
تعداد نشریات | 21 |
تعداد شمارهها | 610 |
تعداد مقالات | 9,029 |
تعداد مشاهده مقاله | 67,082,935 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 7,656,390 |
تحلیل مفاهیم، فرآیندهای رشدی، و سیر داستان در افسانههای پریان بر اساس نظریه روابط ابژه | ||
روان شناسی بالینی | ||
مقاله 7، دوره 11، شماره 2 - شماره پیاپی 42، شهریور 1398، صفحه 67-78 اصل مقاله (531.54 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22075/jcp.2019.14915.1433 | ||
نویسندگان | ||
مهرناز مصباح* 1؛ زهره خسروی1؛ لیلا چراغ ملایی2 | ||
1گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران | ||
2گروه روانشناسی،دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 03 خرداد 1397، تاریخ پذیرش: 29 تیر 1398 | ||
چکیده | ||
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف تحلیل مفاهیم، فرایندهای رشدی و سیر داستان در افسانههای پریان با دیدگاه نظریه روابط ابژه انجام شد. این پژوهش در پی آن بود که به کشف ارتباط میان ساختار روانی شخصیتهای قصههای پریان و روابط ابژهای آنها طی فرآیند رشد بپردازد و با الگو گرفتن از ساختار قصههای پریان و پایان بندی آنها از نگاه روابط ابژه، الگویی برای پیش برد فرآیند درمانی کشف کند. روش: روش این پژوهش، کیفی و شیوه تحلیل دادهها از نوع تحلیل مضمون بود. جامعه آماری در این پژوهش افسانههای پریان اروپا از مجموعه "افسانههای برادران گریم"بود. نمونه گیری در آن به شیوه هدفمند انجام شد. یافته ها: نتایج این پژوهش نشان داد که میتوان مفاهیم، مراحل رشدی، مشکلات روانی و فرآیندهای درمانی این نظریه را در افسانههای مذکور نیز مشاهده کرد. در تمامی داستان های بررسی شده، قهرمان در مسیر پیشروی داستان از همان مراحلی میگذشت که هر فرد در مسیر رشد روانی خود باید از آنها عبور کند و پایان داستان با رسیدن به بلوغ روانی همسو بود. نتیجه گیری: بر اساس یافتههای این پژوهش، روان درمانگران میتوانند با توجه به نمادپردازی به کار رفته در افسانههای پریان، از مراحل پیشروی داستان به منظور پیشبرد مراجعان در مسیر رشد روانی الهام بگیرند. از آنجا که افسانههای پریان ریشه در ناخودآگاه فردی و جمعی بشر دارند و با ذات آدمی به زبانی بی واسطه سخن میگویند، میتوانند راهکارهایی اصیل برای رسیدن به خویشتنی حقیقی در اختیار انسان ها قرار دهند. | ||
کلیدواژهها | ||
افسانههای پریان؛ روابط ابژه؛ روان درمانی؛ تحلیل مضمون؛ تحقیق کیفی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Thematic Analysis, Developmental Processes and Story Courses in the Fairy Tales by Object Relations Theory | ||
نویسندگان [English] | ||
Mehrnaz Mesbah1؛ Zohreh Khosravi1؛ Leila Cheraghmollaei2 | ||
1Psychology Department, Faculty of Education and Psychology, Alzahra University | ||
2Psychology Department, Faculty of Education and Psychology, Alzahra University | ||
چکیده [English] | ||
Introduction: This study was aimed at looking into fairy tales from object relations theory’s perspective to analyze the concepts, developmental processes and story courses. The links between psychic structure of fairy tales’ characters and their object relations through developmental phases discovered. Endeavors was also made to discover a model to improve therapeutic process based on the analysis of fairy tales’ structure, as well as, their ending from the theory’s point of view. Method: The present research was carried out through qualitative method and the data was analyzed through thematic analysis. The sampling method was purposive and population included the German collection of “Grimms' Fairy Tales”. Results: The findings of the research showed that the concepts, developmental phases, psychological problems and therapy process in object relations theory can be traced in the fairy tales too. In all of the stories, the hero went through the same required phases of psychological development. Besides, the ending of the stories corresponded to the psychological maturity. Conclusion: According to the findings of this research, therapists can be inspired by the fairy tales’ symbolism to guide clients through different stages of psychological development. As the fairy tales are rooted in our individual and collective unconscious and are close to human being’s nature, they can offer authentic solutions to reach a genuine self. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
fairy tales, object relations, psychotherapy, thematic analysis, qualitative research | ||
مراجع | ||
1. Gottschall J. The Storytelling Animal: How Stories Make Us Human: Houghton Mifflin Harcourt. 2012.
2. Kiernan BU. The Uses of Fairy Tales in Psychotherapy. Media in Transition; Cambridge, Massachusetts. 2005.
3. de Berg H. Freud's Theory and Its Use in Literary and Cultural Studies: An Introduction: Camden House. 2004.
4. Haase D. The Greenwood Encyclopedia of Folktales and Fairy Tales: G-P: Greenwood Press. 2008.
5. von Franz ML. Archetypal Dimensions of the Psyche: Shambhala. 1999.
6. Benediktsdóttir H. The impact of fairy tales: An exploration of the relationships of parents and children in selected fairy tales. Reykjavík: University of Iceland. 2014.
7. Bettelheim B. The Uses of Enchantment: The Meaning and Importance of Fairy Tales: Knopf Doubleday Publishing Group. 2010.
8. Stadter M. Object Relations Brief Therapy: The Therapeutic Relationship in Short-Term Work: Jason Aronson, Incorporated. 2009.
9. Celani DP. Fairbairn's Object Relations Theory in the Clinical Setting: Columbia University Press. 2010.
10. Antonsen EH, Marchand JW, Zgusta L. The Grimm Brothers and the Germanic Past: J. Benjamins Publishing Company. 1990.
11. Leach M. Funk & Wagnalls Standard Dictionary of Folklore, Mythology, and Legend: HarperCollins. 1984.
12. Jones SS. The Fairy Tale: The Magic Mirror of the Imagination: Routledge. 2002.
13. Davidson HE, Davidson HRE, Chaudhri A. A Companion to the Fairy Tale: D.S. Brewer. 2006.
14. Zipes J. When Dreams Came True: Classical Fairy Tales and Their Tradition: Taylor & Francis. 2013.
15. Zipes J, Zipes RSEJ, Norton WW, Company. The Great Fairy Tale Tradition: From Straparola and Basile to the Brothers Grimm: Texts, Criticism: W.W. Norton. 2001.
16. Clarke GS, Scharff DE. Fairbairn and the Object Relations Tradition: Karnac Books. 2014.
17. Grotstein JS. Splitting and projective identification: J. Aronson. 1985.
18. Celani DP. Leaving Home: The Art of Separating from Your Difficult Family: Columbia University Press. 2011.
19. Quinodoz JM. Reading Freud: A Chronological Exploration of Freud's Writings: Taylor & Francis. 2013.
20. Winnicott DW, Caldwell L, Adès R, Robinson HT, Kabesh AT. The Collected Works of D.W. Winnicott: Oxford University Press, Incorporated. 2017.
21. Winnicott DW. The Child, The Family And The Outside World: Hachette Books. 1992.
22. Segal H. Introduction to the Work of Melanie Klein: Karnac Books. 1988.
23. Spillius EB, Milton J, Garvey P, Couve C, Steiner D. The New Dictionary of Kleinian Thought: Taylor & Francis. 2011.
24. Abram J. The Language of Winnicott: A Dictionary of Winnicott's Use of Words: Karnac. 2007.
25. Carley SG. Melanie Klein: Object Relations Theory: CreateSpace Independent Publishing Platform. 2015.
26. Reinstein DK. To Hold and Be Held: The Therapeutic School as a Holding Environment: Taylor & Francis. 2013.
27. Cassidy J, Shaver PR. Handbook of Attachment: Theory, Research, and Clinical Applications: Guilford Publications. 2002.
28. Caldwell L. Winnicott and the Psychoanalytic Tradition: Interpretation and Other Psychoanalytic Issues: Karnac. 2007.
29. Rycroft C, Fuller P. Psychoanalysis and beyond: Chatto & Windus. 1985.
30. Vahedi A, Makvand-Hosseini S, Bigdeli I. Diagnosis of higher level personality pathology by using short-term dynamic psychotherapy. Journal of Clinical Psychology. 2012; 4(3): 75-85.
31. Rashn S, Makvand-Hosseini S, Rezaei A, SM T. The effect of long-term dynamic psychotherapy on the personality structure of patients with Dependent Personality Disorder. Journal of Clinical Psychology. 2018; 9(4): 1-12.
32. Mazaheri M, Nejati V, Zabihzadeh A, Maleki G. Attachment styles and recognition of facial expression of emotion. Applied Psychological Research Quarterly. 2017; 8(1):1-11.
33. Grimm J, Grimm W, Crane L. Grimm's Fairy Tales: Wordsworth. 1993.
34. Dhivyadeepa E. Sampling Techniques in Educational Research: Lulu.com.
35. Guest G, MacQueen KM, Namey EE. Applied Thematic Analysis: SAGE Publications. 2012.
36. Braun V, Clarke V. Successful Qualitative Research: A Practical Guide for Beginners: SAGE Publications. 2013.
37. Hughes JM. Reshaping the Psychoanalytic Domain: The Work of Melanie Klein, W.R.D. Fairbairn, and D.W. Winnicott: University of California Press. 1990.
38. Li C. Emergence of fairy tale literacy: A multiple case study on promoting critical literacy of children through a juxtaposed reading of classic fairy tales and their contemporary disruptive variants.. State College: The Pennsylvania State University. 2010.
39. Rank O. The Trauma of Birth: Taylor & Francis. 2015.
40. Kalsched D. Trauma and the Soul: A Psycho-spiritual Approach to Human Development and Its Interruption: Routledge. 2013.
41. Kesheshe N. Wounds from the womb: The impact of trauma on the fetal psyche. Carpinteria: Pacifica Graduate Institute. 2017.
42. Lindfors O, Knekt P Fau - Heinonen E, Heinonen E Fau - Virtala E, Virtala E. Self-concept and quality of object relations as predictors of outcome in short- and long-term psychotherapy. (1573-2517 (Electronic)).
43. Pine F. Differentiation, object relation, and “microprocesses” of identification through the mother–infant bodily relationship. International Congress Series. 2006; 1286: 122-8.
44. Saldana J. The Coding Manual for Qualitative Researchers: SAGE Publications. 2012.
45. Seinfeld J. The bad object: handling the negative therapeutic reaction in psychotherapy: J. Aronson. 1990.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,612 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 938 |