
تعداد نشریات | 21 |
تعداد شمارهها | 610 |
تعداد مقالات | 9,026 |
تعداد مشاهده مقاله | 67,082,728 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 7,656,156 |
گوگردزدایی اکسیداسیونی بنزین با استفاده از نانوکامپوزیت آلی-معدنی جدید (TBA)4PW11Fe@PVA بهعنوان یک نانوکاتالیزور کارامد و تکرارپذیر | ||
شیمى کاربردى روز | ||
مقاله 12، دوره 14، شماره 50، فروردین 1398، صفحه 167-180 اصل مقاله (1.76 M) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22075/chem.2019.12477.1220 | ||
نویسندگان | ||
محمد علی رضوانی* 1؛ مریم شاطریان1؛ معصومه اقمشه2 | ||
1استادیار دانشگاه زنجان | ||
2ساختمان شیمی دانشکده علوم.زنجان .ایران | ||
تاریخ دریافت: 08 مهر 1396، تاریخ بازنگری: 30 بهمن 1396، تاریخ پذیرش: 21 اسفند 1397 | ||
چکیده | ||
در این تحقیق به منظور تهیه سوخت پاک، نانوکامپوزیت هیبریدی آلی-معدنی جدید (TBA)4PW11Fe@PVA به روش سل-ژل ساخته شد و به عنوان یک نانو کاتالیزور کارامد در فرایند گوگردزدایی اکسیداسیونی بنزین مورد استفاده قرار گرفت. این نانو کامپوزیت از واکنش پلی اکسومتالات کگینی استخلاف دار [N(CH3)4]4PW11FeO39 با پلی وینیل الکل (PVA) بدست می آید. ساختار این نانوکامپوزیت با استفاده از روشهای تشخیصیFT-IR ،XRD ، UV-Vis و SEM مورد ارزیابی قرار گرفت و فعالیت کاتالیزوری آن در فرآیند گوگردزدایی اکسیداسیونی بنزین مورد بررسی قرار گرفت. در این فرایند از CH3COOH/H2O2 به عنوان اکسیدکننده استفاده شد. نتایج بدست آمده از گوگردزدایی اکسیداسیونی بنزین در شرایط کاملا یکسان، با نتایج فرایند اکسیداسیونی مدل سوختی مقایسه گردید. نتایج بدست آمده نشان می دهند که کاتالیزور ساخته شده توانایی بسیار موثری در حذف ترکیبات گوگردی از بنزین با بازدهی بالا را دارد. میزان درصد حذف ترکیبات گوگردی به ترتیب برای دی بنزوتیوفن (DBT)، بنزوتیوفن (BT) و تیوفن (Th) و بنزین97،97،96و %96بوده است. همچنین این نانوکاتالیزور توانایی جداسازی و بازیافت برای 5 مرتبه را دارد. از مزایای این روش غیر سمی بودن، شرایط خفیف واکنش و دوستدار محیط زیست بودن می باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
بنزین؛ پلی اکسومتالات؛ گوگردزدایی اکسیداسیونی؛ نانوکامپوزیت | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Oxidation desulfurization of gasoline by a new organic-inorganic hybride nanocomposite (TBA)4PW11Fe@PVA as an efficient and recoverable nanocatalyst | ||
نویسندگان [English] | ||
Mohammad Ali Rezvani1؛ Maryam shaterian1؛ Masomeh aghmasheh2 | ||
1Department of Chemistry, Faculty of Science, University of Zanjan, Zanjan, Iran | ||
2Department of Chemistry, Faculty of Science, University of Zanjan, 451561319 Zanjan, Iran | ||
چکیده [English] | ||
In this research, to obtain the clean fuel, a new organic-inorganic hybride nanocomposite, (TBA)4PW11Fe@PVA, was successfully synthesized by sol-gel method and used as a catalyst for oxidative desulfurization (ODS) of gasoline. This nanocatalyst has been prepared by reaction of (TBA)4PW11Fe and PVA. The incorporation of the materials was confirmed by FT-IR, UV-vis, XRD and SEM characterization methods. The catalytic activity of the catalyst was tested on oxidative desulfurization of gasoline by using CH3COOH/H2O2 as oxidant. Besides, the results were compared with the oxidation process of prepared model fuel under the same conditions. The results show that the synthesized catalyst has a very effective ability to remove sulfur compounds from gasoline with high yield. The percentage of removal of sulfur compounds for dibenzothiophene (DBT), benzothiophene (BT), thiophene (Th) and gasoline was 97,97,96 and 96%, respectively. The synthesized heterogeneous nanocatalyst could be separated and recycled successfully after five times. The advantages of this method are non-toxicity, mild reaction and environment friendly. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
gasoline, polyoxometalate, oxidation desulfurization, Nanocomposite | ||
مراجع | ||
[1] X. Zeng, X. Xiao, Y. Li, J. Chen, H. Wang, Appl. Catal. B: Environ. 209 (2017) 98. [2] P. S. Kulkarni, C. A. M. Afonso, Green Chem. 12 (2010) 1139. [3] A. S. Ogunlaja, M. J. Coombes, N. Torto, Z. R. Tshentu, React. Funct. Polym. 81 (2014) 61. [4] W. Wang, S. Wang, H. Liu, Z. Wang, Fuel 86 (2007) 2747. [5] F. Emanuela, C. Claudia, C.A. Lina, P. Patrizia, C. Francesca, C.G. Anna, G. Giuseppe, C. Giuseppe, Appl. Surf. Sci. 331 (2015) 292. [6] M. Zhang, W. Zhu, S. Xun, H. Li, Q. Gu, Z. Zhao, Q. Wang, Chem. Eng. J. 220 (2013) 328. [7] L. Zhang, J. Wang, Y. Sun, B. Jiang, H. Yang, Chem. Eng. J. 328 (2017) 445. [8] M. M. M. Abd El-Wahab, A. A. Said, J. Mol. Catal. A: Chem. 240 (2005) 109. [9] Y. Tian, G. Wang, J. Long, J. Cui, W. Jin, D. Zeng, Chin. J. Catal. 37 (2016) 2098. [10] W. Zhu, G. Zhu, H. Li, Y. Chao, Y. Chang, G. Chen, C. Han, J. Mol. Catal. A: Chem. 347 (2011) 8. [11] A.F. Shojaei, M.A. Rezvani, M.H. Loghmani, Fuel Process. Technol. 118 (2014) 1. [12] M. A. Rezvani, F. M. Zonoz, J. Ind. Eng. Chem.22 (2015) 83. [13] M. A. Rezvani, M. Oveisi, M. Ali Nia Asli, J. Mol. Catal. A: Chem., 410 (2015) 121. [14] M. A. Rezvani, Z. S. Aghbolagh, H. H. Monfared, S. Khandan, J. Ind. Eng. Chem.52 (2017) 42. [15] M. A. Rezvani, S. Khandan, N. Sabahi, Energy Fuels, 31 (2017) 5472. [16] M. A. Rezvani, M. Alinia Asli, M. Oveisi, R. babaei, K. Qasemi, S. Khandan, RSC Adv. 6 (2016) 53069. [17] M. A. Rezvani, M. Alinia Asli, S. Khandan, H. Mousavi, Z. Shokri Aghbolagh, Chem. Eng. J. 312 (2017) 243. [18] M. A. Rezvani, S. Khandan, M. Aghmasheh, J. Taiwan. Inst. Chem. Eng. 77 (2017) 321. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 558 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 643 |