
تعداد نشریات | 21 |
تعداد شمارهها | 610 |
تعداد مقالات | 9,028 |
تعداد مشاهده مقاله | 67,082,919 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 7,656,375 |
بهینه سازی چند هدفه متوسط زمان سفر در خطوط مترو با در نظر گرفتن توام اثرات مکانی و پراکندگی | ||
مدل سازی در مهندسی | ||
مقاله 27، دوره 16، شماره 52، فروردین 1397، صفحه 331-345 اصل مقاله (1.27 M) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22075/jme.2018.2944 | ||
نویسندگان | ||
علی سلماس نیا* 1؛ سید امیر حامد حسین زاده2؛ بهنام عبدزاده1 | ||
1دانشگاه قم | ||
2دانشگاه تربیت مدرس | ||
تاریخ دریافت: 15 تیر 1394، تاریخ بازنگری: 15 مهر 1395، تاریخ پذیرش: 17 آذر 1395 | ||
چکیده | ||
تنظیم زمانهای پیشروی قطارها (فاصله زمانی میان شروع حرکت دو قطار متوالی) یک مسئله مهم برای شرکتهای راهآهن شهری محسوب میگردد. در این مسئله با دو هدف متضاد متوسط زمان سفر مسافران و نرخ پربودن واگن مواجه هستیم. تا کنون روشهای مختلف بهینهسازی چندهدفه برای حل این مسئله مورد بررسی قرار گرفته است اما هیچکدام از این رویکردها واریانس اهداف و همچنین همبستگی میان آنها را در فرآیند بهینهسازی لحاظ ننمودهاند. از این رو، این مطالعه یک رویکرد مدلسازی و حل بر اساس شبیهسازی گسسته – پیشامد و متدولوژی سطح پاسخ برای این مسئله ارائه مینماید که نهتنها میانگین اهداف را در یک ناحیه مطلوب قرار میدهد بلکه همچنین سعی مینماید حساسیت آنها را نسبت به متغیرهای اختلال کمینه کند و در عین حال همبستگی میان اهداف را نیز در نظر گیرد. به منظور بررسی عملکرد رویکرد پیشنهادی، خط 4 مترو تهران مورد ارزیابی قرار گرفته است. نتایج بدست آمده برتری رویکرد پیشنهادی را نسبت به تکنیکهای موجود نشان میدهد | ||
کلیدواژهها | ||
متوسط زمان سفر؛ بهینهسازی چند هدفه؛ شبیهسازی؛ همبستگی؛ واریانس | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Multi-objective optimization of average travel time for a metro line by considering both location and dispersion effects | ||
نویسندگان [English] | ||
Ali Salmasnia1؛ Seyed Amir Hamed Hosseinzadeh2؛ Behnam Abdzadeh1 | ||
چکیده [English] | ||
Headways (i.e. the time period between the departure times of two consecutive transportation vehicles) is an important issue for urban railway companies. In this problem we are facing with two conflicting objectives, average passenger travel time and rate of carriage fullness. Until now different multi-response optimization procedure for solving this problem is studied but these approaches do not consider responses variance and covariance between them in optimization process. Therefore this research presents a modeling and solution approach based on discrete-event simulation and response surface methodology that not only puts average of response in satisfactory region but also try to minimize the variance of responses relative to noise variable and also consider covariance between them. In order to evaluate the performance of the proposed approach, Tehran metro line 4 has been assessed. The results show that the proposed approach is superior to existing techniques. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Average travel time, Optimization, Simulation, Response surface methodology, Robust parameter design | ||
مراجع | ||
[1] W.O. Assis, B.E.A. Milani, "Generation of optimal schedules for metro lines using model predictive control", Automatica, Vol. 40, No. 8, 2004, pp. 1397–1404. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,009 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 328 |