
تعداد نشریات | 21 |
تعداد شمارهها | 610 |
تعداد مقالات | 9,028 |
تعداد مشاهده مقاله | 67,082,909 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 7,656,367 |
بررسی تاثیر خاکستر لجن فاضلاب بر خواص فیزیکی و رئولوژیکی قیر | ||
مهندسی زیر ساخت های حمل و نقل | ||
مقاله 2، دوره 6، شماره 4 - شماره پیاپی 24، بهمن 1399، صفحه 21-35 اصل مقاله (1.21 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22075/jtie.2020.20044.1447 | ||
نویسندگان | ||
حسن زیاری1؛ امیرمحمد رمضانیان پور2؛ یوسف امجدیان* 3 | ||
1دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران | ||
2دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه تهران | ||
3دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران | ||
تاریخ دریافت: 25 اسفند 1398، تاریخ بازنگری: 20 خرداد 1399، تاریخ پذیرش: 29 خرداد 1399 | ||
چکیده | ||
در این مطالعه، خواص فیزیکی و رئولوژیکی قیر حاوی درصدهای مختلف خاکستر لجن فاضلاب مورد ارزیابی قرار گرفت. به این منظور خاکستر حاصل از سوزاندن لجن فاضلاب در دمای ˚C 900 به عنوان ماده افزودنی به قیر در درصدهای 0، 2.5، 5 و 7.5 درصد مورد استفاده قرار گرفت. به منظور ارزیابی خواص فیزیکی و رئولوژیکی نمونههای مختلف، آزمایشهای درجه نفوذ، نقطه نرمی، شکلپذیری، ویسکوزیته چرخشی، رئومتر برش دینامیکی و رئومتر تیرچه خمشی انجام شد. نتایج آزمایش نشان دادند که با افزایش درصد خاکستر لجن فاضلاب درجه نفوذ و مقدار شکل پذیری قیر کاهش و نقطه نرمی افزایش مییابد. افزودن خاکستر لجن فاضلاب ویسکوزیته چرخشی قیر افزایش میدهد اما با این حال از مقدار مجاز 3 پاسکال. ثانیه بسیار کمتر است. نتایج آزمایش رئومتر برش دینامیکی نشان دادند که افزودن خاکستر لجن فاضلاب به قیر، مقاومت در برابر شیار شدگی را افزایش و عمر خستگی را کاهش میدهد. همچنین افزودن خاکستر لجن فاضلاب، پتانسیل وقوع ترکهای برودتی را افزایش میدهد. | ||
کلیدواژهها | ||
خاکستر لجن فاضلاب؛ خواص فیزیکی قیر؛ مقاومت در برابر شیار شدگی؛ عمر خستگی؛ ترکهای برودتی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Evaluation the effect of sewage sludge ash on physical and rheological properties of bitumen | ||
نویسندگان [English] | ||
Hassan Ziari1؛ Amir Mohammad Ramezanianpour2؛ Youssef Amjadian3 | ||
1Department of Civil engineering, Iran university of Science and technology, Tehran, Iran | ||
2Civil Eng. Dept., University of Tehran | ||
3School of Civil Engineering, Iran University of Science and Technology, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
In this study, the physical and rheological properties of bitumen containing different percentages of sewage sludge ash (SSA) were evaluated. For this purpose, the sewage sludge was burned at 900˚C, and remaining ash was used as bitumen additive in 0, 2.5, 5, and 7.5 percent by the weight of base bitumen. The penetration test, softening point test, ductility test, rotational viscometer test, dynamic shear rheometer test, and bending beam rheometer test were performed to evaluate the physical and rheological properties of different samples. The results showed that by increasing the SSA, the penetration and ductility of bitumen decrease, and the softening point increases. The addition of SSA increases the rotational viscosity of bitumen, but it is still much less than the allowable value of 3 Pascal. Second. The dynamic shear rheometer test showed that the addition of SSA to bitumen increases the rutting resistance and decreases the fatigue life of specimens. Also, the addition of SSA increases the potential of low temperature cracking. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
sewage sludge ash, physical properties of bitumen, rutting resistance, fatigue life, low temperature cracking | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,045 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 659 |