
تعداد نشریات | 21 |
تعداد شمارهها | 610 |
تعداد مقالات | 9,028 |
تعداد مشاهده مقاله | 67,082,909 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 7,656,366 |
تأثیر استفاده از خردههای لاستیک بر خصوصیات روسازی بتن غلتکی | ||
مهندسی زیر ساخت های حمل و نقل | ||
مقاله 3، دوره 2، شماره 2، شهریور 1395، صفحه 37-50 اصل مقاله (763.54 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22075/jtie.2016.462 | ||
نویسندگان | ||
منصور فخری1؛ ابوالفضل حسنی2؛ فرشاد صابری کرهرودی* 3 | ||
1دانشیار، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، تهران | ||
2استاد، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه تربیت مدرس، تهران | ||
3کارشناس ارشد، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، تهران | ||
تاریخ دریافت: 23 بهمن 1394، تاریخ بازنگری: 13 اردیبهشت 1395، تاریخ پذیرش: 20 اردیبهشت 1395 | ||
چکیده | ||
امروزه، با توجه به نیاز بشر به حمل و نقل و رشد روز افزون صنایع لاستیک، هر ساله حجم انبوهی از لاستیکهای فرسوده وارد چرخه محیط زیست میشوند. از این رو، مطالعات زیادی در زمینه استفاده مجدد از آنها صورت گرفته است. با توجه به اهمیت این موضوع، در این تحقیق، به بررسی اثر استفاده از خردههای لاستیک فرسوده در روسازیهای بتن غلتکی پرداخته شده است و سعی شده که خصوصیات اصلی بتن شامل وزن مخصوص، مقاومت فشاری، مقاومت خمشی و درصد جذب آب مورد ارزیابی قرار گیرد. بنابراین، خردههای لاستیک با اندازه تقریبی ماسه به میزان 5، 10، 15 و 20 درصد جایگزین سنگدانههای طبیعی شده است. بر اساس نتایج به دست آمده و مطالعات پیشین، بر خلاف اثر کاهشی که خردههای لاستیک بر مقاومت بتنهای معمولی داشتهاند، میتوانند در بتن غلتکی تا درصد مشخصی سبب افزایش مقاومتهای فشاری و خمشی شوند. همچنین، نتایج نشان میدهد که دانههای لاستیک، درصد جذب آب نمونههای بتنی را کاهش میدهند. به طوری که با افزایش درصد دانههای لاستیک در بتن، مقدار جذب آب کاهش مییابد. | ||
کلیدواژهها | ||
دانههای لاستیکی؛ روسازی بتن غلتکی؛ مقاومت فشاری؛ مقاومت خمشی؛ جذب حجمی آب | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Feasibility of Using Crumb Rubber in RCC Pavement | ||
نویسندگان [English] | ||
mansoor fakhri1؛ abolfazl hasani2؛ farshad saberi karahroudi3 | ||
چکیده [English] | ||
Nowadays, due to the human need for transportation and growth of tire industries, huge volume of used tires are discarded annually to the environment. Therefore, many researches have been performed for their reuse. In the present research, effect of using crumb rubber on the roller compacted concrete (RCC) pavements has been studied and the main characteristics of the concrete such as density, compressive strength, flexural strength, and water absorbtion were evaluated. Therefore, natural aggregates were replaced in the concrete by crumb rubber with similar size to sand particles, in different percentages (5, 10, 15 and 20 percent). Based on the results and former studies, and contrary to the reducing effect of crumb rubber for strength, using crumb rubber particles in RCC, up to a certain level, could increase compressive and flexural strengths. Also, crumb rubber particles decreased water absorption of the concrete specimen. Results showed that increasing the percentage of crum rubber particles in the concrete reduced the amount of absorbed water. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Crumb Rubber, RCC pavement, Compressive Strength, Flexural strength, Water absorbtion | ||
مراجع | ||
صابری کرهرودی، ف. 1392. "بررسی اثر استفاده از خرده لاستیک بر روسازیهای بتن غلتکی". پایاننامه کارشناسی ارشد. صمدیان، ف. 1385. "گزارش بازیافت لاستیک". وزارت صنایع و معادن. وزارت راه و ترابری. 1388. "راهنمای طراحی و اجرای بتن غلتکی در روسازی راههای کشور". پژوهشکده حمل و نقل، نشریه 354. American Society for Testing and Materials. 1991. “Test Method for Laboratory Compaction Characteristics of Soil Using Modified Effort”. ASTM D1557. Amirkhanian, S. and Burati, J. 1996. “Utilization of Waste Tires in Asphaltic Materials”. Final Project Report, National Technical Information Service, Alexandria, VA, USA. Batayneh, M. K., Marie, I. and Asi, I. 2008. “Promoting the use of crumb rubber concrete in developing countries”. Waste Manage., 28(11): 2171-2176. Benazzouk, A., Douzane, O., Langlet, T., Mezreb, K., Roucoult, J. M. and Quéneudec, M. 2007. “Physico-mechanical properties and water absorption of cement composite containing shredded rubber wastes”. Cement Concrete Comp., 29(10): 732-740. British Standard Testing Concrete. 1983. “Method for Determination of Compressive Strength of Concrete Cubes”. Part 116. British Standard Testing Concrete. 1983. “Method for Determination of Flexural Strength”. Part 118. British Standard Testing Cnocrete. 1983. “Method for determination of water absorption”. Part 122. Da Silva, F. M., Barbosa, L. A. G., Lintz, R. C. C. and Jacintho, A. E. P. 2015. “Investigation on the properties of concrete tactile paving blocks made with recycled tire rubber”. Constr. Build. Mater., 91: 71-79. Eldin, N. N. and Senouci, A. B. 1993. “Rubber-tire particles as concrete aggregate”. J. Mater. Civil Eng., 5(4): 478-496. Ganjian, E., Khorami, M. and Maghsoudi, A. A. 2009. “Scrap-tyre-rubber replacement for aggregate and filler in concrete”. Constr. Build. Mater., 23(5): 1828-1836. Khatib, Z. K. and Bayomy, F. M. 1999. “Rubberized Portland cement concrete”. J. Mater. Civil Eng., 11(3): 206-213. Lv, J., Zhou, T., Du, Q. and Wu, H. 2015. “Effects of rubber particles on mechanical properties of lightweight aggregate concrete”. Constr. Build. Mater., 91: 145-149. Rostami, H., Lepore, J., Silverstraim, T. and Zundi, I. 2000. “Use of recycled rubber tires in concrete”. Proc. of the International Conference on Concrete, Vol. 399, Thomas Telford Services Ltd., London, UK. Segre, N. and Joekes, I. 2000. “Use of tire rubber particles as addition to cement paste”. Cement Concrete Res., 30(9): 1421-1425. Sukontasukkul, P. 2009. “Use of crumb rubber to improve thermal and sound properties of pre-cast concrete panel”. Constr. Build. Mater., 23(2): 1084-1092. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,267 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,363 |