
تعداد نشریات | 21 |
تعداد شمارهها | 610 |
تعداد مقالات | 9,027 |
تعداد مشاهده مقاله | 67,082,786 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 7,656,233 |
بررسی مشخصات مخلوطهای آسفالتی مقاوم در برابر شکست مود Ш خالص | ||
مهندسی زیر ساخت های حمل و نقل | ||
مقاله 6، دوره 4، شماره 1 - شماره پیاپی 13، خرداد 1397، صفحه 71-85 اصل مقاله (1.52 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22075/jtie.2017.12888.1250 | ||
نویسندگان | ||
پگاه جعفری حقیقت پور1؛ محمود رضا کی منش* 2؛ محمدرضا محمد علیها3 | ||
1دانشپذیر دکترای راه و ترابری، گروه عمران، دانشگاه پیام نور، تهران | ||
2عضو هیات علمی و مدیرگروه عمران | ||
3استادیار، دانشکده مهندسی صنایع، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران | ||
تاریخ دریافت: 05 آبان 1396، تاریخ بازنگری: 18 آذر 1396، تاریخ پذیرش: 03 دی 1396 | ||
چکیده | ||
با بررسی تحقیقات پیرامون رفتار چقرمگی شکست مخلوطهای آسفالتی این طور استنباط میشود که قطعات متعددی جهت تست چقرمگی شکست مود I (KIC) مواد آسفالتی پیشنهاد شده است. اما تاکنون قطعه استانداردی برای تست چقرمگی شکست مود III(KIIIC) مخلوطهای آسفالتی ارائه نشده است. چنین قطعهای باید شرایط هندسی و بارگذاری مناسبی داشته باشد که علاوه بر بیشترین سازگاری با خصوصیات عادی، در شرایط ذاتی ماده مورد آزمایش بتواند دادههای تکرارپذیر، قابل اعتماد و درستی از مقاومت در برابر شکست مخلوط آسفالتی ارائه نماید. یکی از قطعاتی که این موارد را برای محاسبهKIIIC مواد آسفالتی ارائه میکند، قطعه ترکدار دیسک خمشی(ENDB[1]) است که به سبب مزایایی چون سهولت ساخت و ایجاد ترک، در مقایسه با سایر نمونهها، و امکان شبیهسازی مود بارگذاری IIIبرای بررسی رفتار شکست مخلوطهای آسفالتی، گزینه مناسبی به نظر میرسد. با وجود این، تحقیقات کمی در گذشته در مورد این قطعه برای دستیابی به دادههای معتبر KIIIC انجام شده است. لذا، در این تحقیق، با هدف مطالعه دقیقتر این موضوعات، اثر هندسه و مشخصات مخلوطهای آسفالتی بر رفتار چقرمگی شکست قطعه ENDB، با استفاده از نرمافزار اجزای محدود آباکوس، بررسی شده است. نتایج این تحقیق میتواند در انتخاب و معرفی قطعه استاندارد مناسب و مشخصات مناسب مخلوطهای آسفالتی، جهت تعیین مقدار KIIIC مخلوطهای آسفالتی، کمک بهسزایی به محققین نماید. از نتایج مهم این تحقیق میتوان به اثر ضخامت برش بر میزان چقرمگی شکست در مود بارگذاری ذکر شده اشاره نمود. به طوری که میزان چقرمگی شکست در نمونه با ضخامت برش بیشتر، افزایش یافته و با کاهش میزان درصد فضای خالی و دمای آزمایش، میزان چقرمگی شکست نیز افزایش مییابد. | ||
کلیدواژهها | ||
مخلوطهای آسفالتی؛ رفتار شکست؛ تحلیلهای عددی و آزمایشگاهی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Investigation of Asphalt Mixture Characteristics against Pure Mode III Fracture | ||
نویسندگان [English] | ||
pegah jafari haghighatpour1؛ Mohammad Reza Mohammad Aliha3؛ | ||
1Ph.D. Candidate in Road and Transportation Engineering, Department of Engineering, Payame Noor University, PO BOX 19395-3697 Tehran, IRAN | ||
3School of Industrial Engineering, Iran University of Science and Technology, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
By the research on the behavior of fracture toughness in asphalt mixtures, it has been suggested that several components have been proposed to test the mode III (KIIIc) fracture toughness of asphalt mixtures. But until now, a standard piece not been provided for testing fracture toughness (KIIIc) of asphalt. Such specimen should have appropriate geometric and loading conditions. In addition, it could be compatibility with the most common features in the inherent of tested materials and provide repeatable, reliable and integrity data of fracture resistance in asphalt mixture. ENDB is one of the specimens that could provide these items for calculating KIIIC of asphalt materials. It seems to be a good choice in comparing with other samples due to advantages such as ease of construction, cracks creation and simulation facilities of mode I loading for investigating of asphalt fracture behavior. The aim of this study was to investigate the effect of geometry and characteristics of asphalt mixtures on the behavior of ENDB fracture toughness. Using the finite element software (ABAQUS), geometry and meshing of the desired part have been performed. The result of this research can help in selecting and introducing the appropriate standard specimen and appropriate specifications of asphalt mixtures to determine the amount of KIIIC of asphalt mixtures to researchers. The important results of this research can be mentioned as the effect of thickness on the degree of fracture toughness in loading mode III. So the fracture toughness in the specimen with a higher thickness increases, and with the decrease in the percentage of air void and the test temperature, the degree of toughness of the fracture also increases. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Asphalt mixtures, Fracture behavior, Experimental and numerical analyses | ||
مراجع | ||
بیات، ع. 1394. مطالعه تأثیر دما در رفتار شکست بتنهای آسفالتی تحت بارگذاری مود ترکیبی I/III. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده فنی، دانشگاه محقق اردبیلی. نشریه 101 (مشخصات فنی عمومی راه)،1392.معاونت نظارت راهبردی و امور نظام فنی. Ameri, M., Mansourian, A., Heidary Khavas, M., Aliha, M. A. M. and Ayatollahi, M. R. 2011. “Cracked asphalt pavement under traffic loading-A 3D finite element analysis”. Eng. Fract. Mech., 78(8): 1817-1826.
Baek, S. H., Hong, J. P., Kim, S., Choi, J. S. and Kim, K. W. 2011. “Evaluation of fracture toughness of semirigid asphalt concretes at low temperatures”. Transport. Res. Rec.: J. Transport. Res. Board, 2210: 30-36.
Behnia, B., Dave, E., Ahmed, S., Buttlar, W. and Reis, H. 2011. “Effects of recycled asphalt pavement amounts on low-temperature cracking performance of asphalt mixtures using acoustic emissions”. Transport. Res. Rec.: J. Transport. Res. Board, 2208: 64-71.
Braham, A., Buttlar, W. and Ni, F. 2010. “Laboratory mixed-mode cracking of asphalt concrete using the single-edge notch beam”. Road Mater. Pavement Design, 11(4): 947-968.
Edwards, M. and Hesp, S. “Compact tension testing of asphalt binders at low temperatures”. Transport. Res. Rec.: J. Transport. Res. Board, 1962: 36-43.
Hassan, M. and Khalid, H. “Fracture characteristics of asphalt mixtures containing incinerator bottom ash aggregate”. Transport. Res. Rec.: J. Transport. Res. Board, 2180: 1-8.
Kim, H. W., Wagoner, M. P. and Buttlar, W. G. 2009. “Micromechanical fracture modeling of asphalt concrete using a single-edge notched beam test”. Mater. Struct. 42(5): 677.
Lancaster, I. M., Khalid, H. A. and Kougioumtzoglou, I. A. 2013. “Extended FEM modelling of crack propagation using the semi-circular bending test”. Constr. Build. Mater., 48: 270-277.
Li, X. J. and Marasteanu, I. A. 2010. ‘Using semi circular bending test to evaluate low temperature fracture resistance for asphalt concrete”. Exp. Mech., 50(7): 867-876.
Li, X. J. and Marasteanu, M. 2010. “The fracture process zone in asphalt mixture at low temperature”. Eng. Fract. Mech., 77(7): 1175-1190.
Mohammad, L. N., Kim, M. Y. and Elseifi, M. 2012. “Characterization of asphalt mixture’s fracture resistance using the semi-circular bending (SCB) test”. 7th RILEM International Conference on Cracking in Pavements, The Netherlands.
Molammad Aliha, M. R., Bahmani, A. and Akhondi, Sh. 2015. “Determination of mode III fracture toughness for different materials using a new designed test configuration”. Mater. Design, 86: 863-871.
Mohammad Aliha, M. R. and Sarbijan, M. J. 2016. “Effects of loading, geometry and material properties on fracture parameters of a pavement containing top-down and bottom-up cracks”. Eng. Fract. Mech., 166: 182-197.
Molenaar, A. A. A., Scarpas, A. A., Liu, X. and Erkens, S. 2002. “Semi-circular bending test; simple but useful?” J. Assoc. Asphalt Paving Technol. 71: 794-815.
Pirmohammad, S. and Bayat, A. 2016. “Characterizing mixed mode I/III fracture toughness of asphalt concrete using asymmetric disc bend (ADB) specimen." Constr. Build. Mater. 120: 571-580.
Wagoner, M., Buttlar, W., Paulino, G. and Blankenship, P. 2005a. “Investigation of the fracture resistance of hot-mix asphalt concrete using a disk-shaped compact tension test”. Transport. Res. Rec.: J. Transport. Res. Board, 1929: 183-192.
Wagoner, M. P., Buttlar, W. G. and Paulino, G. H. 2005b. “Development of a single-edge notched beam test for asphalt concrete mixtures." J. Test. Eval. 33(6): 452-460.
Yoo, M. Y., Jeong, S. H., Park, J. Y., Kim, N. H. and Kim, K. W. 2011. “Low-temperature fracture characteristics of selected warm-mix asphalt concretes”. Transport. Res. Rec.: J. Transport. Res. Board, 2208: 40-47. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,015 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3,855 |