
تعداد نشریات | 21 |
تعداد شمارهها | 610 |
تعداد مقالات | 9,029 |
تعداد مشاهده مقاله | 67,082,929 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 7,656,388 |
بررسی اثر تنش ناشی از بارگذاری ترافیکی و گرادیان حرارتی در روسازی بتن غلتکی با استفاده از روش اجزای محدود | ||
مهندسی زیر ساخت های حمل و نقل | ||
دوره 7، شماره 4 - شماره پیاپی 28، اسفند 1400، صفحه 37-52 اصل مقاله (1.55 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22075/jtie.2021.22994.1523 | ||
نویسندگان | ||
امیرحسین جاجرمی1؛ ابوالفضل حسنی* 2؛ محمد محمد کریمی3 | ||
1دانشجوی کارشناسی ارشد راه و ترابری، دانشکده عمران و محیطزیست، دانشگاه تربیت مدرس، تهران | ||
2استاد دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران | ||
3استادیار دانشکده عمران و محیطزیست، دانشگاه تربیت مدرس، تهران | ||
تاریخ دریافت: 07 فروردین 1400، تاریخ بازنگری: 24 خرداد 1400، تاریخ پذیرش: 24 خرداد 1400 | ||
چکیده | ||
سالانه مبالغ زیادی در سراسر جهان هزینه طرح، ساخت و نگهداری روسازی راهها میگردد. تعداد زیادی از گسیختگیهای روسازی در نتیجهی اعمال بارهای مختلف ناشی از وسایل نقلیه، تغییرات محیطی و استراتژیهای ضعیف نگهداری رخ میدهد. یکی از مسائل مهم در روسازیهای بتنی که باعث ایجاد ترک و کاهش ظرفیت در روسازی بتنی میشوند، تنشهای حرارتی ناشی از گرادیانهای حرارتی و تنشهای ترکیبی ناشی از گرادیان حرارتی و بارگذاری ترافیکی است. عواملی نظیر تابش خورشید و تغییر دما باعث ایجاد تنشهای حرارتی در روسازی میشوند. این تنشها به تنهایی و یا بهصورت ترکیب با بارگذاری ترافیکی میتوانند منجر به ایجاد ترک خوردگی در سطوح مختلف روسازی شوند که این ترکها میتوانند بهتدریج موجب خرابی سازهای روسازی بتنی شوند. لذا تحقیق روی پارامترهای مؤثر بر ترک خوردگی بتن امری ضروری به نظر میرسد. تا پیش از ظهور روش اجزای محدود، این دسته از پژوهشها توسط نتایج آزمایشگاهی و تجربی انجام میگرفت که به دلیل سخت و طاقتفرسا بودن آن به مرور زمان جای خود را به روشهای عددی دادند. در این پژوهش، از نرمافزار آباکوس برای مدلسازی سهبعدی روسازی بتن غلتکی و بررسی پاسخ این روسازی تحت ترکیب بارگذاری ترافیکی و حرارتی استفاده شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
روسازی بتن غلتکی؛ گرادیان حرارتی؛ تنشهای ترکیبی؛ اجزای محدود | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Investigating the effect of thermal gradients and traffical loads in roller compacted concrete pavement using finite element method | ||
نویسندگان [English] | ||
Jajarmi Amirhosein1؛ abolfazl hassani2؛ Mohammad Mohammad Karimi3 | ||
1Master Student, Highway Group., Faculty of Civil and Environmental Eng., Tarbiat Modares University | ||
2Professor, Faculty of Civil and Environmental Engineering, Tarbiat Modarres University, Tehran, Iran | ||
3Assistant Professor, Highway Group., Faculty of Civil and Environmantal Eng., Tarbiat Modares University | ||
چکیده [English] | ||
It has been spent big amouts of budget for design,build and maintenance of roads in all over the world.Many of the failures occurring in pavements are as results of different vehicle loads,environmental changes and poor maintenance strategies.One of the important issues that creates cracks in concrete pavement and reduces pavement loading capacity is thermal stresses caused by temperature gradients and combined streeses due to temperature gradient and traffic loads.Factors such as solar radiation,temperature changes and etc. cause thermal stresses in pavements. These stresses , alone or in combination with traffic loading, can lead to cracks in the surfaces of the pavement, which can gradually lead to the removal and destruction of concrete pavement. Therefore, research on effective parameters of this issue seems necessary. Until the advent of the finite element method, these categories of researches were carried out experimentally, which, due to their hardiness, over time, gave their place to numerical methods. In this paper, the Abqus software is used to model three-dimensional roller compacted concrete pavement and to investigate the response of this pavement under the combination of traffic and thermal loading. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Roller compacted concrete Pavement, Temperature gradient, Combined streses, Finite element | ||
مراجع | ||
خاکی, ع. م. و آزادروش, ا. 1389. "مدلسازی المان محدود تأثیر نوع سنگدانههای بتن در بازشدگی درز در روسازیهای بتنی". تحقیقات بتن، 3(1): 89-95.
خبیری، م. م.، علیپور، م. و بلوچ سیرگانی، پ. 1398. "مدلسازی روسازی بتنی در تونلهای جادهای و بررسی عکسالعملهای آن در محیطهای خاکی سست". سومین کنفرانس ملی رویههای بتنی، تهران.
Famili, A. and Vafaei, M. 2016. “Numerical analysis of roller compacted concrete pavements”. Saudi J. Eng. Tech., 1: 20-25.
Hassan, M. M. and Gruber, S. 2008. “Simulation of concrete paving operations on Interstate-74”. J. Constr. Eng. Manag., 134(1): 2-9.
Hiller, J. and Qin, Y. 2011. “Modelling temperature distribution in rigid pavement slabs: Impact of air temperature”. Constr. Build. Mater., 25: 3753-3761.
Huang, Y. H. 1993. “Pavement analysis and design”. Easy Engineering.
Huang, K., Zollinger, D., Shi, X. and Sun, P. 2017. “A developed method of analyzing temperature and moisture profiles in rigid pavement slabs”. Constr. Build. Mater., 151: 782-788.
Kawa, I., Zhang, Z. and Hudson, W. 1998. “Evaluation of the AASHTO 18-kip load equivalency concept”. FHWA/TX-05/0-1713-1.
Ling, J., Wei, F., Zhao, H., Tian, Y. and Han, B. 2019. “Analysis of airfield composite pavement responses using full-scale accelerated pavement testing and finite element method”. Constr. Build. Mater., 212: 596-606.
Mackiewicz, P. 2014. “Thermal stress analysis of jointed plane in concrete pavements”. Appl. Therm. Eng., 73: 1167-1174.
Maitra, S. R., Reddy, K. S. and Ramachandra, L. S. 2013. “Estimation of critical stress in jointed concrete pavement”. Proc.-Soc. Behav. Sci., 104: 208-217.
Shahin, M. Y. 1994. “Pavement management for airports,roads and parking lots”. Chapman and Hall.
Tan, Y. Q., Fu, Y. K., Li, Y. L. and Zhang, C. 2018. “Responses of snow melting airfield rigid pavement under aircraft loads and temperature loads and their coupling effects”. Transport. Geotech., 14: 107-116.
Westergaard, H. M. 1927. “Analytical tools for judging results of structural tests of concrete pavements”. Public Roads, 14(10): 185-188.
Zdiri, M., Abriak, N., Neji, J. and Ben Ouezdou, M. 2009. “Modelling of the stresses and strains distribution in an RCC pavement using computer code “Abaqus”. Electr. J. Struct. Eng., 9: 37-44.
Zokaei-Ashtiani, A., Carrasco, C. and ,Nazarian, S. 2014. “Finite element modeling of slab–foundation interaction on rigid pavement applications”. Comp. Geotech., 62: 118-127. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 442 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 755 |