
تعداد نشریات | 21 |
تعداد شمارهها | 610 |
تعداد مقالات | 9,028 |
تعداد مشاهده مقاله | 67,082,908 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 7,656,366 |
بررسی توازن آوایی و واژگانی در غزلهای انوری | ||
مطالعات زبانی و بلاغی | ||
مقاله 10، دوره 14، شماره 31، خرداد 1402، صفحه 243-268 اصل مقاله (1.08 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22075/jlrs.2022.27315.2113 | ||
نویسندگان | ||
وحید علی بیگی سرهالی1؛ ام البنین نیکخواه نوری* 2 | ||
1دانش آموخته دکتری زبان و ادبیات فارسی، مدرّس دانشگاه فرهنگیان تهران | ||
2دانش آموخته دکتری زبان و ادبیات فارسی، مدرّس دانشگاه زابل (نویسنده مسئول) | ||
تاریخ دریافت: 07 خرداد 1401، تاریخ بازنگری: 01 مرداد 1401، تاریخ پذیرش: 30 مرداد 1401 | ||
چکیده | ||
موسیقی شعر، از عوامل زیبایی و جذّابیت متون منظوم است. این عامل در غزلهای انوری، جلوهای دیگر یافته و با تکرار و توازن همراه است. انوری بهکمک توازن آوایی و بهرهگیری از توازن کمّی، اوزان مختلفالارکان زیادی را در اشعارش به کار برده که این امر، سبب افزایش ضربآهنگ غزلهای او شده است. وی با توازن کمّی، به انواع تکرار دست میزند؛ بهطوری که با تکرار انواع همخوان و واکه با بسامد زیاد صامت «د» و «ر» و بهرهگیری از مصوّت بلند «آ»، غزلهای شورانگیزی سروده است. انوری در بحث توازن واژگانی، از انواع تکرار یک صورت زبانی کامل بهره میبرد که این امر با تکرار انواع اسم و فعل و حرف در آغاز، میان و جایگاه قافیه، بهخوبی مشهود است؛ بهطوری که تکرار فعل در جایگاه قافیه، از بسامد بیشتری برخوردار است. وی تکرار کامل یک صورت زبانی را بهشکل منادا و جمله به کار گرفته و با بهرهگیری از تکرار یک صورت زبانی ناقص، موجب میشود انواع جناس را در غزل به کار گیرد. این امر با تکرار جناس مضارع و خط، نمود بارزتری مییابد. انوری با بهرهگیری از انواع توازن، با رعایت انواع همخوانها و تکرار یک صورت زبانی کامل و ناقص، موسیقی خاصّی به غزلهایش بخشیده است. این پژوهش با روش تحلیلی- توصیفی صورت گرفته است. ابتدا مباحث توازن آوایی و واژگانی را در غزلهای انوری شناسایی و سپس ضمن تحلیل آنها، بسامد هرکدام را در قالب نمودار مشخّص کردهایم. | ||
کلیدواژهها | ||
انوری؛ توازن آوایی؛ توازن واژگانی؛ غزل | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Investigation of phonological and lexical balance in Anvari's sonnets | ||
نویسندگان [English] | ||
Vahid Alibaygi sarhali1؛ Omolbanin Nikkhahe Noori2 | ||
1Ph.D. in Persian language and literature, teacher at Farhangian University of Tehran | ||
2Ph.D. in Persian language and literature, teacher at Zabol University: Corresponding Author | ||
چکیده [English] | ||
The music of poetry is one of the most beautiful and appealing elements of poetic texts, which is found in Anvari's sonnets, which is accompanied by repetition and balance. Anvari, with the help of phonetic balance, and the use of a slight balance, used many different metaphors in his poetry, which increased the rhythm of his sonnets. He balances the types of repetitions with a slight balance so that repetitive consonants and vowels with a high frequency of consonants "D", "R" and enjoyment of the long vowel "A" are the lyrics. In the discussion of lexical balance, Anvari uses a variety of repetitions of a complete linguistic form, which is well known by repeating the types of nouns, verbs, and words in the beginning, between and in the rhyme position, so that repetition of the verb in the rhyme position is more frequent. He uses the complete repetition of a linguistic form in the form of menadas and sentences, and by using; a repetition of an incomplete linguistic form makes it possible to use a variety of puns in the sonnet, which is more pronounced with repetition of puns and lines. . Thus, it can be said that Anvari has given certain music to his sonnets using a variety of consonants and repeating a complete and incomplete linguistic form. We have identified in Anvari's sonnets, and then analyzed each of them, specifying the frequency of each in the form of graphs. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Anvari, phonetic balance, lexical balance, sonnet | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 177 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 174 |