
تعداد نشریات | 21 |
تعداد شمارهها | 610 |
تعداد مقالات | 9,027 |
تعداد مشاهده مقاله | 67,082,819 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 7,656,334 |
زیبایی شناسی خوانش شعر حافظ در انگلستانِ قرن 19 و 20 (طبق نظریۀ دریافت) | ||
مطالعات زبانی و بلاغی | ||
مقاله 5، دوره 13، شماره 29، آبان 1401، صفحه 73-100 اصل مقاله (558.16 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22075/jlrs.2022.24057.1956 | ||
نویسندگان | ||
پریسا حبیبی* 1؛ ناصر علیزاده2؛ احمد گلی2؛ ابوالفضل رمضانی3 | ||
1دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان (نویسندۀ مسئول) | ||
2استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان | ||
3استادیار زبان و ادبیات انگلیسی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان | ||
تاریخ دریافت: 02 مرداد 1400، تاریخ بازنگری: 03 بهمن 1400، تاریخ پذیرش: 04 بهمن 1400 | ||
چکیده | ||
در این مقاله علل گرایش قابلملاحظۀ مخاطبان انگلیسی قرون 19 و 20 به شعر حافظ، طبق نظریۀ خوانندهمحور دریافت بررسی میشود. توجّه به شعر حافظ در این مقطع خاصّ زمانی ناگهان اوج گرفت. این رویکرد، علل اجتماعی، فرهنگی و ادبی خاصّی داشت که در نظریۀ دریافت با اصطلاح پارادایم تعریف شدهاند. با تبیین پارادایمهای ادبی جامعۀ انگلستان، افق انتظارات ادبی در مقطع مذکور مشخّص میشود و از این طریق، علل گرایش انگلیسیها در این مقطع زمانی به شعر حافظ معلوم میگردد. افق انتظار مهمترین بحث نظریۀ دریافت است که هانس روبرت یائوس مطرح کرد و منظور از آن، تمامی عوامل اجتماعی و ادبی برانگیزانندۀ مخاطب برای رجوع به یک اثر ادبی است. مخاطب انتظارات خود را از متن در قالب این افقها مشخّص میکند. اگر انتظار خواننده از متن برآورده شود، خوانش متن ادامه مییابد وگرنه متن مرده تلقّی خواهد شد. نتیجة بررسی نشان میدهد دربارة شعر حافظ در زمان و مکان مذکور با پدیدۀ امتزاج افقها و پایایی خوانش مواجه هستیم و دقیقاً در این دوره پارادایمهای ادبی انگلستان چنان متحوّل شدند که غزلیات حافظ توانست افق انتظار ادبی انگلیسیها را اقناع کند و حتّی از سطح انتظاراتشان فراتر رود و بر شکلگیری آثار آنان تأثیر بگذارد. | ||
کلیدواژهها | ||
زیباییشناسی دریافت؛ غزلیات حافظ؛ انگلستان؛ پارادایم؛ افق انتظارات | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Aesthetics of Reading Paradigms in the Poetry of Hafiz Based on Reception Theory (in the 19th & 20th-century England) | ||
نویسندگان [English] | ||
Parisa Habibi1؛ Naser Alizadeh2؛ Ahmad Goli2؛ Abolfazl Ramazani3 | ||
1PhD student in Persian Literature of Azarbaijan Shahid Madani University | ||
2Azarbaijan Shahid Madani University | ||
3Azarbaijan Shahid Madani University | ||
چکیده [English] | ||
In this article, the causes of 19th & 20th-century English audience's considerable attention to Hafiz’s poems are studied based on the reader-oriented Reception Theory. This attitude of growing attention had special social, cultural, and literary causes, which are defined in Reception Theory as paradigms. By identifying the literary paradigms of the English society and the literary horizons of expectation in this period, the reasons for the English interest in Hafiz’s poetry are explained. The Horizon of Expectation is the most important discussion in Reception Theory, introduced by Hans Robert Jauss, which includes all literary and social factors stimulating readers to refer to a literary work. The readers identify their expectations according to these horizons. If their expectations from the text are satisfied, they continue reading; otherwise, the text is considered as "dead". In the case of Hafiz’s poems in 19th & 20th century, we consider the combinations of horizons and readings. The results show that in these two centuries, the literary paradigms in the English society were so developed that Hafiz’s poems could satisfy the literal expectations of England and even go beyond them so as to influence their own writings. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Reception Aesthetics, Hafiz’s Poems, England, Paradigm, Horizon of Expectation. | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 382 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 355 |