
تعداد نشریات | 21 |
تعداد شمارهها | 610 |
تعداد مقالات | 9,026 |
تعداد مشاهده مقاله | 67,082,742 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 7,656,160 |
بررسی اثر دمش و مکش از یک یا دو موقعیت روی سطح مکش ایرفویل NACA0012 بر عملکرد آیرودینامیکی آن در جریان آشفته | ||
مدل سازی در مهندسی | ||
مقاله 24، دوره 15، شماره 51، دی 1396، صفحه 331-340 اصل مقاله (1.56 M) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22075/jme.2017.2849 | ||
نویسندگان | ||
پوریا اکبرزاده* ؛ مهسا مصطفوی | ||
دانشکده مکانیک | ||
تاریخ دریافت: 24 آبان 1394، تاریخ بازنگری: 24 فروردین 1395، تاریخ پذیرش: 18 خرداد 1395 | ||
چکیده | ||
یکی از رویکردهای مؤثر در بهبود عملکرد آیرودینامیکی هیدروفویلها و ایرفویلها، تزریق مقدار اندکی انرژی به سیستم (نظیر تزریق یا مکش سیال روی سطح جسم)، جهت تغییر نیروی برآ و پسا میباشد. در حقیقت مکش و دمش سطحی سیال میتواند توزیع فشار و گرادیان سرعت روی سطوح ایرفویل/ هیدروفویل را بهبود و محل جدایش جریان را اصلاح نماید. از اینرو در تحقیق حاضر به بررسی رفتار هیدرودینامیکی جریان آشفته عبوری از یک ایرفویل که در معرض تزریق و مکش جریان سیال در قسمتی از سطح بالایی خود قرار گرفته است پرداخته میشود. رفتار ایرفویل ابتدا تحت یک موقعیت تزریق یا مکش سیال بررسی و پس از آن تزریق یا مکش از دو موقعیت، مورد بررسی قرار میگیرد. در این شبیهسازی از نرمافزار تجاری فلوئنت بهره گرفته شده است. هدف از این تحقیق، مطالعه اثر قدرت، تعداد شکاف تزریق یا مکش، محل تزریق یا مکش سیال و زاویه تزریق یا مکش روی عملکرد هیدرودینامیکی ایرفویل میباشد. از مهمترین نتایج بهدست آمده میتوان به کاهش 10 الی 50 درصدی نیروی پسا و افزایش 5 الی 10 درصدی نیروی برآ (در حالت دمش) و کاهش 5 الی 30 درصدی نیروی پسا و افزایش 5 الی 10 درصدی نیروی برآ (در حالت مکش) با درنظر گرفتن دو شکاف تزریق در مقایسه با یک شکاف تزریق کاهش اشاره کرد. | ||
کلیدواژهها | ||
کنترل جریان؛ دمش و مکش سیال؛ ضریب برآ؛ ضریب پسا؛ زاویه تزریق جریان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The effect of the blowing and suction from one or two positions over the suction surface of NACA0012 airfoil on aerodynamic performance in turbulent flow | ||
نویسندگان [English] | ||
Pooria Akbarzadeh؛ Mahsa Mostafavi | ||
چکیده [English] | ||
One approach to improve the aerodynamic performance of airfoils and hydrofoils is inject a small amount of energy to the system (such as fluid injection or suction on the surface), to change the lift and drag. In fact, surface suction and blowing of the fluid can improve the pressure distribution and velocity gradient on the airfoil/hydrofoil surfaces and modify the flow separation point. Therefore, in this study the hydrodynamic behavior of turbulent flows over an airfoil exposed to the injection and suction of fluid in a part of its upper surface is discussed. Firstly, the behavior of the airfoil under one position of the injection or suction and then under two positions of injection or suction are investigated. In this simulation, the FLUENT software is used. The aim of this study is to investigate the effect of the power, the number, the position and the angle of blowing or suction on the hydrodynamic performance of the airfoil. The most important results are the reduction of 10 to 50 percent of the drag and the increase of 5 to 10 percent of the lift (for the blowing) and the reduction of 5 to 30 percent of the drag and the increase of 5 to 10 percent of the lift (for the suction) by considering two positions of injection in comparison to one position. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Flow Control, Blowing &, amp, Suction, Lift Coefficient, Drag Coefficient, Flow Injection Angle | ||
مراجع | ||
[1] Williams, J. "A Brief History of British Research on Boundary Layer Control for High Lift", Boundary Layer and Flow Control, G.V. Lachmann (Ed.), Volume 1, Pergamon Press, 1961. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,150 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 517 |