
تعداد نشریات | 21 |
تعداد شمارهها | 610 |
تعداد مقالات | 9,029 |
تعداد مشاهده مقاله | 67,082,981 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 7,656,415 |
تعیین پتانسیل مخلوطهای آسفالتی گرم حاوی افزودنی پلیمری و معدنی در برابر خرابیهای رطوبتی | ||
مهندسی زیر ساخت های حمل و نقل | ||
مقاله 7، دوره 2، شماره 2، شهریور 1395، صفحه 91-106 اصل مقاله (720.87 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22075/jtie.2016.465 | ||
نویسندگان | ||
عباسعلی میر1؛ پژمان امینیان* 2؛ ایمان آقایان3 | ||
1کارشناس ارشد راه و ترابری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد شاهرود | ||
2گروه عمران، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد شاهرود | ||
3استادیار، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی شاهرود | ||
تاریخ دریافت: 15 فروردین 1395، تاریخ بازنگری: 27 تیر 1395، تاریخ پذیرش: 30 تیر 1395 | ||
چکیده | ||
حساسیت رطوبتی، تغییرشکلهای مکانیکی و چرخههای ذوب و یخبندان و نفوذ (در عملیات نگهداری زمستانی) به داخل مخلوط آسفالتی از مکانیزمهای مهمی هستند که موجب ایجاد خرابیهای مختلفی در روسازیهای آسفالتی میشوند. در سالهای اخیر، استفاده از ترکیبهای گوگرد پلیمری (گوگاس) به علت سهولت دسترسی و ارزان بودن از یک سو و رعایت اصول محیط زیستی از سوی دیگر مورد توجه محققین قرار گرفته است. بر اساس مطالعات پیشین، مشخص شده که مخلوطهای آسفالتی حاوی گوگاس در حضور رطوبت دارای ضعف هستند. در این تحقیق، تأثیر مواد افزودنی ساسوبیت و آهک هیدراته بر حساسیت رطوبتی، مقاومت مکانیکی و مقاومت در برابر چرخههای ذوب و یخبندان در مخلوطهای آسفالتی حاوی گوگاس مورد بررسی قرار گرفته است. در ابتدا، مصالح سنگی، قیر و مواد افزودنی ذکر شده تهیه و آزمایشهای مورد نیاز روی آنها انجام شد. پس از تعیین درصد قیر بهینه به روش مارشال، به بررسی حساسیت رطوبتی، تغییرشکلهای مکانیکی، مقاومت در برابر چرخههای ذوب و یخبندان مخلوط آسفالتی با استفاده از پارامترهای نسبت مقاومت کششی غیرمستقیم (AASHTO T-283) و شاخص نسبت مارشال (ASTM D-1559) پرداخته شد. بر اساس نتایج بهدست آمده از آزمایشها، مشخص گردید که افزودنی ساسوبیت بهطور مؤثری باعث بهبود مقاومت مخلوطهای آسفالتی شاهد و مخلوطهای حاوی گوگاس در برابر رطوبت و سیکلهای ذوب و یخبندان میگردد. این در حالی بود که افزودنی آهک هیدراته تأثیر قابل توجهی در بهبود موارد ذکر شده نداشت. در مجموع، و به لحاظ آماری، مخلوط آسفالتی حاوی 30 درصد گوگاس و 5/1 درصد ساسوبیت بهترین نتیجه را در بهبود مقاومت مخلوطهای آسفالتی در برابر آثار مخرب چرخههای ذوب و یخبندان ارائه داد. | ||
کلیدواژهها | ||
خرابی رطوبتی؛ شاخص نسبت مارشال؛ گوگرد پلیمری (گوگاس)؛ مخلوط آسفالتی گرم؛ مقاومت کششی غیر مستقیم | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Determining the Potential of HMA Mixtures Containing Polymeric and Mineral Additives against Moisture Damage | ||
نویسندگان [English] | ||
Abasali Mir1؛ Pejman Aminian2؛ iman aghayan3 | ||
چکیده [English] | ||
Moisture susceptibility, mechanical deformations, freeze-thaw cycles and penetration (in winter maintenance operation) into asphalt mixture are important mechanisms that cause various failures in asphalt pavements. In recent years, using polymeric sulfur compounds (Googas) has been the focus of attention for many researchers due to the ease of availability and low cost, as well as the observance of environmental principles. Based on the previous studies, it has been found that asphalt mixtures containing Googas are weak in the presence of moisture. In this research, the effects of hydrated lime and sasobit additives on moisture susceptibility, mechanical strength and resistance against freeze-thaw cycles in asphalt mixtures containing Googas have been investigated. First, the mentioned aggregates, bitumen and additives were prepared and the required tests were performed on them. After determining the optimum bitumen percent by Marshall method, the moisture susceptibility, mechanical deformations and resistance against freeze-thaw cycles of asphalt mixtures were examined using parameters of tensile strength ratio (AASHTO T-283) and Marshall quotient (ASTM D-1559). Based on the results obtained from the tests, it was found that sasobit additive effectively improved the resistance of control asphalt mixtures, and mixtures containing Googas, against moisture and freeze-thaw cycles. However, hydrated lime additive had no significant impact on improving the items mentioned characteristics. In general, and statistically, asphalt mixture containing 30% Googas and 1.5% sasobit offered the best result in improving the resistance of asphalt mixtures against destructive effects of freeze-thaw cycles. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Moisture damage, Marshall quotient, Polymeric sulfur (Googas), Hot mix asphalt (HMA) mixture, Indirect tensile strength | ||
مراجع | ||
Arabani, M. and Hamedi, G. 2010. “Using the surface free energy method to evaluate the effects of polymeric aggregate treatment on moisture damage in hot-mix asphalt”. J. Mater. Civil Eng., 23(6): 802-811.
Centeno, M., Sandoval, I., Cremades, I. and Alarcon, J. 2008. “Assessing rutting susceptibility of five different modified asphalts in bituminous mixture using rheology and wheel tracking test”. Transportation Research Board, National Research Council, NCHRP Report 468, Washington, D.C., USA.
Epps, J. A., Sebaaly, J. P., Maher, M. R. and McCann, M. B. 2000. “Compatibility of a test for moisture-induced damage with superpave volomeric mix design”. Transportation Research Board, Washington, D.C., USA.
Ghaffarpour Jahromi, S. 2008. “Estimation of resistance to moisture destruction in asphalt mixtures”. Constr. Build. Mater., 23: 2324-2331.
Goh, S. W., Akin, M., You, Z. and Shi, X. 2011. “Effect of deicing solutions on the tensile strength of micro- or nano-modified asphalt mixture”. Constr. Build. Mater. 25: 195-200.
Kakar, M. R., Hamzah, M. O. and Valentin, J. 2015. “A review on moisture damages of hot and warm mix asphalt and related investigations”. J. Clean. Prod., 99: 39-58.
Kavussi, A., Qorbani, M., Khodaii, A. and Haghshenas, H. F. 2014. “Moisture susceptibility of warm mix asphalt: A statistical analysis of the laboratory testing results”. Constr. Build. Mater., 52: 511-517.
Kim, J. and Moore, J. 2009. “Laboratory evaluation of zycosoil as an anti-stripping agent on superpave mixtures Phase I ”. National Center for Asphalt Technology (NCAT) and Zydex Industries, India.
Lesueur, D., Petit, J. and Hans, J. R. 2012. “Increasing the Durability of Asphalt Mixture by Hydrated Lime Addition: What Evidence?”. Eurasphalt & Eurobitume Congress, A5EE-255, Istanbul, Turkey.
Mahboub, K. and Allen, D. L. 1990. “Characterization of rutting potential of large stone asphalt mixes in Kentucky”. Transportation Research Record 1259, National Research Council, Washington, D.C., USA.
Mehrara, A. and Khoadii, A. 2013. “A review of state of the art on stripping phenomenon in asphalt concrete”. Constr. Build. Mater., 38: 423-442.
Moghadas Nejad, F., Azarhoosh, A. R., Hamedi, Gh. H. and Azarhoosh, M. J. 2012. “Influence of using nonomaterial to reduce the moisture susceptibility of hot mix asphalt”. Constr. Build. Mater., 31: 384-388.
Mollahosseini, H. S., Hayati, P. and Kavussi, A. 2012. “Evaluation of hydrated lime effect on asphalt mixture durability against moisture: A case study in Iran”. Eurasphalt & Eurobitume Congress, A5EE-437, Istanbul, Turkey.
Ozen, H. 2011. “Rutting evaluation of hydrated lime and SBS modified asphalt mixture for laboratory and field compacted samples”. Constr. Build. Mater., 25: 756-765.
Segoz, B. and Agar, E. 2007. “Effect of asphalt film thickness on the moisture sensitivity characteristics of hot mix asphalt”. J. Build. Environ., 1: 3621-3628.
Sengul, C. E., Aksoy, S., Iskender, E. and Ozen, H. 2012. “Hydrated lime treatment of asphalt concrete to increase permanent deformation resistance”. Constr. Build. Mater. 30:139-148.
Shafabakhsh, G. H., Faramarzi, M. and Sadeghnejad, M. 2015. “Use of surface free energy method to evaluate the moisture susceptibility of sulfur extended asphalts modified with antistripping agents” . Constr. Build. Mater., 98: 456-464.
Xu, T. and Huang, X. 2012. “Investigation into causes of in-place rutting in asphalt pavement”, Constr. Build. Mater. 28: 525-530. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,544 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,213 |