
تعداد نشریات | 21 |
تعداد شمارهها | 610 |
تعداد مقالات | 9,026 |
تعداد مشاهده مقاله | 67,082,732 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 7,656,160 |
اثربخشی آموزش شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر سبک های دلبستگی و راهبردهای مقابله ای مادران دارای کودکان معلولیت ذهنی حرکتی | ||
روان شناسی بالینی | ||
مقاله 6، دوره 13، شماره 3 - شماره پیاپی 51، مهر 1400، صفحه 69-78 اصل مقاله (763.78 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22075/jcp.2021.21849.2014 | ||
نویسندگان | ||
حشمت الله قهرمانلو* 1؛ محمد خرمی2؛ سیده زهرا سیدی شخم زار3؛ سمیه اشرفی فرد4 | ||
1دکتری روانشناسی، رییس اداره مشاوره دانشکده علوم پزشکی اسفراین، اسفراین، ایران | ||
2دکتری روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی. واحد علوم و تحقیقات تهران (اصفهان)، تهران، ایران | ||
3کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی. دانشگاه آزاد اسلامی. واحد سبزوار، سبزوار، ایران | ||
4دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد، ایران. | ||
تاریخ دریافت: 27 آبان 1399، تاریخ بازنگری: 17 فروردین 1400، تاریخ پذیرش: 03 شهریور 1400 | ||
چکیده | ||
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر سبک های دلبستگی و راهبردهای مقابله ای مادران دارای کودکان معلول ذهنی- حرکتی انجام شد. روش: نمونهها به شیوه تصادفی خوشه ای چندمرحلهای (تعداد 24 نفر) انتخاب و سپس به صورت تصادفی به یک گروه آزمایش (12 نفر درگروه درمان شناختی-رفتاری) و یک گروه گواه (12 نفر) تقسیم شدند. در پیشآزمون از پرسشنامههای دلبستگی بزرگسالان کالینزورید و مقابله با شرایط پراسترس- فرم کوتاه کالزبیک و همکاران استفاده شد. سپس، درمان شناختی مبتنی بر ذهنآگاهی طی 8 جلسه و یکبار در هفته به مدت دو ساعت برروی گروه آزمایش اجرا شد و گروه گواه تحت هیچ مداخله ای قرار نگرفت. پسآزمون برای هر دو گروه تکمیل و داده های لازم گردآوری و با استفاده از روش تحلیلکواریانس چندمتغیره (مانکووا) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته اند. یافتهها: نتایج بدستآمده از این پژوهش مبین آن بودکه برنامه درمانی شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی باعث کاهش سبک های دلبستگی اضطرابی (944/39 =F و 002/0 =(P و اجتنابی (772/51 =F و 001/0 =(P و افزایش سبک ایمن (352/130 =F و 000/0 =(P و همچنین کاهش راهبردهای مقابلهای هیجانمدار (108/155 =F و 001/0 =(P و اجتنابی (695/22 =F و 001/0 =(P و افزایش راهبرد مسالهمدار (127/203=F و 002/0 =(P مادران کودکان معلول ذهنیحرکتی در مرحله پسآزمون شد. نتیجه گیری: با عنایت به یافته های بدست آمده، به منظور کارآمدی سبکهای دلبستگی و راهبردهای مقابلهای مادران کودکان معلول ذهنی حرکتی مغزی باید به مداخله شناختدرمانی مبتنی بر ذهنآگاهی توجه بیشتری مبذول گردد. | ||
کلیدواژهها | ||
دلبستگی؛ ذهنآگاهی؛ شناختدرمانی؛ معلول ذهنی حرکتی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Effectiveness of Mindfulness-Based Cognitive Therapy on Attachment Styles and Coping Strategies among Mothers of Children with Mental Retardation and Motor Disability | ||
نویسندگان [English] | ||
Heshmatollah Ghahremanlou1؛ Mohammad Khorrami2؛ Seede Zahra seeidy shokhmzar,3؛ Somayeh Ashrafifard4 | ||
1PhD in Psychology, Head of Counseling Department of Esfarayen School of Medical Sciences, Esfarayen, Iran | ||
2Phd of psychology, Islamic Azad University, Tehran Science & Research Branch (Isfahan),Tehran, Iran | ||
3Master of Educational Psychology. Islamic Azad university. Sabzevar Branch, Sabzevar, Iran | ||
4PhD Student of Educational Psychology, Department of Psychology, Bojnourd Branch, Islamic Azad University, Bojnourd, Iran . | ||
چکیده [English] | ||
Introduction: The aim of this study was to determine the effectiveness of mindfulness-based cognitive therapy on attachment styles and coping strategies among mothers of children with Mental Retardation and Motor Disability. Method: The samples were selected by multi-stage cluster random sampling (24 people) and then randomly divided into an experimental group (12 people in the cognitive-behavioral therapy group) and a control group (12) people . Adult attachment Inventory of Colins and Read and coping with stressful situations - short form Inventory of Calsbeek et al were used in the pre-test. In the next step, mindfulness-based cognitive therapy was performed on the experimental group for 8 hours in 8 sessions once a week and the control group did not undergo any intervention. Then, post-test was completed for both groups and the necessary data were collected and analyzed using multivariate analysis of covariance (MANCOVA). Results: The findings showed that mindfulness-based cognitive therapy program reduces anxiety (P= 0/002, F= 39/944) and avoidance (P= 0/001, F= 51/772) attachment styles and increases safe attachment style (P= 0/000, F= 130/352), as well as reduces emotion- focused (P= 0/001, F= 155/108) and avoidance (P= 0/001, F= 22/695) strategies and increases the problem- focused strategy (P= 0/002, F= 203/127), among mothers of children with Mental Retardation and Motor Disability in the post-test. Conclusion: Considering the findings, in order to efficiency of attachment styles and coping strategies among mothers of children with Mental Retardation and Motor Disability, more attention should be paid to mindfulness-based cognitive therapy intervention. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Attachment, Cognitive Therapy, Mindfulness, Mental Retardation and Motor Disability | ||
مراجع | ||
منابع
Schütze R, Rees C, Preece M, Schütze M. Low mindfulness predicts pain catastrophizing in a fear-avoidance model of chronic pain. Pain. 2010; 148(1):120-7. doi:https://doi.org/10.1016/j.pain.2009.10.030. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,094 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 634 |