
تعداد نشریات | 21 |
تعداد شمارهها | 610 |
تعداد مقالات | 9,028 |
تعداد مشاهده مقاله | 67,082,847 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 7,656,343 |
مدل سازی خطر زمین لغزش با استفاده از روش تصمیم گیری چند متغیره فضایی (مطالعه موردی: مسیر راه آهن جنوب غرب کشور) | ||
مهندسی زیر ساخت های حمل و نقل | ||
دوره 7، شماره 1 - شماره پیاپی 25، خرداد 1400، صفحه 37-52 اصل مقاله (950.8 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22075/jtie.2020.21114.1472 | ||
نویسندگان | ||
عبدالخالق آروین1؛ حمید بهبهانی* 2؛ سعید منجم3 | ||
1دانشجوی دکتری عمران، گرایش حملونقل، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی | ||
2گروه راه و ترابری، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران | ||
3گروه راه و ترابری، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، تهران | ||
تاریخ دریافت: 26 مرداد 1399، تاریخ بازنگری: 20 مهر 1399، تاریخ پذیرش: 13 آبان 1399 | ||
چکیده | ||
پدیده طبیعی زمینلغزش یکی از بلایای طبیعی است که هر ساله با تغییرات که بشر در عرصههای طبیعی ایجاد میکند اتفاق میافتد. بنابراین ارزیابی پدیده طبیعی زمینلغزش نیازمند اطلاعات مکانی دقیق و قابل اعتماد است. امروزه با وجود پیشرفت علم میتوان با فنون مختلف از قبیل سنجش از دور وقوع زمینلغزش را ارزیابی کرد. لذا در این تحقیق با استفاده از علم سنجش از دور تصاویر ماهوارهای ETM+ و روش AHP به مدلسازی وقوع زمینلغزش در منطقه جنوب غرب کشور پرداخته شده است. برای این منظور ابتدا نقاط زمین برای کنترل و افزایش دقت با استفاده از GPS تهیه شد؛ سپس فیلترهای مختلف بر روی تصاویر سنجنده لندست صورت گرفت در ادامه پارامترهای مختلف شیب، سازند زمینشناسی، فاصله از رودخانه و ... بررسی شد. نتایج نشان داد که فیلتر Kernel Size 9*9 بهترین Kernel Size در فیلتر Convolution High Pass برای بارز-سازی عواض ساختاری و ژئومورفولوژی است. با استفاده از مقایسه زوجی و روش AHP وزن هریک از پارامترها مشخص شد. نتایج مقایسه زوجی پارامتر فاصله از گسل با وزن 05/0 بیشترین وزن، فاصله از رودخانه 07/0، شبکه ارتباطی 09/0، بارش 12/0، کاربری اراضی 15/0، پوششگیاهی2/0، سازند زمینشناسی 3/0 و شیب 59/0 بدست آمد. نتایج وزندهی نشان داد که با ادغام لایههای مختلف نشان داد که کلاسهای خطر زیاد و بسیارخطرناک به ترتیب 87/32 و 68/6 کیلومتر از طول خطوط راهاهن را در خود جای دادهاند که جمعا 55/39 کیلومتر یا 92/8 درصد از کل 39.55 کیلومتر از کل طول خط راهآهن اندیمشک دورود است. | ||
کلیدواژهها | ||
راه آهن؛ زمینلغزش؛ تصمیمگیری چند متغیره فضایی؛ مدلسازی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Landslide hazard modeling using multivariate spatial decision (Case Study: The Southern Railway West Country) | ||
نویسندگان [English] | ||
Abdolkhalegh Arvin1؛ Hamid behbahani2؛ Saeed monajem3 | ||
3Faculty member of the Faculty of Civil Engineering, Khajeh Nasir al-Din Tusi University | ||
چکیده [English] | ||
Landslide is one of the natural disasters that occur every year with the changes that humans make in natural areas. Landslide assessment event requires accurate and reliable location information. Today, despite the progress of science, landslides can be evaluated with various techniques such as remote sensing. Therefore, this study was conducted with the aim of modeling the occurrence of landslides in the southwestern region of the country using remote sensing science and AHP method. For this purpose, ground points were first prepared to control and Remote sensing information using GPS. Then, different filters were performed on the Landsat sensor images. In addition, different parameters of slope, geological formation, distance from the river, etc. were investigated. The results showed that the Kernel Size 9 * 9 filter is one of the most suitable methods for highlighting structural features and geomorphology. Then, the weight of each parameter was determined using pairwise comparison and AHP method. Results of pairwise comparison of distance from fault with weight of 0.05 maximum weight, distance from river 0.07, communication network 0.09, rainfall 0.12, land use 0.15, vegetation 0.2, geological formation 3 / 0 and a slope of 0.59 was obtained. The weighting results showed that by merging the different layers, the high and very dangerous risk classes included 32.87 and 6.68 km of the length of the railway lines, respectively, with a total of 39.55 km or 92.8% of the total 39.55 km of the total length of Andimeshk-Doroud railway line. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Railway, Landslide, multivariate spatial decision making, modeling | ||
مراجع | ||
آدینهوند، ر. ا.، زارع، م. و رئیسی، ع. ا. 1396. "کاربرد مدل آماری رگرسیون لجیستیک نادر وقوع در ارزیابی پهنهبندی حساسیت به حرکات تودهای". فصلنامه کواترنری ایران، 11: 231-246. آرمین، م.، مصطفائی، ج.، نیاخیبری، ق. و خیری، ا. 1398. "پهنهبندی زمینلغزش و برنامه مدیریتی کنترل خطر آن در استان کهگیلویه و بویراحمد با استفاده از مدل حائری – سمیعی". فصلنامه پژوهشهای ژئومورفولوژی کمی، 8(1): 196-176. حافظیمقدس، ن. و غفوری، م. 1388." زمینشناسی زیستمحیطی". انتشارات دانشگاه صنعتی شاهرود. حائری، م. و سمیعی، ا. ح. 1376. "روش جدید پهنهبندی مناطق شیبدار در برابر خطر زمینلغزش با تکیه بر بررسیهای پهنهبندی استان مازندارن". فصلنامه علوم زمین، 23(6): 2-16. حسینزاده، م. م.، ثروتی، م. ر.، منصوری، ع.، میرباقری، ب. و خضری، س. 1388. "پهنهبندی ریسک وقوع حرکات تودهای با استفاده از مدل رگرسیون لجستیک (مطالعه موردی: محدوده مسیر سنندج- دهگلان)". فصلنامه زمینشناسی ایران، 11: 27-37. خزائی، ج. و قائمی، م. 1394. "مقایسه و ارزیابی روش های پایدارسازی زمینلغزش (مطالعه موردی: زمینلغزش کیلومتر ۱۹۴ راهآهن ملایر - کرمانشاه)". فصلنامه جغرافیا و پایداری محیط، 16: 39. رحیمیشهید، م. و رحیمی، ن. 1394. "پهنهبندی خطر زمینلغزش بخش مرکزی شهرستان سمیرم". فصلنامه زمینشناسی محیطزیست، 33(9): 11-23. رنجبر، م. 1391. "عوامل مؤثر در وقوع حرکات تودهای در حوضه گرگانرود با استفاده از مدل AHP". فصلنامه جغرافیا، 35: 195. روستایی، ش. و احمدزاده، ح. 1391. "پهنهبندی مناطق متأثر از خطر زمینلغزش در جاده تبریز مرند با استفاده از سنجش از دور و GIS". پژوهشهای ژئومورفولوژی کمی، 1(1): 47-58. روستائی، ش. و خدائی قشلاق، ف. 1395. "ارزیابی روشهای تحلیل شبکه (ANP) و رگرسیون لجستیک در بررسی پتانسیل وقوع زمینلغزش در محدوده محور و مخزن سد، مطالعه موردی: سد قلعهچای". فصلنامه پژوهشهای ژئومورفولوزی کمی، 3(5): 67-80..
طالبی، ع.، نفرزادگان، ع. ر. و ملکینژاد، ح. 1388. "مروری بر مدلسازی تجربی و فیزیکی زمینلغزشهای ناشی از بارندگی". پژوهشهای جغرافیایی طبیعی، 70: 45-64. طالبی، ع. و متولی، ع. ر. 1395. "بررسی زمینلغزشهای طبیعی و حاشیه جاده با استفاده از مدل فرآیند محور پایداری سطحی دامنه (مطالعه موردی: محدوده محور ساری- کیاسر)". زمینشناسی ایران، 10(37): 1-13. علیمرادی، م.، شیرانی، ک. و سلطانیان، م. 1393. "ارزیابی و مقایسه دقت و صحت AHP کارشناسی و AHP تلفیقی در پهنهبندی خطر رخداد زمین لغزش (مطالعه موردی: حوضه رودخانه ماربر)". جغرافیا و برنامهریزی محیطی (مجله پژوهشی علوم انسانی دانشگاه اصفهان)، (3-55)25: 185-206. کامرانزاد، ف.، محصلافشار، ع.، مجرب، م. و معماریان، ح. 1394. "پهنهبندی خطر زمینلغزش در استان تهران با استفاده از روشهای داده محور و تحلیل سلسله مراتبی". فصلنامه علوم زمین، 97: 101. محمدی، م.، مرادی، ح.، فیضنیا، س. و پورقاسمی، ح. 1387. "ارزیابی اثرات پوشش مرتعی در پایداری دامنهای در بخشی از حوزه آبخیز هراز با استفاده از GIS ". مجله مرتع، 3(2): 289-299. مصفائی، ج.، اونق، م.، مصداقی، م. و شریعتجعفری، م. 1388. "مقایسه کارایی مدلهای تجربی و آماری پهنهبندی خطر زمینلغزش (مطالعه موردی: آبخیز الموت رود)". مجله پژوهشهای حفاظت آب و خاک، 16(4): 43-61. مقیمی، ا.، شکری سیدباقری، س. و صفرراد، ط. 1391. "پهنهبندی خطر وقوع زمینلغزش با استفاده از مدل آنتروپی (مطالعهی موردی: تاقدیس نسار زاگرس شمالغربی)". فصلنامه پژوهشهای جغرافیای طبیعی، 79: 77. میرنظری، ج.، شهابی، ه. و خضری، س. 1393. "ارزیابی و پهنه بندی خطر زمین لغزش با استفاده از مدل AHP و عملگرهای منطق فازی در حوضه آبریز پشت تنگ سرپل ذهاب (استان کرمانشاه)". مجله جغرافیا و توسعه، 12(37): 70-53. یاوری، س.، ولدانزوج، م. ج.، صاحبی، م. ر. و مختارزاده، م. 1395. "ارزیابی دقت تصحیح هندسی تصاویر ماهوارهای با توان تفکیک بالا با استفاده از اطلاعات کنترلی". سنجش از دور و GIS ایران، 3(8): 1-10. Froude, M. J. and Petley, D. N. 2018. “Global fatal landslide occurrence from 2004 to 2016”. Nat. Hazards Earth Syst. Sci., 18: 2161-2181. Goetz, J. N., Guthrie, R. H. and Brenning, A. 2019. “Integrating physical and empirical landslide susceptibility models using generalized additive models”. Geomorphol., 129(3): 376-386. Intrieri, E., Carlà, T. and Gigli, G. 2019. “Forecasting the time of failure of landslides at slopescale: A literature review”. Earth Sci. Rev., 193: 333–349. Komac, M. A. 2006. “Landslide susceptibility model using the analytical hierarchy process method and multivariate statistics in prialpine Slovenia”. Geomorphol., 74: 17-28. Zhang, Y., Meng, X. M., Dijkstra, T. A., Jordan, C. J., Chen, G., Zeng, R. Q. and Novellino, A. 2020. “Forecasting the magnitude of potential landslides based on InSAR techniques”. Remote Sens. Environ., 241: 111738. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,187 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 675 |