
تعداد نشریات | 21 |
تعداد شمارهها | 610 |
تعداد مقالات | 9,027 |
تعداد مشاهده مقاله | 67,082,769 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 7,656,171 |
تخمین رابطه تجربی مقاومت فشاری و مقاومت الکتریکی رویههای بتنی نفوذپذیر جهت کاربرد در زهکشی راهها و عرشه پلها | ||
مهندسی زیر ساخت های حمل و نقل | ||
مقاله 2، دوره 6، شماره 2 - شماره پیاپی 22، شهریور 1399، صفحه 21-44 اصل مقاله (994.12 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22075/jtie.2020.20293.1453 | ||
نویسندگان | ||
ندا کامبوزیا1؛ امیر باقری2؛ سید محمد میرعبدالعظیمی* 3 | ||
1استادیار، گروه راه و ترابری، دانشکده عمران، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران | ||
2دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکده عمران، دانشگاه آزاد اسلامی واحد لشت نشاء | ||
3استادیار، گروه عمران، دانشکده فنی، دانشگاه گیلان، رشت | ||
تاریخ دریافت: 08 اردیبهشت 1399، تاریخ بازنگری: 07 خرداد 1399، تاریخ پذیرش: 29 خرداد 1399 | ||
چکیده | ||
بتن نفوذپذیر، یا بتن متخلخل، به دلیل داشتن حفرات بههم پیوسته، اجازه عبور آب با سرعت زیاد از سطح به لایههای زیرین را فراهم میکند. گرچه یکی از مهمترین شاخصههای کامپوزیتهای سیمانی، نفوناپذیر بودن آنها است، ولی بتن نفوذپذیر برای کاربردهای خاص مانند رویههای نفوذپذیر در پارکینگها، عرشه پلها و سطوح جادهها مورد استفاده قرار میگیرد. با توجه به مشکلاتی که سطوح نفوذناپذیر برای شهرها ایجاد کردهاند، از جمله عدم نفوذ آب بارندگی و در نتیجه ایجاد سیلاب و همچنین عدم تغذیه مناسب سفرههای آب زیرزمینی، انتظار میرود که در آینده نزدیک افزایش چشمگیری در استفاده از بتن نفوذپذیر در پروژههای عمرانی مشاهده شود. در این تحقیق، برای بررسی رابطه بین کیفیت پیوند بین خمیر سیمانی و سنگدانه با مقاومت الکتریکی و همچنین ارزیابی میزان تخلخل مؤثر کامپوزیتهای سیمانی نفوذپذیر، ملاتهای نفوذپذیر با درصدهای جایگزینی متفاوت دوده سیلیسی (تا 20%) به جای سیمان ساخته و بعد از عملآوری در شرایط آب آهک و آب نمک تحت آزمایش قرار گرفتند. آزمایشهای انجام شده شامل مقاومت فشاری، مقاومت الکتریکی و نفوذپذیری بود. هدف از این آزمایشها، رسیدن به تعادلی بین خصوصیات مکانیکی و هیدرولیکی ملات نفوذپذیر و همچنین پیدا کردن رابطهای بین مقاومت فشاری و الکتریکی این کامپوزیتهاست. نتایج نشان داد که نمونههای حاوی سنگدانههای درشتتر، عملکرد بهتری در مقاومتهای فشاری و الکتریکی دارند. همچنین، عملآوری نمونهها در آب نمک، مقاومت الکتریکی نمونهها را به شدت کاهش داد. به طوری که حتی بعد از 90 روز عملآوری، نمونهها به ندرت بیش از 10 اهم- متر مقاومت را از خود نشان دادند. علاوه بر این، رابطه خطی معناداری بین مقاومت فشاری و الکتریکی بهدست آمد. | ||
کلیدواژهها | ||
بتن نفوذپذیر؛ مقاومت الکتریکی؛ مقاومت فشاری؛ دوده سیلیسی؛ تخلخل | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Estimation of the experimental relationship between compressive strength and electrical resistivity of permeable concrete surface for use in roads and bridges decks drainage | ||
نویسندگان [English] | ||
Neda Kamboozia1؛ Amir Bagheri2؛ Seyyed Mohammad Mirabdolazimi3 | ||
1Assistant Professor, Department of Road and Transportation Engineering, Faculty of Civil Engineering, Iran University of Science and Technology , Tehran, Iran. | ||
2M. Sc. Student of Civil Engineering, Lashte Nesha Azad University | ||
3Assistant Professor, Department of Civil Engineering, Faculty of Engineering, University of Guilan. | ||
چکیده [English] | ||
Permeable concrete or porous concrete, due to its interconnected cavities, allows high-speed water to pass from the surface to the lower layers. Although one of the main characteristics of conventional cement composites is their impermeability, permeable concrete can be used for special applications such as parking and road pavements. According to the issues associated with the use of impermeable surfaces in cities such as storm water runoff and improper water supply to groundwater aquifers, it is anticipated that in near future a rise in permeable concrete applications will occur. In this research, permeable mortar specimens containing different replacement values of silica fume (up to 20%) were fabricated. To evaluate the bond between aggregates and cement paste in permeable pavements, electrical resistivity of permeable mortars cured in two different conditions namely lime-water and NaCl solution was measured. The tests including compressive strength, electrical resistivity and permeability were performed on the specimens. The aim was to find a balance between mechanical and hydraulic properties of permeable mortars and extracting a relationship between compressive strength and electrical resisitivty of such cement composites. Results showed that specimens containing coarser aggregate had better performance in compressive strength and electrical resistivity tests. Also, the processing of samples in salt water greatly reduced the electrical resistance of the samples, so that even after 90 days of processing, the samples rarely showed resistance above 10 Ω.m. A meaningful linear correlation was found between electrical resistivity and compressive strength of permeable mortars. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
permeable concrete, Electrical resistivity, compressive strength Silica fume, porosity | ||
مراجع | ||
AASHTO TP95. 2014. “Standard method of test for surface resistivity indication of concrete’s ability to resist chloride ion penetration”. American Association of State Highway and Transportation Officials.
American Concrete Institute. 2013. Concrete Technology. ACI CT-13, 78.
ASTM C109. 2016. “Standard test method for compressive strength of hydraulic cement mortars (using 2-in. or [50-mm] cube specimens)”. ASTM International, West Conshohocken, Pennsylvania, USA.
Chandrappa, A. K. and Biligiri, K. P. 2016. “Pervious concrete as a sustainable pavement material–Research findings and future prospects: A state-of-the-art review”. Constr. Build. Mater., 111: 262-274.
Chen, Y., Zhang, Q. S. and Gao, Y. L. 2010. “Experiment on mechanical performances of porous cement concrete applied to surface layer of highway pavement”. China J. Highway Transport, 23(2): 18-24.
Ćosić, K., Korat, L., Ducman, V. and Netinger, I. 2015. “Influence of aggregate type and size on properties of pervious concrete”. Constr. Build. Mater., 78: 69-76.
Deo, O., 2011. “Influence of material structure on the structural and environmental properties of pervious concretes”. Doctoral Dissertation, Clarkson University.
Deo, O. and Neithalath, N. 2011. “Compressive response of pervious concretes proportioned for desired porosities”. Constr. Build. Mater., 25(11): 4181-4189.
Haselbach, L., Boyer, M., Kevern, J. T. and Schaefer, V. R. 2011. “Cyclic heat island impacts on traditional versus pervious concrete pavement systems”. Transport. Res. Record, 2240(1): 107-115.
Ibrahim, A., Mahmoud, E., Yamin, M. and Patibandla, V. C. 2014. “Experimental study on Portland cement pervious concrete mechanical and hydrological properties”. Constr. Build. Mater., 50: 524-529.
Kevern, J. T., Biddle, D. and Cao, Q. 2015. “Effects of macrosynthetic fibers on pervious concrete properties”. J. Mater. Civ. Eng., 27(9):.06014031.
Kuo, W. T., Liu, C. C. and Su, D. S. 2013. “Use of washed municipal solid waste incinerator bottom ash in pervious concrete. Cement Concrete Comp. 37: 328-335.
Li, H., Kayhanian, M. and Harvey, J. T. 2013. “Comparative field permeability measurement of permeable pavements using ASTM C1701 and NCAT permeameter methods”. J. Environ. Manag., 118: 144-152.
Millard, S. and Sadowski, L. 2009. “Novel method for linear polarisation resistance corrosion measurement”. NDTCE’09 Non-Destructive Testing in Civil Engineering Nantes, France, June 30th-July 3rd.
Neithalath, N., Weiss, J. and Olek, J. 2006. ‘Characterizing enhanced porosity concrete using electrical impedance to predict acoustic and hydraulic performance”. Cement Concrete Res., 36(11): 2074-2085.
Olek, J., Weiss, W. J., Neithalath, N., Marolf, A., Sell, E. and Thornton, W. 2003. “Development of quiet and durable porous Portland cement concrete paving materials”. No. SQDH 2003-5, Purdue University.
Sengul, O. and Gjørv, O. E. 2008. “Electrical resistivity measurements for quality control during concrete construction”. ACI Mater. J., 105(6): 541.
Tennis, P. D., Leming, M. L. and Akers, D. J. 2004. “Pervious concrete pavements (No. PCA Serial No. 2828)”. Portland Cement Association, Skokie, IL.
Tumidajski, P. J. 1996. “Electrical conductivity of Portland cement mortars”. Cement Concrete Res., 26(4): 529-534.
Wen, S. and Chung, D. D. L. 2001a. “Electric polarization in carbon fiber-reinforced cement”. Cement Concrete Res., 31(1): 141-147.
Wen, S. and Chung, D. D. L. 2001b. “Effect of stress on the electric polarization in cement”. Cement Concrete Res., 31(2): 291-295.
Wen, S. and Chung, D. D. L. 2006. “The role of electronic and ionic conduction in the electrical conductivity of carbon fiber-reinforced cement”. Carbon, 44(11): 2130-2138.
Xu, L. and Qun, Y. 2013. “Impact analysis of porous concrete overlay timing on tunnel pavement”. J. East China Jiaotong Univ. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 700 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 674 |