
تعداد نشریات | 21 |
تعداد شمارهها | 610 |
تعداد مقالات | 9,028 |
تعداد مشاهده مقاله | 67,082,918 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 7,656,371 |
مطالعه تطبیقی تقابل خیر و شر در نگاره های"خاوران نامه" و "شاهنامه"(با رویکرد نقد کهن الگویی) | ||
نشریه هنرهای کاربردی | ||
مقاله 3، دوره 03، پنجم، اسفند 1393، صفحه 21-34 اصل مقاله (2.69 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22075/aaj.2015.418 | ||
نویسندگان | ||
فتانه محمودی* 1؛ اعظم حاج حسنی2 | ||
1استادیار، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه مازندران | ||
2کارشناس ارشد پژوهش هنر، دانشکده هنر و معماری ،دانشگاه مازندران | ||
تاریخ دریافت: 03 مهر 1393، تاریخ بازنگری: 24 خرداد 1395، تاریخ پذیرش: 08 بهمن 1393 | ||
چکیده | ||
این مقاله، پژوهشی بینارشته ای در قلمرو هنر نگارگری و ادبیات تطبیقی است. نقد کهنالگویی (archetype)، رویکردی تلفیقی و میانرشته ای است که بر پایة مطالعات علومی چون روانشناسی، انسان شناسی، تاریخ ادیان و تاریخ تمدن، به تحلیل متون میپردازد. در این جستار با این دیدگاه، به تطابق نبرد خیر و شر و نمودهای آن درکهن الگوها، با تمرکز بر "شاهنامة فردوسی" و "خاوراننامهی ابن حسام خوسفی" پرداخته شدهاست. داستانهای خاوراننامه، شامل افسانهها و داستانهای خیالی از سفرها و جنگها و دلاوریهای حضرت علی (ع) میباشد. میان داستان و روایات این منظومه، جدال خوبی و بدی است که به عنوان کهنالگوی «نبرد خیر و شر» مطرح میشود. در تحلیل بر شاهنامه فردوسی، تضادِ دوبنی یا جدال نیک و بد را درونمایة اصلی شاهنامه مییابیم که همچون یک روح بر اجزای این اثر سترگ سایه افکنده است. بسامدداستانهاییکهدرشاهنامهبهطورمستقیمجدالعملیخیروشرّرادربرمیگیرند،دستکم دوبرابرداستانهاییاستکهبهدرونمایةدیگرمربوطاست. بر این اساس جدال خیر و شر (درونمایة عمده در شاهنامه) میتواند به عنوان ژرف ساخت الگوی روایت در ناخودآگاه جمعی ذهن بشر، کهنالگوی روایت به شمار آید. هدف از این مقاله، تطابق مضامین تقابلی خیر و شر در دو منظومة شاهنامه و خاوراننامه است. پس از بررسی چهار اثر از هر منظومه، که متضمن نبرد خیر و شر میباشند، میتوان به تأثیرپذیری خاوراننامه از شاهنامه، در سه زمینه شخصیتهای کهنالگویی، نمادهای کهنالگویی و موقعیتها و اعمال کهنالگویی پی برد. | ||
کلیدواژهها | ||
شاهنامه؛ خاوران نامه؛ جدال خیر و شرّ؛ کهن الگو | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Comparative Study of Contrasting Good and Evil in Shahnameh and khavaran nama (With Emphasis on Archetypal Criticism) | ||
نویسندگان [English] | ||
Fattaneh Mahmoudi1؛ Azam Hajhasani2 | ||
چکیده [English] | ||
Archetypal criticism is an interdisciplinary approach that is based on the study of sciences such as psychology, anthropology, religious history and the history of civilization, which deals with the analysis of texts. In this article, with this approach, compare Battle of good and evil and its presence on Archetype patterns, focusing on Shahnameh by Ferdowsi and Khavaran nameh khosafi.In Khavaran nameh painting, where fairy tales and fantasy stories of trips and war and bravery of Imam Ali arises the old model of "Armageddon" comes.In the analysis of the Shahnameh, conflict, internal or main theme of the struggle between good and evil that we find the main theme of Shahnameh, That is such a spirit on the part of such a great work. Frequency Shahnameh stories that direct practical struggle of good and evil are involved, at least is double from another khavaran nameh. The struggle between good and evil (the major house dust mites in the Shahnameh) can be as deep structure of the narrative pattern in the collective unconscious of the human mind, considered the archetypal narrative. The purpose of this article is comparing the struggle between good and evil in shahnama and Khavaran nama. After study four paintings of each epic books paintings, Which involves a battle between good and evil are, we can realize, Shahnama’s influence on khavaran nama in three archetypal characters, archetypal symbols and archetypal situations and actions. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,420 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 7,014 |