
تعداد نشریات | 21 |
تعداد شمارهها | 610 |
تعداد مقالات | 9,029 |
تعداد مشاهده مقاله | 67,082,934 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 7,656,390 |
مطالعه و طبقهبندی نقوش انسانی سفالینههای زرینفام سدههای میانه کاشان (مطالعه موردی: ظروف زرینفام موزه آبگینه و سفالینه های ایران) | ||
نشریه هنرهای کاربردی | ||
مقاله 5، دوره 1، شماره 3، آذر 1400 اصل مقاله (4.49 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22075/aaj.2022.25248.1120 | ||
نویسندگان | ||
اسماعیل نصری* 1؛ احمد صالحی کاخکی2؛ نادر شایگان فر3 | ||
1دانش آموخته کارشناسی ارشد، گروه باستان شناسی، دانشکده حفاظت و مرمت، دانشگاه هنر اصفهان، اصفهان، ایران. | ||
22 دانشیار، گروه باستان شناسی، دانشکده حفاظت و مرمت، دانشگاه هنراصفهان، اصفهان، ایران. | ||
3دانشیار، گروه پژوهش هنر، دانشکده پژوهشهای عالی هنر و کار آفرینی، دانشگاه هنر اصفهان، اصفهان، ایران. | ||
تاریخ دریافت: 24 آبان 1400، تاریخ بازنگری: 01 بهمن 1400، تاریخ پذیرش: 05 بهمن 1400 | ||
چکیده | ||
پس از گذشت حدود دو سده از ظهور اسلام، به تدریج تولید سفال در ایران دستخوش تغییراتی شگرف شد و نقشمایههای انسانی به یکی از مهمترین عناصر تزیینی سفال زرینفام دوران سلجوقی و ایلخانی بدل گشت. مهمترین سهم هنرمندان این سدهها در ساخت، ابداع و تکامل سفالهای زرینفام است که نقوش انسانی به دفعات و تعداد زیاد بر روی این نوع سفالها به چشم میخورد. نقوش انسانی (مرد و زن) در سفال زرینفام دوران میانه که بر مبنای فرهنگ و تمدن زمان خود بر روی این سفالها منعکس گردیده حائز اهمیت فراوان است. لذا مساله پژوهش با مطالعه نقوش انسانی بر سفال زرینفام ساخته شده در کاشان در طی اعصار میانی اسلامی و با بررسی سفالهای زرینفام موزه آبگینه و سفالینههای ایران و شناساندن آن آغاز شد. از این رو هدف از این مقاله آشنایی و تأمل با انواع نقوش انسانی در سفالینههای زرینفام سدههای میانه کاشان در نهایت طبقهبندی این نوع نقوش است. در این راستا سعی شده است به این پرسش که نقوش انسانی سفالینههای مورد مطالعه در چه گروههایی طبقهبندی می شوند؟ پاسخ داده شود. روش مطالعه در پژوهش حاضر توصیفی- تحلیلی بوده و یافته اندوزی دادهها با استناد به منابع اسنادی انجام شده است. نتایج بدست آمده حاکی از آن است نقوش انسانی به عنوان مهمترین تزیینات سفالینههای زرینفام در شش گروه، عمدتاً در متن کاسهها و بشقابها به کار رفتهاند. همچنین این آثار علیرغم اینکه از تنوع تزیینی مختلف برخوردار هستند، نگاره اصلی تزیین بر عهده نقوش انسانی است. | ||
کلیدواژهها | ||
کاشان؛ سفال زرینفام؛ نقوش انسانی؛ طبقهبندی؛ موزه آبگینه | ||
موضوعات | ||
تحلیل کاربردی آثار و اشیاء تاریخی کهن | ||
عنوان مقاله [English] | ||
An Evaluation and Classification of the Human Motifs on Luster Potteries of Kashan during the Middle Ages | ||
نویسندگان [English] | ||
esmaiel nasri1؛ Ahmad Salehi kakhki2؛ Nader Shayganfar3 | ||
1M.A. Department of Archaeology, Faculty of Conservation and Restoration, Art University of Isfahan, Isfahan, Iran. | ||
2Associate Professor, Department of Archaeology, Faculty of Conservation and Restoration, Art University of Isfahan Isfahan, Iran | ||
3Associate Professor, Faculty of Research Excellence in Art and Entrepreneurship, Art University of Isfahan Isfahan, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
After the passing of two centuries of the advent of Islam, the manufacture of pottery in Iran gradually submitted to dramatic fluctuations and human motifs became one of the most imperative decorative elements applied on the luster potteries of the Seljuk and Ilkhanid eras. Hence, it can be specified that the most fundamental contribution of the artists of the stated centuries is the the creation, invention and evolution of luster pottery abundant with human motifsand applied significantly on the potteries of the mentioned eras. Human motifs (both male and female) are of great importance in the luster pottery of the Middle Ages, which can be reflected on the potteriesaccording to the culture and civilization of its time. Consequently, this study commencedby studyingthe human motifs of the luster potteries made in Kashan during the Middle Ages and this is accomplished by examining the artifacts preserved at the museums of Abgineh and Iranian Pottery. Thus, the purpose of this article is to introduce, analyze and classify the types of human motifs applied on the luster pottery of Kashan in the Middle Ages. In this regard, an attempt has been made to the answerthe following question: What categories can the human motifs of the luster potteries of Kashan can be classified into? This paper follows a descriptive-analytical approach and data collection is completed by referring to documentary sources. The outcomes designate those human motifs, as the most important ornamental features of the golden luster pottery, can be categorized into six groups, mainly applied on bowls and plates. Also, despite the fact that they behold a variety of diverse decorations, the main painted element is the presence of human motifs. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Kashan, luster pottery, human motifs, Glassaware and Ceramic Museum of Iran | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 6,743 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,047 |