
تعداد نشریات | 21 |
تعداد شمارهها | 610 |
تعداد مقالات | 9,027 |
تعداد مشاهده مقاله | 67,082,809 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 7,656,333 |
اثربخشی تلفیق سایکودراما با درمان شناختی رفتاری گروهی بر ابعاد حساسیت بینفردی و اضطراب اجتماعی در نوجوانان دختر | ||
روان شناسی بالینی | ||
مقاله 2، دوره 15، شماره 1 - شماره پیاپی 57، فروردین 1402، صفحه 13-25 اصل مقاله (625.49 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22075/jcp.2023.30053.2600 | ||
نویسندگان | ||
مریم کورکی* 1؛ سید اسماعیل هاشمی2؛ مهناز مهرابی زاده هنرمند3؛ بهرام پیمان نیا4 | ||
1دانشجوی دکتری روانشناسی، دانشکده علومتربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز ،ایران | ||
2استاد، گروه روانشناسی، دانشکده علومتربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز ، ایران | ||
3استاد، گروه روانشناسی،دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران. | ||
4استادیار، گروه روانشناسی،دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران. | ||
تاریخ دریافت: 08 اسفند 1401، تاریخ بازنگری: 24 اردیبهشت 1402، تاریخ پذیرش: 06 خرداد 1402 | ||
چکیده | ||
مقدمه: اختلال اضطراب اجتماعی با فراوانی 13 درصدی و شیوع بالاتر در نوجوانان دختر بهعنوان سومین اختلال شایع روانی مطرح شده است؛ بنابراین هدف این پژوهش بررسی تلفیق سایکودراما با درمان شناختی رفتاری گروهی بر ابعاد حساسیت بینفردی و اضطراب اجتماعی نوجوانان دختر شهرستان سیرجان بود. روش: پژوهش حاضر یک پژوهش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون - پسآزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان دختر پایه نهم شهرستان سیرجان در سال تحصیلی 401-1400 بودند که پس از غربالگری و تشخیص اولیه، تعداد 24 نفر بهصورت نمونه گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در گروه آزمایش (12 نفر) و گروه کنترل (12 نفر) گمارده شدند. گروه آزمایش درمان تلفیقی سایکودراما با درمان شناختی رفتاری گروهی را به مدت 9 جلسه 120 دقیقه ای و بهصورت هفتگی دریافت کردند. جهت جمع آوری دادهها از پرسشنامه اضطراب اجتماعی نوجوانان (SAS-A) و حساسیت بین فردی (IPSM) استفاده شد. داده ها با استفاده از تحلیل کوواریانس چندمتغیری تحلیل شدند. یافته ها: نتایج حاصل از تحلیل کوواریانس چندمتغیری بیانگر تأثیر معنی دار درمان تلفیقی سایکودراما با درمان شناختی رفتاری گروهی بر کاهش حساسیت بین فردی و اضطراب اجتماعی، در مرحله پس آزمون و پیگیری در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل بود (p≤0.01). نتیجه گیری: بطور کلی نتایج حاکی از آن بود که تلفیق سایکودراما با درمان شناختی رفتاری گروهی بدلیل استفاده از ایفای نقش و عینی ساختن تخیلات و گرایشهای درونی و همچنین تأکید بر بازسازی شناختی، بر بهبود اضطراب اجتماعی و کاهش حساسیت بین فردی در نوجوانان مؤثر بود. | ||
کلیدواژهها | ||
سایکودراما؛ درمان شناختیرفتاری گروهی؛ حساسیت بینفردی؛ اضطراب اجتماعی؛ نوجوانان دختر | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Effectiveness of Integration Psychodrama with Cognitive Behavioral Group Therapy on the Dimensions of Interpersonal Sensitivity and Social Anxiety in Teenage Girls | ||
نویسندگان [English] | ||
Maryam Kooraki1؛ Seyed esmaeil Hashemi2؛ Mahnaz Mehrabizadeh Honarmand3؛ Bahram Peymannia4 | ||
1PhD student in psychology, faculty of educational sciences and psychology, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran | ||
2Professor, Department of Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran | ||
3Professor of Psychology, ,Department of Psychology, Faculty of Educational sciences and Psychology, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran | ||
4AssistantProfessor,Department of Psychology, Faculty of Educational sciences and Psychology, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Abstract Introduction: Social anxiety disorder with a frequency of 13% and a higher prevalence in teenage girls is the third most common mental disorder. Therefore, the purpose of this research was to investigate the integration of psychodrama with cognitive behavioral group therapy on the dimensions of interpersonal sensitivity and social anxiety for teenage girls. Method: The current study was a quasi-experimental study with a pre-test, post-test design, and follow-up with a control group. The statistical population included all ninth-grade female students of Sirjan City in the academic year 2021-22. After screening and initial diagnosis, 24 persons were conveniently selected and were randomly assigned to the experimental (n = 12) and the control (n =12) groups and the experimental group received integrated psychodrama and cognitive behavioral group therapy for 9 sessions (120 minutes per session) per week. The social anxiety Scale for Adolescents (SAS-A) and The InterPersonal Sensitivity questionnaire (IPSM) were used to collect data. Multivariate analysis of covariance (MANCOVA) was used to analyze the data. Results: The results of multivariate analysis of covariance showed a significant effect of integration of psychodrama therapy with cognitive behavioral group therapy on reducing interpersonal sensitivity and social anxiety in the post-test and follow-up phase in the experimental group compared to the control group (P≤0/01) Conclusion: : In general, the results indicated that the integration of psychodrama with cognitive behavioral group therapy was effective in improving social anxiety and reducing interpersonal sensitivity in adolescents due to the use of role-playing and objectification of internal imaginations and tendencies, as well as the emphasis on cognitive reconstruction | ||
کلیدواژهها [English] | ||
psychodrama, cognitive behavioral group therapy, interpersonal sensitivity, social anxiety, adolescent girls | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 26,032 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,382 |