
تعداد نشریات | 21 |
تعداد شمارهها | 610 |
تعداد مقالات | 9,027 |
تعداد مشاهده مقاله | 67,082,824 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 7,656,336 |
مدلسازی چند هدفه مساله تخصیص گیت با استفاده از الگوریتم NSGA-II ومحدودیت اپسیلون | ||
مدل سازی در مهندسی | ||
مقاله 30، دوره 15، شماره 51، دی 1396، صفحه 397-410 اصل مقاله (684.02 K) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22075/jme.2017.2855 | ||
نویسندگان | ||
ساناز خطیبی؛ مرتضی خاکزار بفروئی* ؛ مرتضی رحمانی | ||
پزوهشکده توسعه تکنولوژی | ||
تاریخ دریافت: 13 اردیبهشت 1394، تاریخ بازنگری: 13 مهر 1394، تاریخ پذیرش: 17 آبان 1394 | ||
چکیده | ||
برنامهریزی گیت یکی از فعالیتهای کلیدی در فرودگاههاست که به عنوان یک مسأله بهینهسازی تعریف میشود. هدف اصلی این پژوهش پیدا کردن یک تخصیص مناسب برای پروازهای ورودی و خروجی با درنظر گرفتن مجموعهایی از محدودیتهای کاربردی است. یکی از اهدافی که کمتر مورد توجه قرار گرفته است، بالانس نمودن بار کاری گیتها با استفاده از تعداد مسافران میباشد. در این مقاله، این هدف به همراه دو هدف کمینهکردن تأخیرهای بوجود آمده در زمان تخصیص گیت به هواپیما و بیشینه کردن امتیاز اولویت تخصیص گیت (کنترل ازدحادم مسافران) که تاکنون باهم در نظر گرفته نشدهاند، به عنوان اهداف این مسأله در نظر گرفته شده است. مسأله به شکل برنامهریزی عدد صحیح مختلط مدلسازی شده است. همچنین این مدل با استفاده از دادههای واقعی فرودگاه بینالمللی مهرآباد در ابعاد کوچک و متوسط حل شده است. به منظور یافتن مجموعه جوابهای پارتو، الگوریتم NSGA-II پیشنهاد و برای نشان دادن کارآیی الگوریتم جوابهای بدست آمده در ابعاد کوچک با جوابهای بدست آمده از روش محدودیت اپسیلون مقایسه شده است. نتایج نشان میدهد که درصد خطای توابع هدف نسبت به روش محدودیت اپسیلون در تمامی مسایل حل شده کمتر از 1.5% است که کارآیی الگوریتم پیشنهادی را نشان میدهد. افزایش نمایی زمان حل با استفاده از روش محدودیت اپسیلون در مقابل افزایش خطی توسط NSGA-II نشان دهنده کارآیی روش حل توسعه داده شده، برای حل مساله در ابعاد واقعی و بزرگ است. | ||
کلیدواژهها | ||
حمل و نقل هوایی؛ برنامهریزی گیت؛ تصمیمگیری چند هدفه؛ برنامهریزی عدد صحیح مختلط؛ الگوریتم NSGA-II؛ روش محدودیت اپسیلون | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Multi objective Model of airport gate scheduling problem using NSGA-II algorithm and epsilon constraint | ||
نویسندگان [English] | ||
sanaz khatibi؛ Morteza khakzar Bafruei؛ Morteza Rahmani | ||
چکیده [English] | ||
Gate scheduling is a key activity at airports that is proposed as an optimization problem. The main purpose of this problem is to find an assignment for the flights arriving and departing while satisfying a set of practical constraints. Studies show that the gate assignment tables have been used to minimize the gate flights delay and maximize the gate efficiency and productivity. Depending on the situation, different objectives become important. If the load balancing with number of passengers in the gates becomes a bottleneck one has to make sure that the flights are equally spread over the different gates. This load balancing objective function has to be balanced with other objectives, especially minimization total delay time and maximization of the total gate assignment preference score. The related problem is formulated as a mixed-integer programming (MIP). We address this problem using real life data from Mehrabad International Airport for both small and medium size problem. To find the set of Pareto solutions, NSGA-II algorithm is proposed to demonstrate the effectiveness of the solutions which is obtained in small dimensions compared with the results obtained by the method of epsilon constraint. The results show that the percentage of error of objective function compared to epsilon constraint method is less than 1.5% for all problems. Indeed, this shows the efficiency of proposed algorithm which is recommended for solving the medium and large size problem. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Air Transportation, Gate Scheduling, Multi-objective decision making, Mixed Integer Programming, NSGA-II, Epsilon constraint | ||
مراجع | ||
[1] Dorndorf, U., Drexl, A., Nikulin, Y., and Pesch, E., "Flight gate scheduling state-of-the-art and recent [2] Babic O, Teodorovic D, Tosic V., "Aircraft stand assignment to minimize walking", Journal of Transportation Engineering, Vol. 110, 1984, PP.55–66. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,649 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3,451 |