
تعداد نشریات | 21 |
تعداد شمارهها | 610 |
تعداد مقالات | 9,026 |
تعداد مشاهده مقاله | 67,082,756 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 7,656,168 |
بررسی تاثیر مشخصات شیارها بر مقاومت لغزندگی روسازی های بتنی شیارزنی شده | ||
مهندسی زیر ساخت های حمل و نقل | ||
دوره 8، شماره 3 - شماره پیاپی 31، آذر 1401، صفحه 67-90 اصل مقاله (851.53 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22075/jtie.2022.25900.1582 | ||
نویسندگان | ||
سعید دورانی* 1؛ ابوالفضل حسنی2؛ امیر کاوسی3 | ||
1دانشجوی کارشناسی ارشد- دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست- دانشگاه تربیت مدرس- تهران | ||
2استاد دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران | ||
3استاد، دانشکده ی مهندسی عمران و محیطزیست، دانشگاه تربیت مدرس، تهران | ||
تاریخ دریافت: 23 دی 1400، تاریخ بازنگری: 13 مهر 1401، تاریخ پذیرش: 23 مهر 1401 | ||
چکیده | ||
تأمین مقاومت لغزندگی کافی یکی از مسائل مهم در ساخت روسازیهای بتنی میباشد و با توجه به عدم اصطکاک کافی در رویههای صاف و بدون بافت، از این نوع رویهها فقط میتوان در محلهایی مثل پارکینگ و انبارها که مسئلهی لغزندگی اهمیت چندانی ندارد، استفاده کرد. با وجود آن که دستورالعمل جامعی جهت ایجاد بافت روی روسازیهای بتنی وجود ندارد، اما روشهایی مانند شیاردار کردن سطح رویه، گونیکشی، جاروزنی و نیز در معرض قرار دادن سنگدانهها، جهت ایجاد بافت روی روسازی و افزایش اصطکاک مورد استفاده قرار میگیرند. در این پژوهش، روش شیارزنی روی بتن تازه، با استفاده از آزمایشهای آونگ انگلیسی و پخش ماسه مورد مطالعه قرار گرفت. لذا، شیارهایی در سه فاصلهی مرکز تا مرکز (7/12، 19 و 4/25 میلیمتر)، سه پهنا (5/2، 2/3 و 8/3 میلیمتر) و سه راستا (عرضی، مورب و طولی) روی نمونههای بتنی ایجاد شدند. نتایج این تحقیق نشان میدهد که عمق بافت ایجاد شده، با افزایش فاصله و کاهش پهنای شیارها، کمتر میشود. مقدار اصطکاک تولید شده در هر سه راستای شیارزنی، با افزایش فاصلهی شیارها، کاهش یافته و با افزایش پهنای شیارها، ابتدا افزایش و سپس کاهش پیدا میکند. مطابق نتایج، شیارهای عرضی بیشترین مقاومت لغزندگی را حاصل میکنند. | ||
کلیدواژهها | ||
روسازی بتنی؛ مقاومت لغزندگی؛ بافت درشت؛ شیارزنی؛ اصطکاک | ||
عنوان مقاله [English] | ||
An Investigation on Groove Characteristics Effect on Skid Resistance in Grooved Concrete Pavements | ||
نویسندگان [English] | ||
Saeid Dorani1؛ abolfazl hassani2؛ Amir Kavussi3 | ||
1Student-Civil Engineering Department-Tarbiat Modares University | ||
2Professor, Faculty of Civil and Environmental Engineering, Tarbiat Modarres University, Tehran, Iran | ||
3Department of Civil Engineering Tarbiat Modares University Jalal Al Ahmad Highway Tehran Iran | ||
چکیده [English] | ||
Providing adequate skid resistance is one of the most important issues in the construction of concrete pavements and due to the lack of sufficient friction, smooth concrete pavements can only be used in the places where skid resistance doesn't matter so much; such as parking lots and warehouses. Although there is no comprehensive instruction for texturing on concrete pavements, methods such as grooving, burlap or broom dragging, and exposing the aggregates are used to texture the concrete pavements.In this study, the method of grooving is studied using British pendulum sand patch tests.Therefore, grooves in three different center to center spacings(12.7 mm, 19 mm, 25.4 mm), three different widths (2.5 mm, 3.2 mm, 3.8 mm) and three different directions(transverse, diagonal and longitudinal) were created on concrete specimens.The results of this study indicate that increasing the spacing of the grooves or decreasing the width of them, decreases the depth of the texture.The friction value in every three direction of the grooving decreases by increasing the spacing between the grooves; while increasing the widths of the grooves leads to an increase in the friction values at first; but then the value decreases in the wider grooves.The results show that the transverse grooves lead to the highest skid resistance. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Concrete Pavements, Skid Resistance, Macrotexture, Grooving, Friction | ||
مراجع | ||
Ahammed, M. A. and Tighe, S. L. 2008. “Concrete pavement surface textures and multivariables frictional performance analysis: A North American case study”. Can. J. Civ. Eng., 35(7): 727-738.
Alaskar, A., Alabduljabbar, H., Mohamed, A. M., Alrshoudi, F. and Alyousef, R. 2021. “Abrasion and skid resistance of concrete containing waste polypropylene fibers and palm oil fuel ash as pavement material”. Constr. Build. Mater., 282: 122681.
Buddhavarapu, P., de Fortier Smit, A., Banerjee, A., Trevino, M. and Prozzi, J. A. 2013. “Evaluation of the benefits of diamond grinding of a continuously reinforced concrete pavement”. Transport. Res. Record, 2369(1): 59-67.
Burge, P. L., Travis, K. and Rado, Z. 2002. “Transverse-tined and longitudinal diamond-ground texturing for newly constructed concrete pavement: A comparison”. Transport. Res. Record, 1792(1): 75-82.
Gardziejczyk, W. and Gierasimiuk, P. 2018. “Influence of texturing method on tyre/road noise of cement concrete pavement”. Int. J. Pavement Eng., 19(12): 1061-1076.
Gardziejczyk, W., Gierasimiuk, P., Motylewicz, M. and Wasilewska, M. 2021. “Evaluation of noisiness of exposed aggregate cement concrete pavement”. Road Mater. Pavement Design, 22(10): 2352-2368.
Gierasimiuk, P., Wasilewska, M. and Gardziejczyk, W. 2021. “A comparative study on skid resistance of concrete pavements differing in texturing technique”. Mater., 14(1): 178.
Guada, I. M., Rezaei, A., Harvey, J. T. and Spinner, D. 2012. “Evaluation of grind and groove (next generation concrete surface) pilot projects in California”. California Department of Transportaion, Research Report: UCPRC-RR-2013-01.
Hablovicova, B., Krivanek, V. and Markova, P. 2021. “Comparison of exposed aggregate cement concrete surface and stone mastic asphalt surface noise emissions by close-proximity method”. Appl. Sci., 11(21): 10359.
Hall, J. W., Smith, K. L. and Littleton, P. C. 2009. “Texturing of concrete pavements”. Transport. Res. Board, NCHRP 634.
Hosking, R. 1992. “Road aggregates and skidding”. TRID, 235 p.
Jalalkamali, R., Dibaee, M. M., Jalal Kamali, M. H. and Hassani, A. 2021. “An investigation of the relationship among skid resistance, mean texture depth and abrasion resistance for different macrotextures of concrete pavements”. Civ. Eng. Infrastruct. J., 54(2): 301-317.
Lee, Y. P. K., Fwa, T. F. and Choo, Y. S. 2003. “Skid resistance evaluation of concrete pavement surfaces”. J. East. Asia Soc. Transport. Stud., 5: 972-984.
Lee, M. H., Chou, C. P. and Li, K. H. 2009. “Automatic measurement of runway grooving construction for pavement skid evaluation”. Autom. Constr., 18(6): 856-863.
Reiter, D., Bowlby, W., Herman, L. and Boyer, J. 2004. “Traffic noise in Montana: Community awareness and recommendations for a rural state”. Montana Department of Transportation.
Rith, M., Kim, Y. K. and Lee, S. W. 2020. “Characterization of long-term skid resistance in exposed aggregate concrete pavement”. Constr. Build. Mater., 256: 119423.
Ryu, S., Kim, J., Sohn, D. and Bae, S. 2022. “Optimal longitudinal texture on concrete pavement to reduce lateral vibration of vehicles”. Appl. Sci., 12(19): 9661.
Snyder, M. B. 2006. “Pavement surface characteristics: A synthesis and guide”. TRID, EB235P.
Yang, Y. S., Yi, X., Hu, P. and Dong, Q. 2011. “The optimized design for groove parameters based on cement pavement materials performance”. Adv. Mater. Res., 213: 613-617. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 343 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 353 |