
تعداد نشریات | 21 |
تعداد شمارهها | 610 |
تعداد مقالات | 9,028 |
تعداد مشاهده مقاله | 67,082,873 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 7,656,353 |
بررسی رفتار ترکخوردگی مخلوطهای آسفالتی با بهکارگیری مدلسازی ناهمگن | ||
مهندسی زیر ساخت های حمل و نقل | ||
مقاله 1، دوره 6، شماره 1 - شماره پیاپی 21، خرداد 1399، صفحه 1-12 اصل مقاله (1.23 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22075/jtie.2019.16511.1350 | ||
نویسندگان | ||
حسن زیاری1؛ بهروز قبادی پور2؛ مجید جبالبارزی* 3 | ||
1استاد دانشگاه علم و صنعت ایران | ||
2دانشجو دکتری راه و ترابری، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران | ||
3دانشجوی دکتری راه و ترابری، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران | ||
تاریخ دریافت: 25 آبان 1397، تاریخ بازنگری: 29 دی 1397، تاریخ پذیرش: 19 اسفند 1397 | ||
چکیده | ||
در این مطالعه، با مدلسازی غیرهمگن، رفتار رشد ترکخوردگی مخلوط آسفالتی بررسی میگردد. بدین منظور، ابتدا نمونههای آسفالتی با استفاده از الگوریتم تولید و توزیع تصادفی سنگدانهها ایجاد میشوند. سپس، این نمونههای آسفالتی بهصورت عددی مورد تحلیل قرار گرفته و پارامترهای شکست مخلوط آسفالتی محاسبه میگردند. در ادامه، تأثیر توزیع سنگدانهها، مدول الاستیسیته سنگدانهها، ضریب پواسون سنگدانهها، مدول الاستیسیته ماستیک، ضریب پواسون ماستیک و بارگذاری تحت مودهای ترکیبی بر پارامترهای شکست مورد ارزیابی قرار میگیرد. نتایج نشان میدهد که مدلسازی غیرهمگن بهصورت محسوسی پاسخهای مکانیکی مخلوط آسفالتی را تحت تأثیر قرار میدهد. موقعیت نوک ترک تأثیر بهسزایی بر مقدار و علامت ضرایب شدت تنش دارد. بهطوری که اگر نوک ترک در ناحیه ماستیک قرار داشته باشد، ضریب شدت تنش مودIدر مدلسازی همگن کمتر از مدلسازی غیرهمگن خواهد بود. در حالی که اگر نوک ترک در سنگدانههاقرار داشته باشد، مقدار ضریب شدت تنش مدلسازی غیرهمگن بیشتر از مدلسازی همگن میگردد. | ||
کلیدواژهها | ||
تحلیل اجزای محدود؛ مدلسازی غیرهمگن؛ مکانیک شکست؛ ضرایب شدت تنش؛ الگوریتم تولید و توزیع تصادفی سنگدانهها | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Determining the Cracking Growth Behavior of Asphalt Mixture Using Heterogeneous Modeling | ||
نویسندگان [English] | ||
Hassan Ziari1؛ Behrooz ghobadipour2؛ Majid Jebalbarezi3 | ||
1Asphalt Mixtures and Bitumen Research Center (ABRC), Iran University of Science and Technology (IUST), Narmak, 16846-13114 Tehran, Iran | ||
2Civil engineering department, Iran University of science and technology, Tehran, Iran. | ||
3School of Civil Engineering, Iran University of Science & Technology, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
In this study, cracking growth behavior of asphalt mixture was investigated by heterogeneous modeling. First, the asphalt samples are created by using generation and random distribution algorithm of the aggregates. These asphalt samples are numerically analyzed and failure parameters of the asphalt mixture are calculated. Then, the effect of aggregate distribution, elasticity modulus of aggregates, Poisson coefficient of aggregates, elasticity modulus of mastic, Poisson coefficient of mastic, and loading under combined modes on failure parameters are evaluated. Results showed that heterogeneous modeling considerably affects the mechanical responses of asphalt mixture. Position of the crack tip has significant effect on value and sign of the stress intensity factors, such that if the crack tip is located in the mastic region, the mode I of stress intensity factor in homogeneous modeling will be less than heterogeneous modeling. But if the crack tip is located in the aggregates, the stress intensity factor of heterogeneous modeling will be greater than homogeneous modeling. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Finite element analysis, Heterogeneous modeling, Failure mechanics, Stress intensity factor, Generation and random distribution algorithm of aggregates | ||
مراجع | ||
Aliha, M. M., Behbahani, H., Fazaeli, H. and Rezaifar, M. H. 2014. “Study of characteristic specification on mixed mode fracture toughness of asphalt mixtures”. Constr. Build. Mater., 54: 623-635.
Ameri, M., Nowbakht, S., Molayem, M. and Aliha, M. R. M. 2016. “Investigation of fatigue and fracture properties of asphalt mixtures modified with carbon nanotubes”. Fatigue Fract. Eng. Mater. Struct., 39(7): 896-906.
Aragão, F. T. S., Kim, Y. R., Lee, J. and Allen, D. H. 2010. “Micromechanical model for heterogeneous asphalt concrete mixtures subjected to fracture failure”. J. Mater. Civ. Eng., 23(1): 30-38.
Bandyopadhyaya, R., Das, A. and Basu, S. 2008. “Numerical simulation of mechanical behaviour of asphalt mix”. Constr. Build. Mater., 22(6): 1051-1058.
Behbahani, H., Aliha, M., Reza, M., Fazaeli, H. and Aghajani, S. 2013. “Experimental fracture toughness study for some modified asphalt mixtures”. Adv. Mater. Res., 723: 337-344.
Dai, Q., Sadd, M. H., Parameswaran, V. and Shukla, A. 2005. “Prediction of damage behaviors in asphalt materials using a micromechanical finite-element model and image analysis”. J. Eng. Mech., 131(7): 668-677.
Eissa, E. A. and Kazi, A. 1988. “Relation between static and dynamic Young's moduli of rocks”. Int. J. Rock Mech. Min. Geomech. Abstr., 25(6).
Gercek, H. 2007. “Poisson's ratio values for rocks”. Int. J. Rock Mech. Min. Sci., 44(1): 1-13.
Kassem, E., Grasley, Z. C. and Masad, E. 2011. “Viscoelastic Poisson’s ratio of asphalt mixtures”. Int. J. Geomech., 13(2); 162-169.
Kim, H. and Buttlar, W. G. 2009. “Discrete fracture modeling of asphalt concrete”. Int. J. Solids Struct., 46(13), 2593-2604.
Kim, H., Wagoner, M. P. and Buttlar, W. G. 2008. “Simulation of fracture behavior in asphalt concrete using a heterogeneous cohesive zone discrete element model”. J. Mater. Civ. Eng., 20(8): 552-563.
Kim, H., Wagoner, M. P. and Buttlar, W. G. 2009. “Numerical fracture analysis on the specimen size dependency of asphalt concrete using a cohesive softening model”. Constr. Build. Mater., 23(5): 2112-2120.
Li, Y. and Metcalf, J. B. 2005. “Two-step approach to prediction of asphalt concrete modulus from two-phase micromechanical models”. J. Mater. Civ. Eng., 17(4): 407-415.
Mahmoud, E., Masad, E. and Nazarian, S. 2009. “Discrete element analysis of the influences of aggregate properties and internal structure on fracture in asphalt mixtures”. J. Mater. Civ. Eng., 22(1): 10-20.
Rooholamini, H., Imaninasab, R. and Vamegh, M. 2017. “Experimental analysis of the influence of SBS/nanoclay addition on asphalt fatigue and thermal performance”. Int. J. Pavement Eng., 20(6): 1-10.
Shirini, B. and Imaninasab, R. 2016. “Performance evaluation of rubberized and SBS modified porous asphalt mixtures”. Constr. Build. Mater., 107: 165-171.
Wang, H., Wang, J. and Chen, J. 2014. “Micromechanical analysis of asphalt mixture fracture with adhesive and cohesive failure”. Eng. Fract. Mech., 132: 104-119.
Yin, A., Yang, X., Yang, S. and Jiang, W. 2011. “Multiscale fracture simulation of three-point bending asphalt mixture beam considering material heterogeneity”. Eng. Fract. Mech., 78(12): 2414-2428.
Yin, A., Yang, X., Zeng, G. and Gao, H. 2014. “Fracture simulation of pre-cracked heterogeneous asphalt mixture beam with movable three-point bending load”. Constr. Build. Mater., 65: 232-242.
Ziari, H., Shirini, B. and Imaninasab, R. 2015. “Rutting evaluation of rubberized and SBS modified porous asphalt mixtures”. Eng. Solid Mech., 3(4): 225-262. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 738 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 726 |