
تعداد نشریات | 21 |
تعداد شمارهها | 610 |
تعداد مقالات | 9,027 |
تعداد مشاهده مقاله | 67,082,759 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 7,656,171 |
بررسی مشخصه های روان سنجی پرسشنامه بیش فعالی - کاستی توجه بزرگسالان | ||
روان شناسی بالینی | ||
دوره 12، شماره 2 - شماره پیاپی 46، شهریور 1399، صفحه 85-92 اصل مقاله (708.71 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22075/jcp.2020.20415.1881 | ||
نویسندگان | ||
داود معنوی پور1؛ محمدعلی یزدان پناه* 2؛ پرویز فداکار گبلو3؛ ناصر صبحی قراملکی4 | ||
1دانشیار، گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار، سمنان، ایران | ||
2دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار، سمنان، ایران | ||
3دانشجوی دکتری سنجش و اندازه گیری (روانسنجی) دانشگاه علامه طباطبائی تهران، تهران، ایران | ||
4دانشیار، گروه رفتار حرکتی و روانشناسی ورزشی، دانشگاه علامه طباطبایی تهران، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 22 اردیبهشت 1399، تاریخ بازنگری: 21 تیر 1399، تاریخ پذیرش: 16 شهریور 1399 | ||
چکیده | ||
هدف: در ابتدا اینگونه تصور میشد که اختلال بیشفعالی و کاستی توجه تنها در کودکان تشخیصگذاری میشود؛ اما امروزه نشان داده شده که این اختلال میتواند تا بزرگسالی ادامه پیدا کند. هدف از انجام این پژوهش، بررسی مشخصههای روانسنجی پرسشنامه بیشفعالی/ کاستی توجه بزرگسالان لئونارد آدلر و همکاران بود. روش: پژوهش حاضر از نوع توصیفی - همبستگی بود. جامعه آماری شامل دانشجویان دانشکده تربیت بدنی دانشگاه علامه طباطبائی بودند. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزارهای آماری Spss نسخه 25 و R نسخه 3.6.2 استفاده شد. جهت بررسی آماری دادهها از رویکرد کلاسیک تحلیل آزمون و نظریه سوال – پاسخ (GRM) استفاده شد. یافتهها: بررسی روایی مربوط به محتوا، نشاندهنده هماهنگی محتوای ابزار اندازهگیری با هدف ابزار بود و همچنین نتایج مربوط به تحلیل عاملی اکتشافی سه عامل (تکانشگری، بیش فعالی و مشکلات تمرکز) را نشان دادو ضریب آلفا برای کل پرسشنامه، 79/0 و برای عاملها بالای 65/0 به دست آمد. تحلیلهای نظریه سوال پاسخ نشان داد تمامی گویهها از مولفهی تمیز مناسبی برخوردارند و همه گویهها با عاملهایشان برازش مناسبی داشتند و دامنه آگاهی گویهها در محدوده سطح صفت بین 2- تا 2، بیشترین آگاهیدهندگی و کمترین خطای اندازهگیری دارند. نتیجه گیری: نتایج نشان داد که این پرسشنامه با 14 گویه و سه عامل جهت سنجش بیشفعالی و کاستی توجه بزرگسالان در جامعه دانشجویان ایرانی از شاخصهای روانسنجی قابل قبولی برخوردار است و میتوان از آن به عنوان ابزاری معتبر در پژوهشها استفاده کرد. | ||
کلیدواژهها | ||
بیش فعالی و کم توجهی بزرگسالان؛ مشخصههای روانسنجی؛ تحلیل عاملی؛ نظریه سوال-پاسخ | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Assessing the psychometric characteristics of the ADHD Adult Questionnaire | ||
نویسندگان [English] | ||
Davod Manavipour1؛ Mohammadali Yazdanpanah2؛ Parviz Fadakar Gabaloo3؛ Nasser Sobhi-gharamaleki4 | ||
1Associate Professor, Department of Psychology, Islamic Azad University, Garmsar Branch, Semnan, Iran | ||
2PhD Student in Educational Psychology, Islamic Azad University, Garmsar Branch, Semnan, Iran | ||
3PhD student in Measurement (Psychometrics) Allameh Tabatabai University, Tehran, Iran | ||
4Associate Professor, Department of Motor Behavior and Sports Psychology, Allameh Tabatabai University of Tehran, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Aim: Initially, it was thought that ADHD was diagnosed only in children; But today it has been shown that this disorder can continue into adulthood. The aim of this study was to Assessing the psychometric characteristics of Adult Attention Deficit Hyperactivity Disorder questionnaire by Leonard Adler et al. Method: The research method was descriptive-correlational and the statistical population was the sample of students of the Faculty of Physical Education of Allameh Tabatabai University (128 individual). The content validity of the questionnaire was evaluated by 7 experts based on the content validity index. Spss statistical software version 25 and R version 3.6.2 were used to analyze the data. The Classical approach of test analysis and Item-response theory (GRM) was used to statistically analyze the data. Finding: The content validity study showed the coordination of the content of the measurement tool with the purpose of the tool and also the results of heuristic factor analysis showed three factors (impulsivity, hyperactivity and concentration problems) and The alpha coefficient for the whole questionnaire was 0.79. Analysis of Item Response Theoryshowed that all items had a good fit with their factors and the range of knowledge of items in the range of attribute level between 2- to 2, has the most awareness and the least measurement error. Conclusion: The results showed that this questionnaire with 14 items and three factors to measure adult hyperactivity and inattention in the Iranian student community has acceptable psychometric indices and can be used as a valid tool in research. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Adult ADHD, Psychometric Characteristics, Factor Analysis, Item Response Theory | ||
مراجع | ||
1. Biederman J. Attention-deficit/hyperactivity disorder: a life-span perspective. The Journal of clinical psychiatry. 1998;59:4-16. 2. Kessler RC, Adler L, Barkley R, Biederman J, Conners CK, Demler O, Faraone SV, Greenhill LL, Howes MJ, Secnik K, Spencer T. The prevalence and correlates of adult ADHD in the United States: results from the National Comorbidity Survey Replication. American Journal of psychiatry. 2006 Apr;163(4):716-23. 3. Kates N. Attention deficit disorder in adults. Management in primary care. Canadian Family Physician. 2005 Jan 1;51(1):53-9. 4. Perugi G, Ceraudo G, Vannucchi G, Rizzato S, Toni C, Dell'Osso L. Attention deficit/hyperactivity disorder symptoms in Italian bipolar adult patients: a preliminary report. Journal of affective disorders. 2013 Jul 1;149(1-3):430-4. 5. Ramsay JR, Rostain AL. CBT without medications for adult ADHD: An open pilot study of five patients. Journal of Cognitive Psychotherapy. 2011 Jan 1;25(4):277-86. 6. Khairjoo I, Gharadagi, A; jafariroshan, F; Herfedoost, M. The Effectiveness of Cognitive-Behavioral Group Therapy in Improvement Adult Attention Deficit / Hyperactivity Disorder Syndrome and Depression, Anxiety, and self-steam problems with it. Andishe va Raftar. 2018(psychology):10. [In Persian] 7. Davidson MA. Literature review: ADHD in adults: A review of the literature. Journal of Attention Disorders. 2008 May;11(6):628-41. 8. Rostain AL, Ramsay JR. A combined treatment approach for adults with ADHD—results of an open study of 43 patients. Journal of attention disorders. 2006 Nov;10(2):150-9. 9. Lazzaro I, Gordon E, Li W, Lim CL, Plahn M, Whitmont S, Clarke S, Barry RJ, Dosen A, Meares R. Simultaneous EEG and EDA measures in adolescent attention deficit hyperactivity disorder. International Journal of Psychophysiology. 1999 Nov 1;34(2):123-34. 10. Jackson B, Farrugia D. Diagnosis and treatment of adults with attention deficit hyperactivity disorder. Journal of Counseling & Development. 1997 Mar 4;75(4):312-9. 11. Narmashiri A, Ashrafi H, Rostami Z, Bagherifar A, Rad GH. The Effect of Brain Electric Brain Stimulation on Improving the Cognitive Speed of Attention in People with Attention Deficit Hyperactivity Disorder. Journal of Neuropsychology. 2018;3(11):143-58. [In Persian] 12. Mansouri J, Shahvaroghi A, Rostami R. Attention deficit hyperactivity disorder in adults: A review on pharmacological and psychological treatments. Rooyesh-e-Ravanshenasi. 2019;8(8):117-26. [In Persian] 13. Murphy K. Psychosocial treatments for ADHD in teens and adults: A practice‐friendly review. Journal of clinical psychology. 2005 May;61(5):607-19. 14. Boer M, Stevens G, Finkenauer C, van den Eijnden R. Attention deficit hyperactivity disorder‐symptoms, social media use intensity, and social media use problems in adolescents: Investigating directionality. Child development. 2020 Jul;91(4):e853-65. 15. Davari-Ashtiani R, Jazayeri F, Arabgol, Fariba, Razjouyan K, Khademi, Mojgan. Psychometric Properties of Persian Version of Conners’ Adult Attention Deficit/Hyperactivity Disorder Rating Scale (Screening Form-Self Reporting). Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology. 2014;20(3):243-51. [In Persian] 16. Delaware, Ali. (1388). Theoretical and practical foundations of research in humanities and social sciences. Tehran:Roshd.2009. [In Persian] 17. Le DT. Applying item response theory modeling in educational research. 18. Manavipour D. Epistemological Beliefs Questionnaire: a psychometric analysis. Quarterly Journal of New Thoughts on Education. 2012;8(2):139-54. [In Persian] 19. Mansouri J, Shahvaroghi A, Rostami R. Attention deficit hyperactivity disorder in adults: A review on pharmacological and psychological treatments. Rooyesh-e-Ravanshenasi. 2019;8(8):117-26. [In Persian] 20. Hamldar, N., Geramipoor, M. Standardization of Intrinsic Motivation for Free Study Scale. PSYCHOMETRY, 2016; 5(17): 97-120. [In Persian] 21. Kessler RC, Adler LA, Barkley R, Biederman J, Conners CK, Faraone SV, Greenhill LL, Jaeger S, Secnik K, Spencer T, Üstün TB. Patterns and predictors of attention-deficit/hyperactivity disorder persistence into adulthood: results from the national comorbidity survey replication. Biological psychiatry. 2005 Jun 1;57(11):1442-51. 22. Kooij JS, Conners CK, Goto T, Tanaka Y, Williams D, Allen AJ, Heinloth AN, Upadhyaya HP. Validity of Conners' adult attention-deficit/hyperactivity disorder rating scale-investigator rated: Screening version in patients from within and outside of Europe. Psychiatry Research. 2013 Jun 30;208(1):94-6. 23. Mokhtari H, Rabiei M, Salimi S H. Psychometric Properties of the Persian Version of Adult Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder Self-Report Scale. IJPCP. 2015; 21 (3):244-253 24. Miri Eskandari, F. Construction and standardization of the diagnostic scale of attention deficit / hyperactivity disorder in students of Ferdowsi University of Mashhad in the academic year 2007-2008. Master Thesis, Allameh Tabatabai University.2007. [In Persian] 25. Hossein Karsazi, Mohammad Nasiri, Farough Esmaeipour, Zeynab Khanjani, Role of Adult Attention Deficit Hyperactivity Disorder in High Risk Driving Behaviors by Mediation of Emotion Regulation Difficulties, Journal of Police Medicine, 2017; 6(3): 167-177. magiran.com/p1745126 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 981 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 632 |