
تعداد نشریات | 21 |
تعداد شمارهها | 610 |
تعداد مقالات | 9,026 |
تعداد مشاهده مقاله | 67,082,756 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 7,656,167 |
بررسی جلوههای زبانیت در فرشتهها خودکشی کردند | ||
مطالعات زبانی و بلاغی | ||
مقاله 5، دوره 14، شماره 31، خرداد 1402، صفحه 99-130 اصل مقاله (560.3 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22075/jlrs.2022.26409.2063 | ||
نویسندگان | ||
مهرداد زارعی* 1؛ عصمت خوئینی2 | ||
1دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه خوارزمی (نویسنده مسئول) | ||
2دانشیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه خوارزمی | ||
تاریخ دریافت: 06 اسفند 1400، تاریخ بازنگری: 27 خرداد 1401، تاریخ پذیرش: 06 تیر 1401 | ||
چکیده | ||
رضا براهنی در دهۀ هفتاد، نظریۀ جدیدی را با عنوان زبانیت مطرح کرد که غایتش آزادی زبان از قید معنا، تصویرسازیهای متداول و دیگر عواملی است که به عقیدۀ وی به زبان تحمیل میشود. نظریۀ براهنی، نگاههایی را به خود معطوف کرد؛ تا جایی که سیدمهدی موسوی درصدد برآمد برخی از این مباحث را در قالب غزل به کار گیرد. از «فرشتهها خودکشی کردند» موسوی بهعنوان نخستین مجموعه غزل پستمدرن یاد میشود. در زبان غزلهای این مجموعه، برخوردهای دستوری خاصّی وجود دارد که حاکی از تأثیرپذیری موسوی از نظریۀ زبانیت براهنی است. در پژوهش حاضر، با رویکردی توصیفی- تحلیلی و به روش کتابخانهای، زبان اشعار این اثر در دو محور صرف و نحو بررسی شده است. در بخش صرف، هنجارگریزیهایی که موسوی به تأسّی از براهنی در حوزۀ مفردات و ترکیبات انجام داده و در بخش نحو، ساختارشکنیهایی که در نتیجۀ کاربست گریز از نحو پدرسالار و جابهجاسازی پرتابی صورت گرفته، بررسی و تبیین شده است. نتیجۀ بهدستآمده حاکی از آن است که به هم ریختن بافت واژگان و نحو جملات، ساختاری پریشان و آشفته را در متن غزل به نمایش گذاشته که در عین متفاوتبودن، فاقد زیباییشناسی و عاطفۀ لازم است. | ||
کلیدواژهها | ||
زبانیت؛ غزل پستمدرن؛ رضا براهنی؛ سیدمهدی موسوی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Examine languagealitys effects in Fereshteha khodkoshi kardand's | ||
نویسندگان [English] | ||
Mehrdad Zarei1؛ esmat khoeini2 | ||
1Ph.D. Candidate of Persian Language and Literature, University of Kharazmi, Iran | ||
2kharazmi university | ||
چکیده [English] | ||
Reza Barahani in the 70s proposes a new theory called "languageality". The aim of which is the freedom of language from the shackles of meaning, conventional imagery and other issues that he believes are imposed on language. Baraheni's theory attracted some attention as much that Seyyed Mehdi Mousavi tried to use some of these topics in the old form of lyric poetry. Fereshteha khodkoshi kardand is mentioned as the first collection of postmodern sonnets. In the language of this collection's sonnets, there are certain grammatical approaches that indicate his influence on Baraheni's theory of linguistics. In the present study, with a descriptive-analytical approach and by the method of poetry language library, this work has been studied in two axes of grammar and syntax. In the morphology part, the deviation that Mousavi has done under the influence of Barahani in the field of Letters and compounds has been examined and in the syntax section of the deconstructions that have taken place as a result of escape from patriarchal syntax and launcher displacements application are explained. In the end, it was found that the confusion of vocabulary and sentence syntax showed a disturbed and chaotic structure in the text of the sonnet, which, while different, lacks the necessary aesthetics and emotion. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
languageality, postmodern sonnets, Reza Barahani, Seyyed Mehdi Mousavi | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 186 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 182 |