
تعداد نشریات | 21 |
تعداد شمارهها | 610 |
تعداد مقالات | 9,028 |
تعداد مشاهده مقاله | 67,082,885 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 7,656,357 |
تأثیر پلیمر اتیل وینیل استات بر خصوصیات خستگی قیر و مخلوط آسفالتی | ||
مهندسی زیر ساخت های حمل و نقل | ||
مقاله 5، دوره 2، شماره 2، شهریور 1395، صفحه 67-75 اصل مقاله (611.62 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22075/jtie.2016.461 | ||
نویسندگان | ||
سعید حسامی1؛ یعقوبعلی خسروی جلودار* 2؛ علی منیری3 | ||
1استادیار گروه راه و ترابری، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل | ||
2دانشجوی دکتری راه و ترابری، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل | ||
3دانشجوی دکتری راه و ترابری، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه علم و صنعت ایران | ||
تاریخ دریافت: 14 آبان 1394، تاریخ بازنگری: 21 تیر 1395، تاریخ پذیرش: 28 تیر 1395 | ||
چکیده | ||
رشد عوامل ترافیکی مانند افزایش حجم ترافیک، تردد وسایل نقلیه با محورهای سنگینتر و فشار تایر بیشتر، نیاز به مخلوطهای آسفالتی با مقاومت بیشتر را ایجاب میکند. تحقیقات انجام شده در دهههای اخیر نشان داده که استفاده از پلیمرها و فیبرها در مخلوطهای آسفالتی سبب به تأخیر انداختن خرابیها و بهبود خصوصیات آنها میشود. در تحقیق حاضر، به بررسی و تحلیل تأثیر پلیمر اتیل وینیل استات (EVA) بر رفتار خستگی قیر و مخلوطهای آسفالتی پرداخته شده است. برای این منظور، از آزمایشهای جاروب دامنه خطی و بازیابی الاستیک قیر برای ارزیابی رفتار خستگی قیر و از آزمایش بارگذاری چهار نقطهای تیر خستگی جهت ارزیابی عمر خستگی مخلوطهای آسفالتی استفاده شد. نتایج آزمایش بازیابی الاستیک نشان میدهد که اصلاح قیر با پلیمر EVA سبب افزایش خواص الاستیک و برگشتپذیری قیر خواهد شد. دادههای خروجی آزمون جاروب دامنه خطی نشان میدهد که قیرهای اصلاح شده در کرنش های بالاتر از خود مقاومت بهتری نشان میدهند و روند رشد خرابی در آنها به مراتب کندتر میباشد. نتایج آزمایش جاروب دامنه خطی نشان داد که اصلاح قیر با پلیمر EVA سبب بهبود خصوصیات ویسکوالاستیک، عملکرد و رفتار خستگی قیر میگردد. همچنین، مقایسه نتایج آزمون در دماهای 20 و 30 درجه سلسیوس نشان میدهد که قیرهای خالص و اصلاح شده در دمای 30 درجه عمر خستگی بیشتر و مقاومت خستگی بهتری از خود نشان میدهند. با افزایش دما، قیر نرمتر شده، خواص ویسکوالاستیک نمود بهتری پیدا میکند و ترمیم ترکهای مویین ناشی از بارگذاری با سرعت بیشتری صورت میپذیرد. همچنین، نتایج آزمایش تیر خستگی نشان داد که مخلوطهای اصلاح شده با این پلیمر، در مقایسه با نمونههای حاوی قیر خالص، عمر خستگی بالاتری دارند. | ||
کلیدواژهها | ||
پلیمر اتیل وینیل استات؛ خستگی؛ آزمایش بازیابی الاستیک؛ آزمایش جاروب دامنه خطی؛ قیر | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Effect of Ethylene vinyl acetate polymer on fatigue properties of bitumen and asphalt mix | ||
نویسندگان [English] | ||
saeed hesami1؛ yaghoobali khosravi jeloudar2؛ ali moniri3 | ||
چکیده [English] | ||
Growth of traffic factors such as high traffic volume, travel of heavier vehicles with more tire pressure, demand higher-strength asphalt mixes. Researches in recent decades have shown that using polymers and fibers in asphalt mixes has delayed failures and improved properties of the asphalt pavements. In this research, effects of ethylene vinyl acetate (EVA) polymer on the fatigue behavior of bitumen and asphalt mixtures are investigated and analyzed. So, linear amplitude sweep (LAS) tests and elastic recovery of bitumen are used to characterize fatigue behavior of bitumen and the four-point bending beam test is used to measure fatigue life of asphalt mixtures. Elastic recovery results showed that modifying bitumen with EVA enhanced elastic and recovery properties of the bitumen. The LAS test data showed that modified bitumen has better resistance against high strain and slows down the growth of failure trend. The results of LAS test showed that EVA-modified bitumen improves the viscoelastic properties, performance and fatigue behavior of the bitumen. Also, comparison of the results of this test at 20 and 30 °C showed that pure and modified bitumen have higher fatigue life and better fatigue resistance at 30 °C. By increasing the temperature, bitumen becomes softer, its viscoelastic behavior is revealed better, and recovery of thin cracks, caused by loadings, is faster. Also, results of beam fatigue test showed that the modified mixes with this polymer have higher fatigue life, compared to pure bitumen specimen. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Ethylene vinyl acetate polymer, Fatigue, Elastic recovery test, Linear amplitude sweep test, Bitumen | ||
مراجع | ||
Airey, G. D. 2002. “Rheological evaluation of ethylene vinyl acetate polymer modified bitumen”. Constr. Build. Mater., 16: 473-487.
Ameri, M., Mansourian, A. and Sheikhmotevali, A. H. 2013. “Laboratory evaluation of ethylene vinyl acetate modified bitumens and mixtures based upon performance related parameters”. Constr. Build. Mater. 40: 438-447.
Baghaee Moghaddam, T., Karim, M. R. and Abdelaziz, M. 2011. “A review on fatigue and rutting performance of asphalt mixes”. Sci. Res. Essays, 6(4): 670-682.
Harvey, J. and Tsai, B. W. 1997. “Long-term oven-aging effects on fatigue and initial stiffness of asphalt concrete”. Transportation Research Record: J. Transport. Res. Board 1590: 89-98.
Hintz, C. and Bahia, H. 2013. “Simplification of linear amplitude sweep test and specification parameter”. Transportation Research Record: J. Transport. Res. Board, 2370: 10-16.
Ibrahim, H., Wahhab, A. A. and Hasnain, J. 1998. “Laboratory study of asphalt concrete durability in Jeddah”. Build. Environ., 33(4): 219-230.
Isacsson, U. L. F. and Lu, X. 1999. “Characterization of bitumens modified with SEBS, EVA and EBA polymers”. J. Mater. Sci., 34(15): 3737-3745.
King, G., King, H., Pavlovich, R., Epps, A. L. and Kandhal, P. 1999. “Additives in asphalt”. J. Assoc. Asphalt Paving Technol. 68: 32-69.
Luo, W. Q. and Chen, J. C. 2010. “Preparation and properties of bitumen modified by EVA graft copolymer”. Constr. Build. Mater., 25: 1830-1835.
Sousa, J. B., Tayebali, A. A., Harvey, J. T., Hendricks, P. and Monismith, C. L. 1993. “Sensitivity of SHRP A-003A testing equipment to mix design parameters for permanent deformation and fatigue”. Annual Meeting of the Transportation Research Board, Washington, DC.
Toraldo, E. and Mariani, E. 2014. “Effects of polymer additives on bituminous mixtures”. Constr. Build. Mater., 65: 38-42.
Wahhab, H. I. A. A. 2012. “Effect of modifiers and additives on fatigue behavior of asphalt concrete mixes in the Gulf”. Int. J. Pavement Res. Technol., 5(5): 326-332.
Zhi, S., Gun, W. W., Hui, L. X. and Bo, T. 2012. “Evaluation of fatigue crack behavior in asphalt concrete pavements with different polymer modifiers”. Constr. Build. Mater., 27(1): 117-125. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,274 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,077 |