
تعداد نشریات | 21 |
تعداد شمارهها | 610 |
تعداد مقالات | 9,027 |
تعداد مشاهده مقاله | 67,082,781 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 7,656,195 |
اثربخشی آموزش ذهنآگاهانه غذاخوردن بر خودکارآمدی بدنی و خوردن هیجانی کودکان فزون وزن | ||
روان شناسی بالینی | ||
مقاله 1، دوره 14، شماره 4 - شماره پیاپی 56، دی 1401، صفحه 1-8 اصل مقاله (525.49 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22075/jcp.2022.27590.2472 | ||
نویسندگان | ||
طاهره افتخاری1؛ اسحق رحیمیان بوگر* 2؛ شهناز نوحی3؛ راهب قربانی4 | ||
1دانشجوی دکتری روانشناسی، واحد سمنان، دانشگاه آزاد اسلامی، سمنان، ایران | ||
2دانشیار، گروه روانشناسی بالینی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران | ||
3استادیار، گروه روانشناسی، واحد شاهرود، دانشگاه آزاد اسلامی، شاهرود، ایران | ||
4مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی سمنان، سمنان، ایران | ||
تاریخ دریافت: 12 تیر 1401، تاریخ بازنگری: 07 مهر 1401، تاریخ پذیرش: 09 آبان 1401 | ||
چکیده | ||
مقدمه: اضافه وزن و چاقی مرتباً در سراسر جهان در حال افزایش میباشد. با توجه به تأثیر چشمگیر چاقی بر بیماریهای حاد و مزمن، سلامت عمومی، توسعه و بهزیستی، بررسی چاقی کودکان در اولویت بهداشت جهانی قرار دارد. هدف پژوهش اثربخشی آموزش ذهن آگاهانه غذاخوردن بر خودکارآمدنی بدنی و خوردن هیجانی کودکان فزون وزن بود. روش: روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با دو گروه آزمایش و گواه بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه کودکان دارای اضافه وزن پسر مقطع دبستان شهر تهران در سال تحصیلی 1399-1400 بود که تحت هیچ مداخله کاهش وزنی قرار نداشتند. با استفاده از نمونهگیری در دسترس 30 نفر انتخاب و به شیوه تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. سپس پرسشنامه های خودکارآمدی بدنی و غذاخوردن هیجانی بین هر دو گروه توزیع شد. پس از آن برنامه آموزش سبک زندگی سالم بر روی گروه آزمایش اجرا شد. سپس پرسشنامه های ذکر شده در بالا مجدداً توسط هر دو گروه تکمیل شد. یافته ها: یافتهها نشان داد تأثیر آموزش ذهنآگاهانه غذاخوردن بر افزایش خودکارآمدنی بدنی و کاهش خوردن هیجانی کودکان فزون وزن معنادار بود (001/0 >P). نتیجه گیری: بنابراین میتوان گفت از آموزش ذهنآگاهانه غذاخوردن برای بهبود و اصلاح عوامل محافظت کننده روانشناختی کودکان فزون وزن استفاده شود. | ||
کلیدواژهها | ||
ذهنآگاهانه غذاخوردن؛ خودکارآمدنی بدنی؛ خوردن هیجانی؛ کودکان فزون وزن | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Effectiveness of Mindfulness Training on Physical Self-efficacy and Emotional Eating in Overweight Children | ||
نویسندگان [English] | ||
Tahereh Aftekhary1؛ Isaac Rahimian boogar2؛ Shahnaz Nouhi3؛ Raheb Ghorbani4 | ||
1PhD student in psychology, Semnan Branch, Islamic Azad University, Semnan, Iran | ||
2Associate Professor, Department of Clinical Psychology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Semnan University, Semnan, Iran | ||
3Assistant Professor, Department of Psychology, Shahrood Branch, Islamic Azad University, Shahrood, Iran | ||
4Research Center of Social Factors Affecting Health, Semnan University of Medical Sciences, Semnan, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Introduction: Overweight and obesity are constantly increasing worldwide Study of the childhood obesity has become a global health priority due to the massive impact of obesity on acute and chronic diseases, general health, development, and well-being. The aim of this study was to evaluate the effectiveness of mindful eating training on physical self-efficacy and emotional eating of overweight children. Method: The research method was semi-experimental with pre-test and post-test designs with two experimental and control groups. The statistical population of the present study included all overweight children in primary school in Tehran in the academic year 2021 who had no weight loss intervention. Using an available sampling 30 subjects were selected and randomly divided into experimental and control groups. Then the Physical Self-efficacy and Emotional Eating questionnaires were distributed among both groups. The Healthy Lifestyle Training program was then performed on the experimental group and both groups completed the questionnaires afterward. Results: Significant positive effect was observed for the Mindful Eating Training program on physical self-efficacy and emotional eating of overweight children (P <0.001). Conclusion: Therefore, it could be concluded that Mindful Eating Training can be used to improve and modify the psychological protective factors of overweight children. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Mindfulness Eating, Physical Self-Efficacy, Emotional Eating, Overweight Children | ||
مراجع | ||
منابع
Jasemi Zargani M, Sirafi,M, Taghdisi MH, Malihi Al-Dhakerini S, Taghavi Kajidi H. The effectiveness of mindfulness-based conscious eating training on weight loss, self-efficacy, emotion regulation and healthy eating in obese women. Clinical Psychology, 1400; 13 (1): 101-113 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 720 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 642 |