profiles of everyday executive function in acquired and developmental disorders. Child neuropsychology. 2002 Jul 1; 8(2): 121-37. 5- Lezak MD, Howieson DB, Bigler ED, & Tranel D. Neuropsychological Assessment. fifth Edition. New York: Oxford University Press. 2012. 6- Denckla MB. Measurement of executive function. In G. R. Lyon (Ed.), Frames of reference for the assessment of learning disabilities: New views on measurement issues (pp. 117–142). Baltimore: Paul Brookes. 1994. 7- Skogan AH, Egeland J, Zeiner P, Øvergaard KR, Oerbeck B, Reichborn-Kjennerud T, Aase H. Factor structure of the Behavior Rating Inventory of Executive Functions (BRIEF-P) at age three years. Child Neuropsychology. 2016 May 18; 22(4): 472-92. 8- Roth RM, Isquith PK, Gioia GA. Assessment of executive functioning using the Behavior Rating Inventory of Executive Function (BRIEF). InHandbook of executive functioning 2014 (pp. 301-331). Springer New York. 9- Gioia GA, Andrwes K, Isquith PK. Behavior rating inventory of executive function-preschool version (BRIEF-P). Psychological Assessment Resources; 2003. 10- Bonillo A, Araujo Jiménez EA, Jane Ballabriga MC, Capdevila C, Riera R. Validation of Catalan version of BRIEF-P. Child Neuropsychology. 2012 Jul 1; 18(4): 347-55. 11- Duku E, Vaillancourt T. Validation of the BRIEF-P in a sample of Canadian preschool children. Child Neuropsychology. 2014 May 4; 20(3): 358-71. 12- Ezpeleta L, Granero R, Penelo E, de la Osa N, Domènech JM. Behavior rating inventory of executive functioning–preschool (BRIEF-P) applied to teachers: psychometric properties and usefulness for disruptive disorders in 3-year-old preschoolers. Journal of attention disorders. 2015 Jun; 19(6): 476-88. 13- Mashhadi A, Hassani J, Barerfan Z, Najafi G, Daneshvar S. Psychometric Properties of the Behavior Rating Inventory of Executive Functioning Preschool Version (Teacher Form). Develop Psycho. 2013; 10(2): 123–37. [Persian]. 14- Ebrahimi AA, Kassani A, Menati R, Abedi, A, Yarmohammadian A, Faramarzi S. The Assessment of Validity and Reliability of Behavior Rating Inventory of Executive Functions in Iranian Pre-School Children. Int j school health. 2015; 2(4): 18-24. 15- Hooman HA. Structural Equation Modeling With LISREL Application. Tehran: Samat. 2004. 16- Isquith PK, Gioia GA, Espy KA. Executive function in preschool children: Examination through everyday behavior. Developmental neuropsychology. 2004 Aug 1; 26(1): 403-22. 17- Kline RB. Principles and Practice of Structural Equation Modeling. 3rd ed.New York: Guilford Press. 2011. 18- Brown TA. Confirmatory Factor Analysis for Applied Research. 1 st ed. New York: Guilford Press. 2006. 19- Davey A. Savala JT. Statistical power analysis with missing data: A structural equation modeling approach. New York: Routledge. 2009. 20- Hu LT, Bentler PM. Cutoff criteria for fit indexes in covariance structure analysis: Conventional criteria versus new alternatives. Structural equation modeling: a multidisciplinary journal. 1999 Jan 1; 6(1): 1-55. 21- Schermelleh-Engel K, Moosbrugger H, Müller H. Evaluating the fit of structural equation models: Tests of significance and descriptive goodness-of-fit measures. Methods of psychological research online. 2003; 8(2): 23-74. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,481 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 4,351 |