
تعداد نشریات | 21 |
تعداد شمارهها | 610 |
تعداد مقالات | 9,028 |
تعداد مشاهده مقاله | 67,082,901 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 7,656,366 |
ارائه مدلی جهت زمانبندی تولید و حملونقل قطعات در صنعت خودرو (مطالعه موردی: شرکت ایران خودرو) | ||
مدل سازی در مهندسی | ||
مقاله 25، دوره 16، شماره 52، فروردین 1397، صفحه 299-309 اصل مقاله (750.92 K) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22075/jme.2018.2942 | ||
نویسندگان | ||
محمد علی بهشتی نیا* ؛ میلاد نوذری | ||
دانشگاه سمنان | ||
تاریخ دریافت: 30 بهمن 1394، تاریخ بازنگری: 30 فروردین 1395، تاریخ پذیرش: 29 اردیبهشت 1395 | ||
چکیده | ||
یکی از دلایل عدم رقابت پذیری صنعت خودرو در داخل کشور، مدیریت نادرست در تامین قطعات اولیه و حمل آنها به شرکتهای خودروساز داخلی است. این مقاله با ارائه رویکردی یکپارچه در تصمیمگیریهای مربوط به زمانبندی سفارشات در مراحل تولید و حمل شامل تخصیص سفارشات به تامین کنندگان و وسایل نقلیه، تعیین توالی تولید در تامین کنندگان و نحوهی حمل سفارشات به شرکت ایران خودرو دارد. ناوگان حمل و نقل مربوط به انتقال سفارشات از قطعه سازان به شرکت خودروساز نیز یک ناوگان مشترک در نظر گرفته شده است. به منظور حل مساله از یک الگوریتم ژنتیک استفاده شده است. نتایج مقایسه مدل پیشنهادی با رویکرد غیریکپارچه و همچنین توسعه الگوریتم ارائه شده برای نزدیکترین مساله در ادبیات موضوع به مساله ما روی تعداد زیادی از مسایل مختلف نشان از برتری مدل پیشنهادی دارد. از سوی دیگر مقایسه نتایج حاصل از مدل پیشتهادی با شرایط واقعی شرکت ایران خودرو نشان از برتری قابل ملاحظه الگوریتم پیشنهادی دارد. یکی از دلایل عدم رقابت پذیری صنعت خودرو در داخل کشور، مدیریت نادرست در تامین قطعات اولیه و حمل آنها به شرکتهای خودروساز داخلی است. این مقاله با ارائه رویکردی یکپارچه در تصمیمگیریهای مربوط به زمانبندی سفارشات در مراحل تولید و حمل شامل تخصیص سفارشات به تامین کنندگان و وسایل نقلیه، تعیین توالی تولید در تامین کنندگان و نحوهی حمل سفارشات به شرکت ایران خودرو دارد. ناوگان حمل و نقل مربوط به انتقال سفارشات از قطعه سازان به شرکت خودروساز نیز یک ناوگان مشترک در نظر گرفته شده است. به منظور حل مساله از یک الگوریتم ژنتیک استفاده شده است. نتایج مقایسه مدل پیشنهادی با رویکرد غیریکپارچه و همچنین توسعه الگوریتم ارائه شده برای نزدیکترین مساله در ادبیات موضوع به مساله ما روی تعداد زیادی از مسایل مختلف نشان از برتری مدل پیشنهادی دارد. از سوی دیگر مقایسه نتایج حاصل از مدل پیشتهادی با شرایط واقعی شرکت ایران خودرو نشان از برتری قابل ملاحظه الگوریتم پیشنهادی دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
زمانبندی؛ زنجیره تامین؛ الگوریتم ژنتیک؛ حملونقل | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Presenting a model for production and transportation scheduling in automotive industry (a case study: Iran Khodro) | ||
نویسندگان [English] | ||
Mohammad Ali Beheshtinia؛ Milad Nozari | ||
چکیده [English] | ||
One of the main reasons for lack of competitiveness in automotive production in our country is mismanagement in supply of primary parts and transporting them to the domestic auto companies. This paper presents an integrated approach in order to make decisions to schedule orders of production and transportation, including assigning orders to suppliers and vehicles, sequencing production orders for suppliers and the way they are transported to Iran Khodro company. A shared transportation navigation is also considered in the problem. In order to optimize decisions in the proposed model, a genetic algorithm is used. In comparison to integrated and non-integrated models and the developed genetic algorithms used recently in the literature, the algorithm suggested in this paper gives a better performance. Furthermore, when compared to a real case, the proposed algorithm in this paper showed superior results. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
scheduling, supply chain, Genetic algorithm, Transportation | ||
مراجع | ||
1 [ سیدحسامالدین ذگردی، محمد علی بهشتینیا، "یکپارچگی زمانبندی حمل و نقل در زنجیره تامین با وسائط نقلیه دارای ظرفیتهای [8] S.-C. Liu, and A.-Z. Chen, "Variable neighborhood search for the inventory routing and scheduling problem in a supply chain", Expert Systems with Applications, Vol. 39, No. 4, 2012, pp. 4149-4159. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,271 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 353 |